Fitness Seller

Stronglift schema

Eiwitsynthese

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m72
Massa
61kg
Vetpercentage
9%
Beste ijzervreters!

na een jaar getraind te hebben met een fullbody schema en tussendoor een split ( 2 á 3 maanden ) ben ik sinds deze week overgestapt op een 5x5 stronglift schema, graag ontvang ik wat tips van jullie wat eventueel beter kan!

Workout A:
Squat: 3x5 ( 3 sets omdat de techniek nog niet helemaal optimaal is, dus kan gevaarlijk zijn met zware gewichten )

Benchpress: 5x5

Row's: 5x5

Bicep dumbbell curl: 2x8

Dips: 2x8

face pull: 1x8

Workout B

Romanian Deadlift: 3x5 ( zelfde verhaal als squat )

Pull-ups: 3x5 ( met gewichtsschijf )

Millitary press: 5x5

Standing dumbbell tricep extension: 1x8

Bicep cable curl: 1x8

Ik hoop van jullie te horen!

groeten!

Voor zover ik het goed gelezen heb horen bicep curl etc niet thuis in 5x5

Waarom geen gewone deadlift ?

Bench press niet elke workout, squat juist wel

Hoe kom je aan dit schema eigenlijk ?

zou juist wel de 5 sets doen, 10 reps extra heb je de techniek veel sneller door, het gewicht maakt het gevaarlijk, niet de setjes

• Topic Starter Topic Starter
@ michel ik heb dit schema zelf een beetje aangepast omdat ik na die compounds nog veel energie overhad heb ik die biceps ed eraan toegevoegd.
geen gewone deadlift aangezien ik ook me hamstrings goed wil traine, die train je niet optimaal bij een squat dacht ik zo.

@ BBosman, dus eigenlijk 5x5 aanhouden maar dan met een minder gewicht?

tnx voor de tips! meer suggesties?

hamstrings train je optimaal als je onder par squat. Ga maar gewoon normaal deadliften, heb je als rook veel meer aan dan een variant er op.

en gewoon 5x5 aanhouden minder gewicht hoeft niet per se. Zolang je maar diep blijft squatten en bij de DL je rug goed houdt.

Als je het niet zeker weet -> filmen

tnx voor de tip goos!
en zal ik dan die overige bicep,tricep en schouderoefeningen weglaten?

Gewoon schema volgen hoe het is voorgeschreven... niets toevoegen, niets weg laten, niets veranderen.

Misschien vloek ik in de spreekwoordelijke kerk maar ik heb nooit begrepen waarom je niet bijvoorbeeld 2x armen kunt toevoegen (+ ander ondersteunend werk) bij dergelijke templates zolang het niet ten koste gaat van en echt ondersteuning is. Ts heeft zo te lezen ook wel enige ervaring en we zijn niet allemaal uniform aan elkaar. Ik train graag bovenrug extra plus hamstrings paar keer per week. FB of niet. Gewoon pompen en niet te gek maken, kijk het twee weken aan en pas aan indien nodig.

Zou wel die facepull en armen dan tussen de 20-30 reps totaal doen anders is het zonder van de moeite van die 1x8 imo. Verder gewoon 5x5 doen met voorgeschreven oefeningen, dus die RDL eruit. Als je die hamstring wilt aanpakken zou ik voor legcurl o.i.d gaan of die zelfde punt aanspreken (GHR e.d). Deze pakt ook op ander punt je hams aan dan DL varianten zoals RDL, het andere deel wordt met SQ en DL wel gedekt.

Ik zou in de eerste plaats vertrekken van het schema zoals het gegeven is. Dus 5x5 (zoals eerder aangegeven, als je meer sets doet, oefen je meer je techniek, dus zal je techniek verbeteren.) en 3x per week squaten (ik veronderstel dat je je gebasseerd hebt op stronglifts 5x5?)

Verder kun je volgens mij gerust armwerk toevoegen. Beenwerk zou ik in mindere mate doen omdat je al 3x per week squat en ook nog eens deadlift.
Als je dan toch armwerk zou toevoegen zou ik het houden op een biceps oefening of een triceps oefening. Dus bv. bij workout A een tricepsoefening en bij workout B een bicepsoefening.

Ook wil ik nog toevoegen dat je in het begin misschien energie over hebt na de trainingn omdat het nog lage gewichten zijn. Naarmate de gewichten verhogen, ga je na de training meer afgemat zijn en ga je minder zin hebben in die extra oefeningen. Dit heb ik uit eigen ervaring gemerkt.
Zolang dat je 3 mainlifts niet onder de extra oefeningen lijden kan je dit doen. Merk je dat je bench niet goed meer gaat, kun je wel eens overwegen om de tricepsoefening eruit te gooien. Dit kan de oorzaak zijn (maar dat is daarom niet zo. KAN)

Verder wil ik nog opmerken dat de deadlift 1x5 is. Maar als de deadlift zwaarder wordt kun je met ramped sets werken (1e set op 60%, 2de op 70%, 3de op 80%, 4de op 90% en 5de op 100%)

tnx allemaal voor de tips jongens! perfect!
dus eigenlijk krijg ik dit schema, wat ik echt een stronglift mag noemen ;)

workout A:

Squat 5x5
Row: 5x5
(eventueel 1 bicep of tricep oefening )

Workout B:
Squat: 5x5
Deadlift: 1x5
Pullups: 3x5

tnx allemaal voor de tips jongens! perfect!
dus eigenlijk krijg ik dit schema, wat ik echt een stronglift mag noemen ;)

workout A:

Squat 5x5
Row: 5x5

Workout B:
Squat: 5x5
Deadlift: 1x5
Pullups: 3x5

Prima, als je nog iets wilt toevoegen dips bij A. Verder niks erbij.

Ik zal je eens gaan volgen. Ik ben benieuwd wat je er van maakt. Ik zou gewoon het standaard SL5x5 schema nemen. En wat al gezegd werd, het gewicht maakt het gevaarlijk. Daarom adviseert Stronglifts ook om met een lege bar te beginnen en anders op 50% van je 1RM, als je echt al lang bezig bent en al flink wat kracht hebt.

Ik ben nu zelf bijna 10 weken bezig met Stronglifts en ik vind er echt niets ontbreken. Ik ben nu al 6,1kg aangekomen (zie ook mijn log). Hoewel ik het over de biceps wel een beetje met je eens kan zijn. In een oude versie van Stronglifts zaten wel nog wat meer oefeningen (Pull Ups, Push Ups, Prone Bridges en Reverse Crunches), die kun je er wel bij doen als je dit nodig vind. Ook kun je nog chin ups erbij doen na je deadlift.

En hier een artikel waarom de oefeningen verdwenen zijn uit het huidige SL schema:

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-assistance-exercises-pullups-pushups/

Also, deadlift en overhead press omwisselen. Het is me uitgelegd waarom de deadlift op het eind moet, maar ik kan het je zo niet navertellen. Het zal ook niet voor niets zo in het schema staan. Ik kan het je wel aanraden though, op basis van eigen ervaring. De overhead press is (voor mij) de zwaarste oefening, waarbij je het eerst zal stallen, en die wil je dus niet pas doen nadat je al helemaal kapot bent van het deadliften.

Laatst bewerkt:
Also, deadlift en overhead press omwisselen. Het is me uitgelegd waarom de deadlift op het eind moet, maar ik kan het je zo niet navertellen. Het zal ook niet voor niets zo in het schema staan. Ik kan het je wel aanraden though, op basis van eigen ervaring. De overhead press is (voor mij) de zwaarste oefening, waarbij je het eerst zal stallen, en die wil je dus niet pas doen nadat je al helemaal kapot bent van het deadliften.

Probeer maar eens na zwaar squatten direct zwaar te deadliften, dan merk je wel waarom je er beter even overhead press tussen kan doen :D

Ja er zal vast niet veel van je beentjes overblijven. :P En doe er dan gelijk gewoon een bent over barbell row achteraan als je dan toch bezig bent! :P

jongens jullie zijn toppie! super tips ;) props!

trainzeeeeee!!

Goed eten dr bij he! Zonder goede voeding kom je nergens met deze sport.

je wilt nie wete jepzel, heel me slaappatroon er ook op aangepast zodat ik cker 6 maaltijden per dag eet rond 400 á 500 kcal elke maaltijd, uiteraard wel goede voeding met de juiste e/k/v verhouding

Mooi man, succes dr mee! :D

Misschien vloek ik in de spreekwoordelijke kerk maar ik heb nooit begrepen waarom je niet bijvoorbeeld 2x armen kunt toevoegen (+ ander ondersteunend werk) bij dergelijke templates zolang het niet ten koste gaat van en echt ondersteuning is. Ts heeft zo te lezen ook wel enige ervaring en we zijn niet allemaal uniform aan elkaar. Ik train graag bovenrug extra plus hamstrings paar keer per week. FB of niet. Gewoon pompen en niet te gek maken, kijk het twee weken aan en pas aan indien nodig.

Zou wel die facepull en armen dan tussen de 20-30 reps totaal doen anders is het zonder van de moeite van die 1x8 imo. Verder gewoon 5x5 doen met voorgeschreven oefeningen, dus die RDL eruit. Als je die hamstring wilt aanpakken zou ik voor legcurl o.i.d gaan of die zelfde punt aanspreken (GHR e.d). Deze pakt ook op ander punt je hams aan dan DL varianten zoals RDL, het andere deel wordt met SQ en DL wel gedekt.

Bij SL en SS wordt aangeraden om te chinnen en te dippen, als je 10-15 reps kan doen, gewicht er aan hangen... weighted chin-ups > curls.

Bij SL en SS wordt aangeraden om te chinnen en te dippen, als je 10-15 reps kan doen, gewicht er aan hangen... weighted chin-ups > curls.
Klopt wel als je 1 optie hebt dan lijkt mij de keuze eenvoudig. Maar wanneer dit niet voldoende is voor betreffende trainee of houdt er gewoon van om meer te doen voor bepaalde spiergroep, why not. Met de kanttekening dat het niet ten koste gaat van. Op dit forum wordt mijns inziens over het algemeen te strikt en vrij belachelijk gedaan over dinsdag borst dan woensdag geen biceps of triceps 'kunnen' trainen. Dit gaat dus niet eens zozeer of het echt nodig is maar als iemand dat wilt gewoon doen, als iemand zich er beter bij voelt.

Terug
Naar boven