MuscleMeat

Weer fit worden na een dubbele hernia (mijn ervaring)

Bezoekers in dit topic

Vandaag wilde ik de 100kg deadlift pakken, aangezien verleden week de 90kg best goed ging. Echter merkte ik dat ik iets aan puf te kort kwam en bij de 86kg al een beetje licht in mijn hoofd werd. Echter was er geen rug/been pijn en vond ik dat ik dit gewoon moest doen omdat er geen beperking was qua rug. Uiteindelijk toch gepakt, werd daarna alleen even behoorlijk duizelig. Maar ik ben super blij, de eerste 100kg! De squat word de 2de 100kg, hoop binnen een week of 2.
Volgende week ga ik niet voor een 1RM deadlift, maar ga ik de werksets verhogen.

Deadlift vandaag:
5x 56
5x 66
5x 76
1x 86
1x 100

Vandaag een meting gehad op de sportschool, Vet 18,7%! Binnen 8 weken gezakt van 24% naar 18,7%. Dit geeft wel enorme motivatie.
Het doel was om rond deze vet% iets meer te gaan eten. Echter omdat de gewichten nog goed stijgen, trek ik dit voedingsschema een maand door. Eerst maar eens een beetje lean worden, daarna lekker clean bulken en wat meer genieten.

Ik ga proberen zo wat foto's te posten.

• Like
Waarderingen: Stijneke, RonnReeves, horn en 1 andere persoon
5 juni @ 24%:

IMG_20230630_131000.JPG
IMG_20230630_131022.JPG

2 augustus @ 18,7%:
20230802_122645.JPG

20230802_122907.JPG

De armen lijken het minst snel te gaan, maar dat zal vanzelf komen met meer eten binnenkort.

Bijlagen

• 20230802_122645.JPG
    20230802_122645.JPG
    132,3 KB · Weergaven: 55
  • Like
Waarderingen: Mister B, RonnReeves, horn en 1 andere persoon
Stevig verschil al. Top

• Like
Waarderingen: preach en Mister B
Gaat de goede kant op, goed gedaan!

Als het VP met een weegschaal is vastgesteld zou ik niet teveel waarde hechten aan het getal. De progressie is wel echt, dat is wat telt.

Wil je nu op dit gewicht blijven of iets langzamer blijven dalen?
Het mooiste zou een VP tussen "laag in de 10" en 15 zijn.

• Like
Waarderingen: Stijneke en preach
Gaat de goede kant op, goed gedaan!

Als het VP met een weegschaal is vastgesteld zou ik niet teveel waarde hechten aan het getal. De progressie is wel echt, dat is wat telt.

Wil je nu op dit gewicht blijven of iets langzamer blijven dalen?
Het mooiste zou een VP tussen "laag in de 10" en 15 zijn.

Thanks!

De VP meet ik thuis op de weegschaal ook, maar die schommelt enorm en lijkt weinig van te kloppen.
In de sportschool gebruiken ze ook een wegschaal, die lijkt redelijk aan te geven. Helemaal accuraat zal het niet zijn, maar zolang de trend daalt ben ik voor nu tevreden.
Mijn gewicht is heel licht zakkend en elke week ga ik nog best hard omhoog met gewichten.
Zal binnenkort eens kijken of mijn vriendin weer eens een huidplooi meting kan doen, dat heeft ze vroeger ook wel vaker bij mij gedaan.

Mijn eerste doel was om rond de 18-19% iets meer te gaan eten en langzamer te gaan dalen in VP. Maar ik denk dat ik het nog 1 maandje door trek, dan hoop ik rond de 15-16% te zitten.
En dan vanaf hier iets meer gaan eten. Er is nu ook nog steeds progressie in gewichten.

Heb jij (of andere ervaren mensen) misschien nog tips over wanneer het slim is om meer te gaan eten? Nu flink cutten en daarna een clean bulk of vanaf dit punt al iets meer werken aan massa en wat meer eten?

• Like
Waarderingen: RonnReeves
Vandaag een wat mindere dag met trainen, was nog niet hersteld van een avond flink zuipen op zondag. Vandaag wel mijn vorige PR met squate aangetikt (90kg) en een PR op de bench (70kg). Maar het was behoorlijk doorzetten om te training überhaupt af te maken.
Ook had ik vanmorgen ietsjes last van de rug en het been, maar niet zo erg dat het alarmerend is. Weinig van gemerkt met sporten.

• Like
Waarderingen: Stijneke
Ik heb er voor gekozen om nog te blijven cutten, mijn cholesterol (ldl) en bloeddruk zijn al flink gedaald (die waren te hoog). Ook gaat het cutten mij makkelijk af op het moment, dus kleine moeite om het door te trekken. Doel: 13-14% VP binnen de 6-8 weken. Daarna zal ik beginnen met een clean bulk.

Voor mijn "hormoon" problemen (zo ver het daar vandaan komt), heb ik volgende week een afspraak met mijn arts.

• Like
Waarderingen: Loca, Mentat en horn
Afgelopen week een iets stijf gevoel in de bekken rechts en soms wat raar gevoel in het rechter been, op zich nog niks om echt zorgen over te maken. Ook de knieën zijn iets gevoelig nog.
Maar aangezien alles vrij rap is gegaan qua gewichten maak ik wat kleine aanpassingen voor deze week.

Squats: werksets voor deze week 20% gewicht er af, en hierna niet opbouwen naar 1RM (3 sets max). 2 a 3 herhalingen per set meer.
Deadlifts: werksets voor deze week 10% gewicht er af, en hierna niet opbouwen naar 1RM (3 sets max).
De rest van de oefeningen gaan gewoon volle bak door!

Ik heb de focus qua PR's meer gelegd bij de deadlift en squat tot nu toe, nu ga ik die focus leggen op de benchpress.
Na 1, misschien 2 weken kijk ik aan hoe het gaat en pas ik het plan weer aan.

Ik ben nooit zo goed met doseren, het is alles of niks. Maar op het moment dat ik een blessure oploop is er een hoop voor niks geweest. Even door de zure appel heen bijten dus :D.

• Like
Waarderingen: Mentat
Afgelopen week een iets stijf gevoel in de bekken rechts en soms wat raar gevoel in het rechter been, op zich nog niks om echt zorgen over te maken. Ook de knieën zijn iets gevoelig nog.
Maar aangezien alles vrij rap is gegaan qua gewichten maak ik wat kleine aanpassingen voor deze week.

Squats: werksets voor deze week 20% gewicht er af, en hierna niet opbouwen naar 1RM (3 sets max). 2 a 3 herhalingen per set meer.
Deadlifts: werksets voor deze week 10% gewicht er af, en hierna niet opbouwen naar 1RM (3 sets max).
De rest van de oefeningen gaan gewoon volle bak door!

Ik heb de focus qua PR's meer gelegd bij de deadlift en squat tot nu toe, nu ga ik die focus leggen op de benchpress.
Na 1, misschien 2 weken kijk ik aan hoe het gaat en pas ik het plan weer aan.

Ik ben nooit zo goed met doseren, het is alles of niks. Maar op het moment dat ik een blessure oploop is er een hoop voor niks geweest. Even door de zure appel heen bijten dus :D.
Iedere keer opvouwen naar een 1RM is geen strategie die je lang volhoudt. Je kan overwegen een GSLP- of GZCL- of Juggernaut-achtige structuur te hanteren. Al werk je dan vaak vanuit een TrainingMax.

Sowieso zou ik een 1RM poging doen voor eventuele werksets of backoff sets.

• Like
Waarderingen: Stijneke en preach
Iedere keer opvouwen naar een 1RM is geen strategie die je lang volhoudt. Je kan overwegen een GSLP- of GZCL- of Juggernaut-achtige structuur te hanteren. Al werk je dan vaak vanuit een TrainingMax.

Sowieso zou ik een 1RM poging doen voor eventuele werksets of backoff sets.

Thanks voor je berichtje, ik ga eens naar deze methodes kijken!
Eigenlijk werk het schema dat ik nu gebruik ook met een bepaald % van 1RM, misschien ben ik daar ietsjes te ver in doorgeschoten. Soms heb ik het idee dat er dan nog meer uit te halen is, wat eigenlijk dan misschien wel te veel is.

Ik vroeg mij trouwens ook af hoe accuraat die weegschalen zijn. Is het handig om er een te gebruiken tijdens mijn bulk om spier/vet ratio te meten of is dit niet accuraat?

Ik vroeg mij trouwens ook af hoe accuraat die weegschalen zijn. Is het handig om er een te gebruiken tijdens mijn bulk om spier/vet ratio te meten of is dit niet accuraat?

Die ik thuis heb is 100 euro en lijkt meer af te wijken hoe lager mijn VP wordt. Wijkt echt enorm af.
Die in de sportschool is 10k euro, die lijkt redelijk over een te komen met wat ik zie en hoe ik dieet. Hij zal niet spot on zijn, maar het is voor mij nu ruim voldoende om het bij te houden.

• Like
Waarderingen: Anabowlen
Even een update.

Lifts:
Bench: 76kg
Squat: 100kg
Deadlift: 110kg.

Ik merk dat de pijn in mijn benen/rug niet helemaal weg is gegaan (hele lichte hernia klachten). Ik ga morgen fitness week 9 in vanaf dat ik weer gestart ben in de sportschool. Ik heb een nieuw schema gemaakt waarbij de onderrug iets minder belast word, en ga een 4de dag in het weekend bijvoegen voor verstevigende oefeningen voor de core, knieën en front delts.
De beperkende factor is nu dus ook mijn rug.

Oud schema:
Maandag:

- Backsquat
- Bench press
- Lat pulldown
- Romanian deadlift
- Dips
- Standing calf raises
- Dumbell supinated curl

Woensdag:
- Deadlift
- Military press
- Chest-supported dumbbellrow
- Leg extensions
- Cable flye
- Crunch
- close grip bench

vrijdag:
- 80% squats langzaam
- Dumbbell incline press
- Reverse grip lat pulldown
- Barbell hip thrust
- Seated facepulls
- Dumbbell leteral raises
- Seated leg curl

Nieuwe schema:
Maandag:

- Legg press
- Dumble seated shoulder pess
- Single arm pulldown
- Barble hip thrust
- Pec deck
- Chest supported reverse db fly
- Cable leteral raise

Woensdag:
- Sumo Deadlift
- Close grip bench
- Dumble row
- Leg extensions
- Assisted dips
- Bicycle crunch
- Single arm cable curl

Vrijdag:
- 80% squats langzaam (nog niet zeker over deze oefening, kan nog veranderen)
- Bench
- Neutral grip lat pulldown
- Seated leg curls
- Db leteral raise
- Single arm rope tricep extention
- Standing calf raises

Zaterdag:
- External rotations cable
- Misschien heel licht front raises
- crunches
- (weet de benaming niet, maar knie door een resistanceband en strekken, staant)

Als er nog tips zijn mbt tot mijn schema hoor ik het graag. Het is het Hyperthrophy schema van Jeff Nippard met een paar andere oefeningen.
Ook als er tips zijn voor de Zaterdag qua verstevigen core ipv crunches, hoor ik het graag :D.

• Like
Waarderingen: Mentat
Gefeliciteerd met die BW-bench, mooie mijlpaal!

Ik heb geen ervaring met hernia-klachten, dus neem mijn overwegingen als overwegingen en niet als tips.

1. Weet je zeker dat de pijn niet komt uit verkeerde techniek of gebrek aan mobiliteit of iets anders?
2a. Zou je juist niet een (lichte) squat en DL- variant in je schema houden?
2b. Weet je wat "bracen" is en pas je dat correct toe?
3. Als je core een zwak punt is, waarom zou je die dan niet iedere traindsg daaraan werken?
4. Kijk eens naar de McGill Three, van Stuart McGill?
5. Kanalen als Squat University hebben mogelijk ook wel suggesties bij een heleboel problemen en antwoorden op vragen waarvan je niet wist dat je ze had?
6. Vaag herinner ik me dat een zware legpress niet altijd een goede combi is met lage rug problemen, maar dat ben ik ff kwijt.

• Like
Waarderingen: preach
Thanks, op want kleine pijntjes na gaat het ook wel lekker!

Bij squats en deadlifts neem ik een hele flinke ademteug in, druk de buikwand zo hard mogelijk in de riem ( en span de core aan). En adem pas uit als ik bijna weer boven ben.
Denk dat de squats onderin het meest belastend zijn, daar buigt de onderrug soms iets door, misschien zou iets minder diep gaan ook nog wel een optie zijn.
Ik ga eens kijken naar de filmpjes van de kanalen die je aan geeft, ik heb tot nu toe het filmpje van Layne Norton gevolgd (how to squat en how to deadlift).

Bedoel je met nummer 3 vooral de compounds? Of gewoon elke sportsessie ook wat crunches/planks etc toevoegen aan het einde?

Ik ga nummer 6 eens uitzoeken!

Thanks for je input :thumbup:

• Like
Waarderingen: Mister B
Bedoel je met nummer 3 vooral de compounds? Of gewoon elke sportsessie ook wat crunches/planks etc toevoegen aan het einde?
Ik weet niet of crunches (op dit moment) de beste oplossing zijn, maar ik bedoelde iedere sportsessie oefeningen voor je core.

Voor tips over de uitvoering van oefeningen kan je buiten Squat University ook kijken bij Renaissance Periodization.

• Like
Ik Squatte vrij weinig voor mijn 2 hernia’s incl. Operaties. Erna nooit meer. Het hoeft niet per definitie meer risicovol te zijn om te squatten, maar het kan wel degelijk bijdragen aan de overbelasting van je rug, specifiek de druk op de tussenwervelschijf en het vliesje dat hem op zijn plek moet houden. Uitvoering en houding zijn daarbij Key.

Weet in elk geval dat er genoeg alternatieven zijn voor het trainen van je benen, naast de klassieke squat, die per definitie veiliger zijn voor mensen zoals jij en ik, ex hernia patiëntjes.

• Like
Ik Squatte vrij weinig voor mijn 2 hernia’s incl. Operaties. Erna nooit meer. Het hoeft niet per definitie meer risicovol te zijn om te squatten, maar het kan wel degelijk bijdragen aan de overbelasting van je rug, specifiek de druk op de tussenwervelschijf en het vliesje dat hem op zijn plek moet houden. Uitvoering en houding zijn daarbij Key.

Weet in elk geval dat er genoeg alternatieven zijn voor het trainen van je benen, naast de klassieke squat, die per definitie veiliger zijn voor mensen zoals jij en ik, ex hernia patiëntjes.
Ben het niet helemaal met je eens. Als je eerst op de juiste wijze versterkt en dan juist belast, zo train ik me die hernia uit. Kost wel veel toewijding enzo. En het kàn mis gaan. Dus t is eng. Maar ik zou nooit voor machines of teveel isolatie gaan (alleen als accessoire na zware lifts), maar dan split squats en lunges gebruiken. En dan toch ook bb squat. Het werkt voor me. Met goede techniek. Dat wel.

• Like
Waarderingen: preach en Vonk
Terug
Naar boven