XXL Nutrition

Staatsschuld

Mijn economie-leraar vertelde ons dat het wel mee zou vallen in Nederland. Aangezien er nu geld wordt 'geleend' d.m.v. staats-obligaties. Maar door de inflatie wordt geld minder waard. Gevolg, een hoeveelheid die 10 jaar geleden is geleend is relatief nu minder waard, heel kort door de bocht genomen. Of praat ik nu te onduidelijk?

• Topic Starter Topic Starter
Maar hoe makkelijk is het om nu uit zo'n schuld te komen?

En aan wie zijn we dat schuldig (wereldbank?)?

Aan heel veel particulieren, heel veel staatsobligaties zijn volgens mij in handen van particulieren en pensioeninstellingen en allerlei beleggingsfondsen.
En volgens mij ook aan andere landen.

Ik las laatste ergens dat wwij een staatsschuld hebben van 240 miljard euro.
Veel landen nog veel meer.

Slaat dit dan nog ergens op of wat?
Wanneer is NL failliet? Rente kunnen we niet eens betalen heb ik begrepen, dus word alleen maar meer.

Hoe gaan ze hiermee om?
En wie leent ons die 240 miljard?

Zo iets vaags dit.

Ik heb zelf nooit economie of handel gehad, dus weet over dit soort shit echt nul, maar ik schrok wel van dat bedrag.
Ha dniet verwacht dat wij zoiets hebben.

Mede omdat de rijkere westerse landen nog wel eens een staatsschuld van een amr land wegschelden.

Het is een lang verhaal, maar ik zal proberen een korte versie te geven:

Het enig wettig geld of betaalmiddel is goud of zilver (diamanten zou evengoed kunnen, al weet ik dit niet zeker). Al het goud in de wereld is in handen van een select groep rijkerds. Deze hebben vanuit het verleden met geweld en dwang de mensen gedwongen al het goud en zilver in te leveren (met name bilderberg groep, eigenaren van de Amerikaanse en Engelse bank). Landen kunnen 'geld' drukken met goedkeuring van de mensen die het goud in handen hebben. Geld is eigenlijk niets meer of minder dan een kwitantie of een bewijs van de lening van je land bij de goudeigenaren.

Dus dat wat in je portemonaie zit is eigenlijk geen geld, maar een staatslening waar een bepaalde waarde aan vast zit.

Dat is dus een staatsschuld in het kort uitgelegd.

Lees de tekst op dit 1 dollar biljet dat gaat over het inleveren van het biljet tegen 'wettig geld' bij the treasury in Amerika:
http://usrarecurrency.com/WebPgFl/J00036709A/1934A$1000FRNSnJ00036709A.jpg

Die goudkoppeling bestaat al lang niet meer, sinds het afschaffen van de Bretton Woods akkoorden in 1973 niet meer. Landen hebben helemaal geen goedkeuring nodig om geld bij te drukken, alleen heeft bijdrukken meestal een te inflatoir effect. Maar de totale geldhoeveelheid neemt wel toe ieder jaar. In de USA wordt dit bijgehouden in de M1 (Money supply eenheid) en daaraan is goed te zien dat de USA ieder jaar nog geld bijdrukt. Soms ook uit noodzaak, wat dat betreft gaat geld moet rollen erg goed op.

@RichardV : Aan wie de Nederlandse overheid geld schuldig is? Aan burgers, instellingen (buitenlands en binnenlands). Het meeste via de staatsleningen. Geld is gebruikt om begrotingen dekkend te krijgen en voor grote projecten door de jaren heen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een overzicht van de Money Supply in de USA. Waarbij dus ook duidelijk wordt dat er meer gespaard geld in omloop is dan werkelijke bankbiljetten.

Mijn economie-leraar vertelde ons dat het wel mee zou vallen in Nederland. Aangezien er nu geld wordt 'geleend' d.m.v. staats-obligaties. Maar door de inflatie wordt geld minder waard. Gevolg, een hoeveelheid die 10 jaar geleden is geleend is relatief nu minder waard, heel kort door de bocht genomen. Of praat ik nu te onduidelijk?

Daar is dan ook de rentevergoeding voor, daarbij wordt rekening gehouden met een bepaald inflatoir effect door de jaren heen.

Dit is BNP (Bruto Nationaal Product), dat ligt hoger dan het BBP (Bruto Binnenlands Product). Gemeten naar het BBP zitten we op een quote van 51% ongeveer.

Je weet er veel van. Ben je links of rechts ingesteld..?

Zelf ben ik van mening( sinds ik politiek volg) dat dit door de afgelopen jaren van cda, vvd is gekomen. Zo hebben ze voor de verkiezing die meevallers alleen maar dingen gedaan die het volk direct ten goede komt. Niet verkeerd natuurlijk maar er is dermaals in een debat gevraagd waarom met meevallers niet staatschulden werden afgelost..

Naar mijn mening dus gewoon om het zo maar te zeggen wat snoep weggeven om het eigelijke "probleem" te verdoezelen en zichzelf dan op de borst te kloppen hoe goed we het wel niet hebben gedaan. Helaas heeft het gros van de bevolking dit niet door. :(

Terug
Naar boven