AndroidHealthClinic

Stresshormoon: invloed op slaap?

FloR

Novice
Waardering
0
Hoi iedereen,

In hoeverre heeft de productie stresshormoon invloed op de slaap?

Ik trainde tot voor kort te lang (meer dan een uur per sessie) & dan komt er stresshormoon vrij... Kan het zijn dat ik daardoor minder goed slaap?

Alleszins: ik ga nu minder lang trainen, na wat leeswerk lijkt mij dat het verstandigste!

hoe laat train je? en hoe laat ga je naar bed?

iig zorgen dat tussen het trainen (of een andere activiteit) en naar bed gaan voldoende tijd tussen zit.

Stresshormoon 'adrenaline en noradrenaline' (;) M@rsel) zorgt voor de lichaamsreactie: vluchten of vechten.

Wanneer dit lang aanhoudt (bv langer dan ca 60 minuten zware training) dan laat het lichaam de cortisolwaarde stijgen.
Dit heeft een katabool (spierafbrekend) effect!

Dit betekent ook dat je in verhoogde staat van paraatheid bent en dat je daardoor slecht slaapt danwel in slaap komt is logisch.

Vaak wordt dan ook afgeraden om voor het slapen zwaar te trainen om bovenstaande te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,

In hoeverre heeft de productie stresshormoon invloed op de slaap?

Ik trainde tot voor kort te lang (meer dan een uur per sessie) & dan komt er stresshormoon vrij... Kan het zijn dat ik daardoor minder goed slaap?

Alleszins: ik ga nu minder lang trainen, na wat leeswerk lijkt mij dat het verstandigste!

Stresshormoon komt altijd vrij bij training/ inspanning, niet pas na een uur training.

En geloof het of niet, ook door stresshormoon groei je, indirect.

Stresshormoon 'cortisol' zorgt voor de lichaamsreactie: vluchten of vechten.
Dit betekent dat je in verhoogde staat van paraatheid bent en dat je daardoor slecht slaapt danwel in slaap komt is logisch.

Vaak wordt dan ook afgeraden om voor het slapen zwaar te trainen om bovenstaande te voorkomen.

Je bedoelt adrenaline. Is ook een katabool hormoon.

Train je wel direct voor het slapen, kun je beter als je thuis komt even rustig op de bank gaan zitten, boek lezen ofzo. Niet tv kijken, is te druk voor je hersenen. Je lichaam moet ook weer tot rust komen, dat gaat moelijk als je net gebeuld hebt.

M@rsel, wil je eens uitleggen hoe jij denkt door stresshormoon te groeien.

hmm mooi topic, had ook zo iets geopend had dit wel gezien maar eigelijk niet gelezen, ik hou dit in de gaten.... hoewel ik van hetzelfde last heb train ik eigenlijk niet vlakvoordat ik ga slape...
zit meestal toch wel een uur of 2 tusse... in die tijd doe ik eigenlijk niets vreemds.. beetje internette, wat prate met huisgenoot enzo, niet iets wat ik voor het trainen niet deed,
ik merk wel dat ik "wakker" ben vanaf dat ik onder de douche uitkom na het trainen...

Je kan wat maatregelen nemen om je cortisol te onderdrukken.
Bv: insuline oproepen door snelle suikers te nemen na je training (onderdrukt het aanwezige cortisol);
BCAA nemen voor je training, 5-10 gram (let op juiste verhouding Leucine-Isoleucine-Valine 2-1-1);
Ook vitamine C (2000-3000mg niet nemen voor 't slapen), trypthofaan (voor 't slapen, niet met eiwitten) en Sint Janskruid onderdrukken cortisol.
Tenslotte kan 'valeriaan' zorgen dat de balans in je lichaam terugkomt vwb het adrenaline niveau.

Laatst bewerkt:
naja wat in mijn topicje gezegt werd ga ik proberen,
je kunt et ff na lezen
http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/slapeloosheid-sinds-sporten-goede-voornemens-s-95254/
als je op de website kijkt en daar leest waardoor het kan komen dan voel ik me daar voorhoor bij aangesproken, vooral onregelmatig slapen is iets wat ik jaren gedaan heb, dat et niet gezond was wist ik al... maarja
bij jou kan het idd goed aan dat stresshormoon ofzo iets ligge,
maar kwilde et je toch niet verzwijgen

per individu verschilt dit weer. ik moet echt 3 uur relaxen voordat ik de slaap kan vatten en mijn zwager slaapt al in de auto op weg terug naar huis.
rituelen uitvoeren voordat je gaat slapen werkt veruit het best. van warme melk word je bij niet slaperig maar als je dit ieder avond drinkt voor het slapen gaan gaat je lijf er aan wennen. Hee warme melk we gaan zo slapen.
eet een onsje kalkoen voor het naar bed gaan. (tryptofaan)

ik slaap ook prima in de auto als ik niet rij, zelfde geld voor in de trein met vol de muziek op. maar meestal komt dat doordat ik dan al een dag niet geslape heb ofzo...
kheb et ook niet altijd, maar wie wet helpe die pilletjes wel wat, ik voel het wel als ik weet dat niet ik kan slapen, zoals deze avond, dat wist ik al om 21:00... dan kan ik eens proberen met zon pil... wie weet werkt et wel..
ik zal zeker ff eventueel resultaat ergens achterlaten

Een van de bekende stress hormonen is Cortisol , komt in grote hoeveelheid voor bij grote stress en bij overtrainheid. Door stress heb je ook een slechte nacht rust wat weer resulteerd in minder groeihormoon en meer aanzet van vetmassa , door cortisol worden eiwitten ook omgezet in suikers en dat word dus ook weer vet.
Er zijn cortilsol verlagende supplementen waarvan ik zo snel de naam niet weet maar om beter te slapen kan je ook tryptofaan gebruiken.
Hoop dat je hier wat aan hebt , succes en groetjes latersssssssssss

Terug
Naar boven