XXL Nutrition

Stelling: Roker heeft minder recht op nieuwe long

Peiling Peiling Roker heeft minder recht op nieuwe long

• Totaal stemmers
    74

Lumey

Ripped Bodybuilder
Waardering
0
'Roker heeft minder recht op nieuwe long'

Bijna de helft van de Nederlanders (49%) vindt dat rokers minder recht hebben op een nieuwe long dan niet-rokers. Dat blijkt uit een enquête van TNS NIPO voor het blad Quest.

Brave burgers
Een meerderheid van 62% vindt dat 'brave burgers' die een donororgaan nodig hebben voorrang moeten krijgen op misdadigers. Euthanasie vinden de meeste mensen een zaak van de naaste familie: die zou volgens 90% moeten beslissen of een euthanasieverzoek wordt ingewilligd.

Beatrix
Uit de peiling blijkt ook dat Nederlanders vinden dat iedereen gelijk is als het om gezondheidszorg gaat: ook koningin Beatrix moet op de wachtlijst als ze een donorhart nodig heeft, antwoordde 88%

• Topic Starter Topic Starter
Aan de ene kant wel een lastige stelling. Want waar trek je de grens? Je zou ook kunnen zeggen dat iedereen die ongezond eet en een hoog vetpercentage heeft ook minder recht heeft op een nieuw hart. Want met slecht eten verkort je je leven natuurlijk ook, en je hart krijgt het ook zwaarder om al dat bloed rond te pompen.

En zo zijn er nog wel heel veel andere dingen waarin je onderscheid kan maken. Ook al vind ik wel dat als je willens en wetens je longen beschadigd dat je dan minder recht hebt op een long. Zo ook met dikzakken die willens en wetens blijven eten en eten, terwijl ze weten dat dit slecht is voor hun gezondheid.

Wellicht zouden flinke drinkers ook onder zoiets vallen, omdat die ook hun lever willens en wetens beschadigen. En dan bedoel ik niet iemand die een paar keer per week iets drinkt.

Zouden stevige alcohol drinkers ook minder recht moeten hebben op een nieuwe lever of iets dergelijks?

Maar als ie stopt moet met roken het WEL kunnen!

Als je "ziek" word door te roken dan heb je dat aan jezelf te danken en dan lijk het me meer dan normaal dat eerst de mensen worden behandeld die er niets konden aan doen.

en als je nou beslist om in een café te werken waar je dagelijks passief meerookt? en na 20 jaar een nieuwe long nodig hebt :p

En hoe ga je dat bewijzen dan?

Je zweert het met je hand op de bijbel.

Ik zeg maar zo: rokers, smokers.

Ik vind het moeilijk.
John heeft ook 12 jaar gerookt en is 2 jr geleden in één keer gestopt.
Hij leeft nu weer op hele gezonde voet.
Als hij nu iets aan zijn longen krijgt vind ik dat hij er gewoon recht op zou moeten hebben.

Is moeilijk te zeggen, vooral omdat ik mijn partner als voorbeeld neem.
Ik zou heel gemakkelijk zeggen ''Nee rokers hebben geen recht'', maar wat als het je eigen vriend of vriendin betreft? Die betrek je wel in je mening.

Ik ben tegen.

- Rokers minder recht op nieuwe longen
- Dikkerds minder recht op een nieuw hart
- Drinkers minder recht op een nieuwe lever
- Hardlopers minder recht op nieuwe knieen
- Bergbeklimmers minder goede behandeling bij botbreuken
- Gamers minder recht op behandeling voor RSI
- AS-gebruikers minder recht op nieuwe ...

Kortom: moet het voor 1 groep, dan moet het voor echt alles. En dat is nu eenmaal niet haalbaar. Of wil je dat de overheid echt letterlijk alles van je weet? Want dat is wel de enige manier om het mogelijk te maken.

Iedereen heeft dezelfde rechten... of het eerlijk is is een 2de...

Dan kun je net zo goed dat hele donorschap afschaffen. Als je toch voorwaarden eraan gaat stellen en andere mensen zich dus beter voelen dan anderen, slaat het helemaal nergens meer op.
Donorschap is toch om mensen te redden, koste wat het kost? Dan is dat dus ook voor een roker of een dikkerd of een zuiplap of een pedo of een verkrachter of een minister of een lelijkerd.
Klaar!
Zoniet, trek ik meteen mijn donorcodicil in en zal ik net zolang lobbyen tot iedereen dat ook doet.

Ik ben zelf een keuze 1 donor.

Ik zou mijn long liever niet afstaan aan iemand die al 20 jaar rookt. Dan help ik liever iemand anders ermee.

Ik ben tegen.

- Rokers minder recht op nieuwe longen
- Dikkerds minder recht op een nieuw hart
- Drinkers minder recht op een nieuwe lever
- Hardlopers minder recht op nieuwe knieen
- Bergbeklimmers minder goede behandeling bij botbreuken
- Gamers minder recht op behandeling voor RSI
- AS-gebruikers minder recht op nieuwe ...

Kortom: moet het voor 1 groep, dan moet het voor echt alles. En dat is nu eenmaal niet haalbaar. Of wil je dat de overheid echt letterlijk alles van je weet? Want dat is wel de enige manier om het mogelijk te maken.

het is idd onmogelijk om er achter te komen hoe iedereen geleefd heeft. anders zou ik er voor zijn.

omdat het nogal een filosofie van het hellende vlak is, heb ik voor gelijkheid gestemd, al zegt een deel in mij dat, mocht ik een keuze moeten maken tussen twee personen en één donorlong, waarbij persoon A heeft gerookt en persoon B niet, ik onderhuids persoon A het meer gun, alhoewel ik ook zeker weet dat de gezondheidszorg geen strafinstelling is. Gezondheidszorg dient zonder aanziens des persoons keuzes te maken.
Want stel: de rokende persoon heeft een zeer sterke predispositie voor een verslaving (dergelijke zaken zijn gewoon aangetoond en van persoon tot persoon verschillend) en in zijn jeugd was het heel gewoon om op je 12e verjaardag een sigaret van je pa te krijgen.... Als 12 jarige ben je niet in staat om dergelijke gevolgen te overzien en ondanks alle verwoede pogingen is het de persoon niet gelukt om te stoppen...

Dan kun je net zo goed dat hele donorschap afschaffen. Als je toch voorwaarden eraan gaat stellen en andere mensen zich dus beter voelen dan anderen, slaat het helemaal nergens meer op.
Donorschap is toch om mensen te redden, koste wat het kost? Dan is dat dus ook voor een roker of een dikkerd of een zuiplap of een pedo of een verkrachter of een minister of een lelijkerd.
Klaar!
Zoniet, trek ik meteen mijn donorcodicil in en zal ik net zolang lobbyen tot iedereen dat ook doet.
Je maakt het nu wel erg extreem. Stel, een arts heeft maar 1 long en moet kiezen tussen twee personen die een nieuwe nodig hebben, de een is een kettingroker en zal in de toekomst dus waarschijnlijk weer z'n longen naar de klote helpen net als hij nu heeft gedaan, en de ander is een niet-roker en moet een nieuwe long wegens een ongeluk. Wie vind jij dat meer recht heeft op een nieuwe long?

Terug
Naar boven