AndroidHealthClinic

stoppen met roken (nadelen)

Volgende week zaterdag stop ik met roken en dat wil ik met mijn uiterste doorzettingskracht verwezenlijken. Heb intussen wat opzoekingswerk verricht omtrent stoppen met roken en ik las toch enkele demotiverende punten;

-20 sigaretten per dag zorgt voor 200 Kcal verbranding (10kcal per sigaret)
-nicotine zorgt voor meer vetverbranding (lipolyse)
-rokers hebben meer trek in proteinen (zullen vaker gespierd zijn citeert men)

Ik dacht altijd dat de oorzaak van de gewichtstoename aan het veranderlijk eetpatroon lag maar men spreekt dat ook 40% verantwoordelijk is door veranderlijke lichamelijke effecten.
Maar dat weerhoudt niet dat het doorweegt op de voordelen..

Bronnen:
Roken en gewichtstoename: de oplossing zit in u! met e-gezondheid.be

MSN Gezondheid

Gevolgen van stoppen met roken op je lichaam:

20 minuten
De bloeddruk en polsslag worden weer normaal.

24 uur
Alle sporen koolmonoxide hebben het lichaam weer verlaten. Je moet veel hoesten. De longen werken aan een schoonmaakactie door de vuiligheid in je longen naar buiten toe te werken.

48 uur
Alle nicotine is uit het lichaam. Je smaak- en reukvermogen worden beter.

72 uur
Het ademen gaat makkelijker en je hebt meer energie

1 week
De behoefte aan een sigaret is groot. Er kunnen ontwenningsverschijnselen (hoofdpijn, keelpijn, snel geïrriteerd) optreden. Voor stevige rokers kan het gebruik van nicotinevervangende middelen de behoefte doen afnemen. In ieder geval zullen de ontwenningsverschijnselen in de komende week langzaam minder worden. Je longfunctie begint zich al te verbeteren.

1 maand
De bloedsomloop is verbeterd. Daardoor gaat het bewegen makkelijker en is je conditie beter. Je smaak en reukvermogen is beter geworden. Je kunt meer trek hebben in eten. Het is dan ook normaal dat je een paar kilootjes aankomt. Probeer wel een beetje te letten op wat je eet, door geen vet- en/of suikerrijke snacks te eten.

2 maanden
De behoefte aan een sigaret is stukken minder en de onthoudingsverschijnselen zijn verdwenen. De geestelijke verslaving is echter nog niet voorbij en blijft voor de komende periode punt van aandacht.

3-9 maanden
Je longfunctie is met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals kuchjes en piepen zijn minder geworden. Je voelt je zekerder, fitter, gezonder. je bent ook minder verkouden en als je verkouden bent, ben je sneller op de been.

1 jaar
Je bent definitief gestopt en mag jezelf beschouwen als een niet-roker. Het risico op hart- en vaatziekten en kanker is lager dan van rokers die niet zijn gestopt met roken.

2 jaar
Het risico op hart- en vaatziekten is 50% minder als het risico van iemand die niet is gestopt met roken.

5 jaar
Het risico op kanker is 50% minder in vergelijking met het risico van een roker.

Als het andere lukt waarom jou niet, succes.

heej ik ben bijna 18 en rook nu al 4 jaar,
ik wil stoppen met roken en heb al meerdere pogingen ondernomen en allemaal gestrand. ik dnek dat de tips die gegeven worden op deze site mij goed zullen helpen, het is inderdaad een raar ide dat ik nooit meer met een pilske in mun hand een peuk zal roken. maarja.

ik zal proberen elke week iets te posten van mijn voorderingen ;)

thx alvast voor de tips nu hopen dat ze ook bij mij werken ;)

heej ik ben bijna 18 en rook nu al 4 jaar,
ik wil stoppen met roken en heb al meerdere pogingen ondernomen en allemaal gestrand. ik dnek dat de tips die gegeven worden op deze site mij goed zullen helpen, het is inderdaad een raar ide dat ik nooit meer met een pilske in mun hand een peuk zal roken. maarja.

ik zal proberen elke week iets te posten van mijn voorderingen ;)

thx alvast voor de tips nu hopen dat ze ook bij mij werken ;)

als je nog maar vier jaar rookt is stoppen imo goed te doen hoor, sucses!

ligt eraan hoeveel je rookt. maatje van me rookt elke dag half pakje. Hij heeft veel moeite om te stoppen. Zelf rookte ik een tijdje alleen als ik uit ging en was het enkel de eerste 4 weken ongeveer moeilijk om er niet een op te steken.

als je stopt met roken zal je je naar een paar weken een stuk beter voelen
2,5 jaar gestopt met (pilletjes) je weet wel welke:cool:

VH

• Topic Starter Topic Starter
Momenteel sinds vrijdag gestopt (een 4 tal dagen dus) en het valt mij zwaar van 25 sigaretten per dag naar 0 per dag maar ik hou vol want het is te gek om na al die pijn terug te beginnen.
De eerste twee dagen liep ik depressief, levenslust was 0 en enorm geprikkeld.
Toen ik om mijn nieuw paspoort moest gaan en ik eerst een nieuw pasfotootje nodig had, stelden twee winkels mij teleur, de eerste was dicht en de tweede had fototoestelpanne. Toen stond ik op ontploffen bijna de winkel kort en klein geslagen en zoveel meer..
Maar het gaat al iets beter nu.
Goede raad voor wie wil stoppen, doe het op het moment dat je het echt wil dan slaag je ook.

Terug
Naar boven