XXL Nutrition

Stoppen met roken..

Wat is er nou eigenlijk zo lekker aan roken? Voor mij is het meer begonnen als een houding voor mezelf en dat is nu een gewoonte.
Kan me eigen toch echt niet zo wijs maken dat ik het echt lekker vind!!
Nou maar pitten zonder nog op te staan en morgen opstaan met frisse moed en doorzettingsvermogen.

Roken is alleen lekker na het eten, voor de rest is het iets dat je doet als je even niets te doen hebt. Dus kappe met die handel en bekijk het onderstaande schema zodat je kunt zien wat er gebeurt.

Gevolgen van stoppen met roken op je lichaam:

20 minuten
De bloeddruk en polsslag worden weer normaal.

24 uur
Alle sporen koolmonoxide hebben het lichaam weer verlaten. Je moet veel hoesten. De longen werken aan een schoonmaakactie door de vuiligheid in je longen naar buiten toe te werken.

48 uur
Alle nicotine is uit het lichaam. Je smaak- en reukvermogen worden beter.

72 uur
Het ademen gaat makkelijker en je hebt meer energie

1 week
De behoefte aan een sigaret is groot. Er kunnen ontwenningsverschijnselen (hoofdpijn, keelpijn, snel geïrriteerd) optreden. Voor stevige rokers kan het gebruik van nicotinevervangende middelen de behoefte doen afnemen. In ieder geval zullen de ontwenningsverschijnselen in de komende week langzaam minder worden. Je longfunctie begint zich al te verbeteren.

1 maand
De bloedsomloop is verbeterd. Daardoor gaat het bewegen makkelijker en is je conditie beter. Je smaak en reukvermogen is beter geworden. Je kunt meer trek hebben in eten. Het is dan ook normaal dat je een paar kilootjes aankomt. Probeer wel een beetje te letten op wat je eet, door geen vet- en/of suikerrijke snacks te eten.

2 maanden
De behoefte aan een sigaret is stukken minder en de onthoudingsverschijnselen zijn verdwenen. De geestelijke verslaving is echter nog niet voorbij en blijft voor de komende periode punt van aandacht.

3-9 maanden
Je longfunctie is met 10% verbeterd. Ademhalingsproblemen zoals kuchjes en piepen zijn minder geworden. Je voelt je zekerder, fitter, gezonder. je bent ook minder verkouden en als je verkouden bent, ben je sneller op de been.

1 jaar
Je bent definitief gestopt en mag jezelf beschouwen als een niet-roker. Het risico op hart- en vaatziekten en kanker is lager dan van rokers die niet zijn gestopt met roken.

2 jaar
Het risico op hart- en vaatziekten is 50% minder als het risico van iemand die niet is gestopt met roken.

5 jaar
Het risico op kanker is 50% minder in vergelijking met het risico van een roker.

Ik ben zelf vorig jaar augustus/september gestopt met roken en drinken.
Heb tot op heden geen terugval gehad en hoop deze ook niet te krijgen.
Wat mij erg heeft geholpen was het idee dat de lichamelijke verslaving al na drie dagen over is.
Met die wetenschap in het achterhoofd was het makkelijker om NEE te zeggen tegen mezelf.
Wat ik nog wel wil meegeven is dat men voorzichtig dient te zijn met de aangekomen kilootjes,ze zitten er eerder op als dat ze er af gaan.
Voor alle stoppers:Vol houden het is het waard.

Hoe gaat ie nu met het niet meer roken WimpieNL ? Nog steeds helemaal vrij? Is knappe prestatie dan.

Momenteel ben ikzelf ook weer rookvrij. Maar dat zegt bij mij niet zo heel veel...hehe.

Heb je zelf geen trainingslog trouwens? Zou me wel interesseren, gezien ongeveer zelfde leeftijd, naturel trainen, nog niet zo lang (weer) bezig... Gezien je stats ben je wel al een stuk verder dan ik !!

Mijn log is hier te vinden:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/varg-s-log-160883/

• Topic Starter Topic Starter
Hoe gaat ie nu met het niet meer roken WimpieNL ? Nog steeds helemaal vrij? Is knappe prestatie dan.

Momenteel ben ikzelf ook weer rookvrij. Maar dat zegt bij mij niet zo heel veel...hehe.

Heb je zelf geen trainingslog trouwens? Zou me wel interesseren, gezien ongeveer zelfde leeftijd, naturel trainen, nog niet zo lang (weer) bezig... Gezien je stats ben je wel al een stuk verder dan ik !!

Mijn log is hier te vinden:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/varg-s-log-160883/
Nog steeds rookvrij hoor :D dus gaat wel goed.
Wel problemen gehad met het bekende volproppen syndroom, hahaha, maar gaat nu ook veel beter, vettoename is eindelijk gestopt(mede door cardio).

En een log, ja misschien wel, het gaat nog steeds goed met trainen en voor mijn doen nog steeds progressie al gaat het wel langzamer.
Moet ik mezelf wel verdiepen in de benamingen van de oefeningen, want alles gaat gewoon uit het hoofd he..

Ik ben drie jaar geleden gestopt met roken. Ik had eerst enorm veel zin om weer te roken. Dat nam na een paar jaar af. Nu kan ik de lucht niet meer uitstaan. En ik voel me ontzettend veel beter. Oh ja, wist je dat je van roken minder stijf wordt op de duur? Jazeker, een hele goede reden om te stoppen.

*Kuch* heb vanochtend mijn laatste sigaret opgestoken, na 17 jaar te hebben gerookt ben ik er klaar mee. Heb op mijn werk zo'n beetje 500 mensen laten weten dat ik ermee ben gestopt. Werd net gebeld dat er al een pooltje is. Gelijk me even op stivoro.nl aangemeld voor de SMS coach, hoop dat deze ook een steuntje in de rug geeft. Heb wel even snel een pakje nicorette 4mg aangeschaf voor de moeilijke momenten. En die momenten zijn er natuurlijk al geweest. Ben blij dat ik al een jaartje met een beugel in mijn waffel loop, kan ik dat stukje kauwgum tussen parkeren. Ik wou dat ik een week verder was,,, pffff

Maar ik hou vol.

R@Y

• Topic Starter Topic Starter
succes hoor, en bij mij waren de afkick verschijnselen na 3 dagen al zo goed als weg..het is ff doorbijten in het begin, daarna wordt het steeds makkelijker.

*Kuch* heb vanochtend mijn laatste sigaret opgestoken, na 17 jaar te hebben gerookt ben ik er klaar mee. Heb op mijn werk zo'n beetje 500 mensen laten weten dat ik ermee ben gestopt. Werd net gebeld dat er al een pooltje is. Gelijk me even op stivoro.nl aangemeld voor de SMS coach, hoop dat deze ook een steuntje in de rug geeft. Heb wel even snel een pakje nicorette 4mg aangeschaf voor de moeilijke momenten. En die momenten zijn er natuurlijk al geweest. Ben blij dat ik al een jaartje met een beugel in mijn waffel loop, kan ik dat stukje kauwgum tussen parkeren. Ik wou dat ik een week verder was,,, pffff

Maar ik hou vol.

R@Y
Ik ben zelf ook aan het stoppen. Las in een artikel een uitleg van een coach; elke keer als jij denkt dat je echt zin hebt in een sigaret, en dat roken op dat moment echt lekker zou zijn, is het gewoon je verslaving die schreeuwt om nicotine. Roken is niet helemaal niet lekker, je ervaart het alleen zo nu en dan als lekker omdat je nicotinelevels worden bijgevuld, wat eenzelfde reactie heeft als een hap eten wanneer je honger hebt.

Denk er dus aan, als je echt zin hebt in een sigaret, dat dit je verslaving is die jou in de zeik neemt. Je zet jezelf voor lul als je hieraan toegeeft, wie is de baas?

Denk er dus aan, als je echt zin hebt in een sigaret, dat dit je verslaving is die jou in de zeik neemt. Je zet jezelf voor lul als je hieraan toegeeft, wie is de baas?

FCUK.... wat wordt ik in de zeik genomen zeg pfff, ben nu een dag verder, echt ka Uu Tee geslapen. Geprobeerd schapen te tellen, maar dat werden uitgeblazen rookwolkjes. Ik zie er als een berg tegenop, was het maar volgende week..... Zometeen nog wel ff knallen in de sportschool en vanmiddag weer even rennen op het strand (loop ondanks dat ik rookte nog zo'n 47 a 50 minuutjes over de 9,3 Km, zal ook wel beter gaan worden)

Heb sinds ik wakker wordt al wel weer een paar keer behoorlijk gehoest, dat dan weer wel, herstel???

In ieder geval het zit nog wel ff tussen mijn oren.......

R@Y

Ik was gister ladderzat en heb niet gerookt :rolleyes: If I can do it, anyone can

Ben gestopt sinds 1 juli. Toch is het wel een steuntje in de rug met die nieuwe regel van niet roken in de kroeg,etc. Gisteravond zo zwaar gehad, heb shaggiej gedraaid en een vriend van me zei, weet je dit wel zeker, ik keek naar dat ding en heb hem toen weggegeven. Voor mijn gevoel heb ik gister gezondigd, maar heb ik dus niet gedaan :P. Even doorbijten en dan van de gevolgen genieten.

ik ben nu weer een jaar of vijf gestopt en het gaat me goed af ;geen terugval gehad terwijl mijn vrouw gewoon stug door blijft roken .Ik kan er goed tegen als iemand in mijn naaste omgeving rookt terwijl je bijna altijd ziet dat als er iemand gestopt is die altijd fel anti-roken word ;dat heb ik dus niet ,maar ben wel blij dat ik toen gestopt ben.verders iedereen die met het stoppen bezig is succes en sterkte en veel doorzettingsvermogen.

Dag 4 hiero na mijn laatste sigaret, eigenlijk alleen dag 2 problemen gehad. Had een doosje nicorette kauwgum gekocht, maar na gisteren niet meer aangeraakt. Valt me eigenlijk reuze mee het stoppen. Ook gisteren nog even in de kroeg geweest (thnx v/h rookverbod) niemand pafte en dat hielp denk ik ook wel. Heb wel al elke dag bergen a/z <-> Egmond a/z gerend, wat vooral vandaag heerlijk was. Heb nog niet gemerkt het meer lucht krijgen, hoest wel af en toe even om de rommel te dumpen. Ik ben er uit, heb 17 jaar dom gedaan, maar ja verstand komt met de jaren

R@Y

Dag 4 hiero na mijn laatste sigaret, eigenlijk alleen dag 2 problemen gehad. Had een doosje nicorette kauwgum gekocht, maar na gisteren niet meer aangeraakt. Valt me eigenlijk reuze mee het stoppen. Ook gisteren nog even in de kroeg geweest (thnx v/h rookverbod) niemand pafte en dat hielp denk ik ook wel. Heb wel al elke dag bergen a/z <-> Egmond a/z gerend, wat vooral vandaag heerlijk was. Heb nog niet gemerkt het meer lucht krijgen, hoest wel af en toe even om de rommel te dumpen. Ik ben er uit, heb 17 jaar dom gedaan, maar ja verstand komt met de jaren

R@Y
Gefeli ray

ik ga vandaag beginnen met stoppen met roken, mijn eerdere pogingen waren mislukt, heel de week gaat het dan goed maar vervolgens gaat het in het weekend weer mis,
Bier+peuk= Ultieme genot

Gelukkig is dat met het rookverbod nu verleden tijd, dus ik ga een poging wagen en meteen mijn conditie opkrikken.
Begin in september aan een sportopleiding, dus roken past gewoon echt niet meer in mijn leven.

Ik lees hier veel motiverende verhalen, bedankt daarvoor!

En respect voor alle mensen die het gelukt is of nog bezig zijn met het lukken

Sinds gisteren gestopt, maar voel me op z'n Rotterdams gezegd zwaar klote..
Ben 3 of 4 maanden geleden ook gestopt met alcohol nuttigen, dus biertje is geen oplossing, en de koffie komt inmiddels mijn neus uit..
Wil het wel gaan volhouden na 25 jaar gerookt te hebben..
Iemand tips?

W

1 tip is gewoon niet meer roken

kijk eens naar mijn sig

Terug
Naar boven