Fitness Seller

Stoppen met roken

embryo

Advanced Bodybuilder
Waardering
81
Ik ben 22 jaar, binnen een dikke maand 23. Ik rook al geruime tijd.
Misschien al een 6 tal jaar. 1 keer ben ik kunnen stoppen met roken. De reden toen was dat ik een zware bronchitis had en het gewoon degoutant vond om nog een sig op te steken. Heb dit 2 maand volgehouden en dan stomweg op een fuifje weer eentje opgestoken...

Dit klein topicje om elke dag/ week op te schrijven (voor mijzelf, en misschien anderen die ook willen stoppen) hoe ik probeer te stoppen.

Heb het laatste jaar vaak proberen stoppen. Telkens een dag niet roken, dan een dag 1 sigaretje, dan weer een dag een half pakje, dan weer niets... De miserie hierbij is dat je gewoon 3 maand lang probeert te stoppen, en dus 3 maand lang echt wel pisnijdig wordt. Je hebt nooit genoeg sigaretten, en elke sig dat je opsteekt voel je je weer schuldig.

Deze periodes hebben zich dus enkele keren afgespeeld het laatste jaar. Ongeveer en maand of twee geleden besefte ik dat ik echt wel wou stoppen met roken ( eigenlijk liever gestopt zijn dan het vermoeiende stoppen op zich). Heb dan zitten wachten op een "klik" die ik de vorige keer ook heb gehad om te stoppen (zie bronchitis).

Ik speel al enkele jaren volleybal maar ben al een twee a drie maand geblesseerd ( laatste maanden praktisch alleen de matchen gespeeld, om dan te kunnen recuperen door niet te trainen.) Mijn knieën zijn wat naar de zak aan het gaan. Daarom dat ik ook op fitness seller een powerrack heb gekocht, wat ik ongeveer binnen een weekje krijg. (hier volgt later een logje. Misschien interessant voor beginners. Ik begin van nul voor benen, door mijn blessure). Ik heb dus al enkele maanden niet meer gesport, en wel veel zitten roken.

Enkele dagen geleden heeft mijn oom zijn "oude" koersfiets hier gedropt (hij mocht van mijn tante geen nieuwe kopen omdat die van hem nog te goed was. Heeft hij maar gezegd dat ik het heb overgekocht:rolleyes:.)

Drie dagen geleden zat ik kalm binnen een sigaretje te roken. Mijn moeder zei dat ze even weg ging naar de winkel hier wat verder. Aangezien mijn fiets nog bij een vriend stond, omdat ik geen licht had, en het de dag ervoor te donker was, heeft mijn moeder mij daar afgezet zodat ik de fiets terug naar huis kon doen. Mijn moeder moest direct vertrekken dus deed sig uit, en ging mee. Heb toen amper 2 trekjes genomen. Buiten was het tegen de 30 graden. De trip was maar 5 km, maar als je geen conditie hebt, en niet tegen hitte kunt, is dit echt geen lachertje. Thuis aangekomen merk ik dat ik mijn sleutel was vergeten. Mijn moeder was nog minstens drie uur weg, dus ben ik maar wat gaan rijden met de fiets, op zoek naar een saf.

Het fietsen beviel mij wel, en uiteindelijk heb ik een 40 tal km gefietst, en ondertussen ook nog eventjes in het bos in de schaduw gelegen. 's avonds toen mijn moeder thuiskwam had ik alles behalve zin om een sig op te steken. Volgende dag stond ik op, weer zin in een saf. Heb flink wat gegeten, en ben weer op de fiets gekropen. Een half uurtje flink doorgetrapt, en weeral had ik een drietal uur geen zin om te roken.

Vandaag mijn eerste dag als jobstudent. Collega's roken gelukkig niet. 's morgens ging het vrij vlot om niet te roken, de dag vliegt voorbij, en ineens is het 5 uur en heb ik nog altijd niet gerookt.
Eventjes wat opgefrist, wat gegeten, en met de fiets naar Leuven en terug gegaan. Een 30 tal km's. Het is nu half 10 's avonds, en heb eigenlijk totaal geen zin om te roken.

Heel banaal tekstje, maar wat ik wil aantonen: Ik weet niet of het enige vorm van wetenschappelijke ondersteuning heeft... Persoonlijk heb ik na intensief fietsen, totaal geen zin in een peuk. Vroeger bij het volleyballen had ik dit wel, maar ik denk dat het gevaar hier schuilt in de "ploeg"sport. Iemand rookt, gezellig, biertje erbij... Als je gewoon een uurtje, of misschien twee uurtjes lekker knalt, ben je eigenlijk twee uur lang bezig met " ik ben gezond bezig. Als ik nu thuis kom blijf ik nog een 4 tal uurtjes op. Een uurtje gezellig eten, nog even wat op internet, en dan nog een filmpje... kortom wat bezigheidstherapie, en ik heb vandaag weer niet gerookt".
Wat ook enorm helpt als ik zin heb ik een sigaret is een banaan eten. Voor een of andere bizarre reden smaakt het echt goor als ik er dan een opsteek.

anyway, voor hen die niet willen stoppen maar gestopt willen zijn, ik begrijp het helemaal. Het is zwaar, maar ergens weet ge ook hoe belachelijk gemakkelijk het is... Stop gewoon, ga lekker sporten, en 's avonds in u zetel denkt ge:" nice, weer wat gesport. Nog twee uurtjes en ik ga maffen. Dat hou ik wel vol".

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt eer ik echt gestopt ben-er dus praktisch niet meer aan denk.

Succes ermee ;) Ik moet ook maar eens stoppen, maar dat gaat met 2 vakanties voor de boeg niet lukken nu :o

Praktisch niet meer aan denkt?

Dat zal helaas nooit gebeuren, je blijft altijd wel een bepaalde lust hebben naar die kk dingen. Ik ben al een jaar gestopt, en heb nog steeds zelden behoefte aan peuk ...maar daar geven we natuurlijk niet aan toe.
Als je wilt stoppen, moet je gewoon écht willen stoppen...simpel. Of toch niet? Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt met argumenten waarom ik wil stoppen met roken, argumenten als:
- beu om buiten in de regen te moeten roken
- beu om op te staan met slijm
- rokershoest
- rokers zien er verrot uit: rotte huid, dood haar..en dat is enkel de buitenkant
- hoe kan je nou bulken als de rook je eetlust wegneemt?
- slechte conditie
- rokersimago is en wordt steeds slechter
- mensen hebben respect voor gestopte rokers, of niet-rokers algemeen

Kortom zie je voorjezelf de voordelen in van het niet-roken, ipv de voordelen van het wél roken..want die zijn er niet;)

Beetje discipline tonen. (wees eens een vent :))
Plus een boete clausule opnemen...

Al je weer rookt krijg ik 100 euro van je.

(plus elke euro die je bespaart door niet te roken eens apart houden.... )

zet hem op jongen!

als je een keer een terugval hebt. lees gewoon dan weer het verhaal dat je hierboven geschreven hebt. dan weet je tenminste waar je het voor doet en waarom.

succes!

Alleen als zelf je wil, kun je stoppen.

Succes,

PH :)

Ik heb op een zaterdagnacht om 2 uur in een volle kroeg mijn nog halfvolle pakje sigaretten weggegeven en heb nooit meer iets van die troep aangeraakt. Mind over matter :D

Zie het zo: Je laat jezelf niet klein krijgen door al het ijzer in de sportschool, dus waarom zou een lightgewicht sigaret dat wel kunnen ;)

Ik heb op een zaterdagnacht om 2 uur in een volle kroeg mijn nog halfvolle pakje sigaretten weggegeven en heb nooit meer iets van die troep aangeraakt. Mind over matter :D

Zie het zo: Je laat jezelf niet klein krijgen door al het ijzer in de sportschool, dus waarom zou een lightgewicht sigaret dat wel kunnen ;)

:thumb:

sucess man , ben nu ook bijna een jaar gestopt en voel me echt supper beter en zie er ook pakken beter uit veel frisser en gezonder , je hebt aleen maar voordelen om er mee te stoppen.Ik zelf ben in 1 keer gestopt met roken , in het begin moet je wel ff tanden bijten want het is idd niet altijd makkelijk als je vb niets doet denk je er aan maar dit ging weg bij mij. En nu nog steeds geen enleke sigaret aangeraakt en helemaal geen spijt , ik zou je zeggen toon karakter en laat die sigaretten staan en alles word beter in de toekomst , Veel sucess man :cool:

ik ben nu ook alweer 18 maanden van t roken af, toen ik stopte ben ik echt een maand of 6 gewoon ziek geweest. Elke keer verkouden enzo en de neus verstopt. Naar de dokter en die zei dat dat door het stoppen met roken kwam en vanzelf overging. Nu is het helemaal over en heb nu ook alle voordelen van een niet-roker:D.
Meeste is nog het geld en de drang om te moeten roken, je kan nu gewoon lekker aan tafel blijven zitten ipv buiten in de kou een peukie te doen.
En alles stinkt veel minder. Wel 1 nadeeltje voor deze endo is dat ik 17 kilo ben aangekomen in 16 maanden en dat is het meeste wel vet maar nu alweer 2 kilo eraf:D dus ook dat gaat de goede kant alweer op.
Wat ik wilt zeggen is dat je de voordelen niet meteen gaat zien en dat je er misschien alleen maar nadelen aan ziet in het begin maar gewoon doorzetten en dan kom je er wel.

Wat voor mij werkte was dat ik het gewoon echt zat was. Toen heb ik niet meer 'een laatste peuk' gerookt maar gewoon m'n pakje weggegeven en tegen veel mensen gezegd dat ik stopte. Toen heb ik ook nooit meer een peuk gerookt. Ben daarna wel redelijk wat gaan blowen, maar roken deed ik in ieder geval niet meer ;). En nu blow ik ook amper meer.

Het is wel redelijk para om te stoppen en ik rookte pas 2 jaar intensief, mensen die na 30 jaar stoppen krijgen een gruwelijke respect-paas van mij. Wat je ook doet, steek gewoon NIET een peuk in je bek.

Winnen.

Succes! Na een week heb je het ergste wel gehad.
Heb je wel al je spullen (aanstekers, shag, vloeitjes, sigaretten, asbakken) weggegooid?

• Topic Starter Topic Starter
ondertussen al vijf dagen niet gerookt. Heb er eigenlijk niet meer zoveel zin in. Slaap wel wat minder goed maar kan ook door die verdomd warme nachten zijn.
Om op je vraag te antwoorden (of ik aansteker e.d. heb weggesmeten): neen, ik heb zelf nog sigaretten bij mij op zak. Heb dit bewust gedaan zodat ik weet dat ik ook kan stoppen wanneer er effectief de mogelijkheid is. Dat maakt de overgang naar ruimtes waar (veel) volk rookt minder bruusk.
Heb ergens gelezen dat na een twee tot drie weken stoppen je grotendeels afgekickt zou zijn. Puur lichamelijk denk ik dan. Mentaal kan dat wel wat langer blijven hangen, volgens mij zelf de rest van je leven. Uiteindelijk ben ik nu toch wat geconditioneerd, en dat is moeilijk om af te leren.

Nee joh, je blijft niet voor de rest van je leven mentaal aan roken hangen..................

Na een paar dagen heb je het wel gehad en als je je na 2 maanden of weken beter gaat voelen......

tuurlijk tijdens een moeilijke periode in je leven zou je misschien weer kunnen beginnen maarweet vooraf dat het niks brengt roken.

Veel succes verder met niet roken en jehoud het heus wel vol.....................

Terug
Naar boven