XXL Nutrition

Weer fit worden na een dubbele hernia (mijn ervaring)

Bezoekers in dit topic

Ben het niet helemaal met je eens. Als je eerst op de juiste wijze versterkt en dan juist belast, zo train ik me die hernia uit. Kost wel veel toewijding enzo. En het kàn mis gaan. Dus t is eng. Maar ik zou nooit voor machines of teveel isolatie gaan (alleen als accessoire na zware lifts), maar dan split squats en lunges gebruiken. En dan toch ook bb squat. Het werkt voor me. Met goede techniek. Dat wel.

Iedereen moet het ook voor zichzelf afwegen natuurlijk. Key tegen herhaling van zetten is een sterke core en dan met name ook de buik. Veel lage rug hernia’s zijn het gevolg van overbelasting van de lage rug omdat de buik sterk onder ontwikkeld is en dus te weinig ondersteuning biedt, waardoor de rug het te verduren krijgt.

Mijn idee was om met de compounds iets minder stress op de onderug te zetten voor 2-4 weken en wat meer aan de core te werken, hierna kan ik het weer oppakken waarbij ik ook weer iets lager in gewichten begin. Dan kan alles ook even tot rust komen aangezien het vrij hard is gegaan qua gewichten/kracht laatste 2 maanden.
Ik merk ook dat ik moeilijk maat kan houden als ik eenmaal aan een Squat of een Deadlift begin.

Vonk Welke oefeningen vind je zelf fijn ipv een squat?

Mijn idee was om met de compounds iets minder stress op de onderug te zetten voor 2-4 weken en wat meer aan de core te werken, hierna kan ik het weer oppakken waarbij ik ook weer iets lager in gewichten begin. Dan kan alles ook even tot rust komen aangezien het vrij hard is gegaan qua gewichten/kracht laatste 2 maanden.
Ik merk ook dat ik moeilijk maat kan houden als ik eenmaal aan een Squat of een Deadlift begin.

Vonk Welke oefeningen vind je zelf fijn ipv een squat?

Mijn gym heeft sinds kort naast twee legpress machines (1 plate Loaded en 1 stack weights) De belt squat machine van ATX;

D624F2AD-4E76-4274-B8DC-754103C6B428.jpeg

Dan zit het gewicht onder je rug en kun je eigenlijk alleen maar je knieën blesseren als je heel gek gaat doen.

Verder gewoon all round je benen pakken met oefeningen zoals leg curl en leg extension, maar ook abductor en adductor meepakken en eventueel nog je booty trainen :booty:

Mijn gym heeft sinds kort naast twee legpress machines (1 plate Loaded en 1 stack weights) De belt squat machine van ATX;

Dan zit het gewicht onder je rug en kun je eigenlijk alleen maar je knieën blesseren als je heel gek gaat doen.

Verder gewoon all round je benen pakken met oefeningen zoals leg curl en leg extension, maar ook abductor en adductor meepakken en eventueel nog je booty trainen :booty:

Dat is wel luxe, bij ons is het niet zo uitgebreid helaas.
Ik doe bb hipthrusts voor de booty.

Ik ga eens even kijken hoe ik het in ga delen. Thanks 👍

• Like
Waarderingen: Vonk
Ik zag al een paar weken weinig in de spiegel veranderen, dus maar even een tussentijdse meting gevraagd in de sportschool. Ik hang nu inderdaad stil op de 18%, het was even balen, maar heb gelijk een plan uitgestippeld.
Het rare is dat ik wel iets lichter ben (nihil) en sterker geworden ben. De weegschaal zal niet heel accuraat zijn, maar dat de dalende trend nu uitvlakt zegt genoeg(icm met de spiegel), ik moet wat aanpassen.

- Drink soms in de avond 1 biertje, die calculeer ik overigens wel mee. Die gaat er uit, komt niks voor in de plaats qua kcal.
- Loop behoorlijk wat per dag, volgens de trainer op de sportschool is mijn lichaam daar aan gewend en kan ik beter cardio gaan doen. Ik ga 3 cardio sessies van 30 min toevoegen per week (net op die K*t crosstrainer gestaan, ging na 3 min al kapot)
- kcal met 100 punten verlagen.

Over 2 weken weer een meting.

• Like
Waarderingen: Loca
Wandelen is al cardio, je kunt wel sneller gaan, maar daar went je lichaam ook aan.

Van de week had ik een meting, VP 17,4%. 1%er af in 10-12 dagen. Echter leek het er op dat ik ook spiermassa begint te verliezen. Nieuwe plan is iets meer kcal(+ 200kcal), iets minder cardio en ietsjes langzamer afvallen.

Effect was wel dat ik vandaag echt een stuk meer gewicht met alles kon pakken. Hopelijk val ik nog wel af, dat gaan we over 4 weken met de meting weer zien :D .Zal met de volgende meting ook eens wat progressie foto's posten.

Ben door de drukte niet heel actief geweest op het forum, maar het sporten gaat uiteraard gewoon door. VP vandaag bij de meting was 16,3% en ben na mijn laatste post ongeveer een kg aan spiermassa aangekomen.
Zal zo een foto posten!
Ik denk als ik nog 3-4 weken cut dat ik aan mijn eerste bulk kan beginnen, en daar hebben we heel veel zin in :thumbup:.

Van de week heb ik wel iets van een blessure opgelopen, de fysio verwacht dat het een tennis arm is maar wel beginnend. Ik mag wel sporten maar even geen isolatie op de armen. Ik probeer soms alles er uit te persen op lage kcal qua voeding, terwijl ik weet dat ik nu wel tegen een grens aan loop met deze voeding. Misschien heb ik toch iets te gek gedaan. We laten ons echter niet uit het veld slaan.

Lifts:
Deadlift: 120kg deadlift (deze kan wel zwaarder maar doe rustig aan met de rug)
Squats: 110kg
Bench: 80kg

Bij deze wat foto's van de progressie tot nu toe.

Bijlagen

• 20231010_203404.jpg
    20231010_203404.jpg
    175,1 KB · Weergaven: 61
  • 20231004_171209.jpg
    20231004_171209.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 73
Ik lees net je verhaal. Ben zelf ook voor de tweede keer aan een hernia geopereerd. 2 jaar geleden voor de laatste keer. Ik wil graag reageren op je verhaal omdat ik dus in dezelfde hoek zit.
Wees niet bang. Train gewoon zoals iedereen het doet. Het allerbelangrijkste, om te voorkomen dat er weer schade of blessures ontstaan, is techniek. Investeer daar in als de techniek niet goed is. Desnoods met lichter gewicht tot het goed is. Daarna verzwaren en altijd technisch blijven trainen. Hierdoor geen schade of blessures en het bijkomende voordeel dat je sneller resultaat behaald. Hoe beter de uitvoering, hoe beter het resultaat.

Testosteron.
Je waarde lijkt mij binnen de marges. Als je goed oplet wat je eet, krachttraining doet, op je vitamine inname let en je slaap, zal je je testosteron kunnen verhogen. Let wel op dat je je niet overtraint, want dat kan nadelig werken op je testosteron niveau. In de regel vind ik persoonlijk dat je minimaal 4 tot 5 jaar continue moet trainen, waarbij je op je dieet let en je nachtrust neemt, voordat je hieraan moet gaan sleutelen met supplementen en of testosteron boosters. Zeker als je nog wat jonger bent, blijf er ver vandaan.

Mijn mening hoeft niet die van een ander te zijn.
Beste supplementen zijn naar mijn idee, echt voedsel.

Goed bezig en succes!

Wij hebben er eentje van Hammerstrength en merk idd dat daarbij de load niet op m'n onderrug zit ook :)

Ik lees net je verhaal. Ben zelf ook voor de tweede keer aan een hernia geopereerd. 2 jaar geleden voor de laatste keer. Ik wil graag reageren op je verhaal omdat ik dus in dezelfde hoek zit.
Wees niet bang. Train gewoon zoals iedereen het doet. Het allerbelangrijkste, om te voorkomen dat er weer schade of blessures ontstaan, is techniek. Investeer daar in als de techniek niet goed is. Desnoods met lichter gewicht tot het goed is. Daarna verzwaren en altijd technisch blijven trainen. Hierdoor geen schade of blessures en het bijkomende voordeel dat je sneller resultaat behaald. Hoe beter de uitvoering, hoe beter het resultaat.

Testosteron.
Je waarde lijkt mij binnen de marges. Als je goed oplet wat je eet, krachttraining doet, op je vitamine inname let en je slaap, zal je je testosteron kunnen verhogen. Let wel op dat je je niet overtraint, want dat kan nadelig werken op je testosteron niveau. In de regel vind ik persoonlijk dat je minimaal 4 tot 5 jaar continue moet trainen, waarbij je op je dieet let en je nachtrust neemt, voordat je hieraan moet gaan sleutelen met supplementen en of testosteron boosters. Zeker als je nog wat jonger bent, blijf er ver vandaan.

Mijn mening hoeft niet die van een ander te zijn.
Beste supplementen zijn naar mijn idee, echt voedsel.

Goed bezig en succes!
Thanks voor je berichtje!
Heb je nog wel eens uitstraling of klachten van de hernia?

Ik ben nu ruim 2 weken ziek geweest, covid. Was de eerste keer voor mij en was er best ziek van, kon dus niet sporten. Ben maandag weer gaan sporten en merk dat er qua kracht weinig verloren is gegaan, maar heb nu na het sporten meer uitstraling en klachten als voordat ik ziek werd. Heb de gewichten van de meest belastende oefeningen dus iets verlaagd (vooral squats).
De klachten zullen wel weer iets afzakken, maar het is wel weer even een stapje terug gevoelsmatig.

Testosteron lijkt inderdaad goed :D. De meeste klachten kwamen denk ik van het feit dat ik een jaar op bed gelegen had en daarna weer aan de slag moest. Dat was zowel fysiek als mentaal even een flinke omslag en ben maanden lang uitgeput geweest. Deze klachten lijken bijna helemaal verdwenen ondertussen.

Ik zit er aan te denken om eerst even een paar weken er weer lekker in te komen, zodat alles weer goed voelt. Daarna op onderhoud te gaan eten en dan langzamerhand naar een clean bulk.
Ben nu nog steeds aan het cutten vanaf het begin.
Ook heb ik er aan gedacht om iemand een keer met mijn lift technieken mee te laten kijken, er zitten ook een paar PT op dit forum wat ik zag.
Is toch anders dan filmpjes online kijken of de gemiddelde begeleider op de sportschool.

Back
Naar boven