XXL Nutrition

Stronglift schema

Ik werd al bang dat ik de enige was die denkt dat men de 'dont mess with the program' uitingen veel te serieus neemt.

Zolang de basis van compounds prioriteit krijgen, moet er heel veel aangepast kunnen worden zonder problemen. Oudere versies van de bekende 5x5 schema's waren ook veel meer gevarieerd terwijl de nieuwe dat steeds minder worden. Alsof er 1 basis is die als enige werkt en iedereen moet willen volgen.

Ik zou zelfs willen zeggen dat het essentieel is om te leren hoe je deze schema's kunt variëren of naar eigen inzicht kunt aanpassen, want dat kun je gebruiken om er het meeste uit te halen en je hebt die kennis nodig wanneer je met deze methodes niet meer verder kunt komen.

Motivatie is al een goede reden om zo'n standaard template niet op te dringen. Het zou zo maar kunnen zijn dat iemand de basis + curls beter volgt dan enkel de basis, en het daardoor toch echt beter werkt.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat men alles mag toevoegen wat men maar wilt, aar dat is weer het andere uiterste en denk ik ook niet echt geschikt om aan te moedigen. Dan moet je maar hopen dat de 6 curls en flys op het eind plaats maken voor de compounds die anderhalf uur gaan duren, in plaats van andersom. :)

• Topic Starter Topic Starter
Je lichaam verteld je wat je aan kan toch?
na de nieuwe workout die ik heb gemaakt met de tips van jullie, al is het gewicht al aardig zwaar aant worden, heb ik zat energie over.
en inderdaad als je alles gaat toevoegen zit je cker anderhalf uur in de gym.

Zolang de basis van compounds prioriteit krijgen, moet er heel veel aangepast kunnen worden zonder problemen. Alsof er 1 basis is die als enige werkt en iedereen moet willen volgen.

Ik zou zelfs willen zeggen dat het essentieel is om te leren hoe je deze schema's kunt variëren of naar eigen inzicht kunt aanpassen, want dat kun je gebruiken om er het meeste uit te halen en je hebt die kennis nodig wanneer je met deze methodes niet meer verder kunt komen.

Motivatie is al een goede reden om zo'n standaard template niet op te dringen. Het zou zo maar kunnen zijn dat iemand de basis + curls beter volgt dan enkel de basis, en het daardoor toch echt beter werkt.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat men alles mag toevoegen wat men maar wilt, aar dat is weer het andere uiterste en denk ik ook niet echt geschikt om aan te moedigen. Dan moet je maar hopen dat de 6 curls en flys op het eind plaats maken voor de compounds die anderhalf uur gaan duren, in plaats van andersom. :)
Mee eens. Kijk voor absolute beginners zou ik in meeste gevallen adviseren doe wat er in de template staat en volg dat een tijd zodat je e.e.a leert, veranderen en/ of toevoegen kan altijd nog. Dit laatste is ook in mijn ogen de reden waarom Rippetoe e.d er zo op hameren dat het niet nodig is om extra werk toe te voegen, omdat absolute beginners anders het het principe gemakkelijk (kunnen) verkrachten omdat ze minder goed in staat zijn aan te voelen en overzicht te houden. Maar zoals bij TS, die al enige ervaring heeft, is dat niet echt meer nodig imo. Zo train ik regelmatig 2x op een dag, dan doe ik bv pompsetjes sq en nog een oefening een uur of 4-5 na mijn zware FB training. Geen vuiltje aan de lucht. Het is grotendeels persoonlijk en om hiermee ervaring te krijgen zal je gewoon af en toe wat moeten experimenteren.

Lekker die curls doen, anders ga je tegen trainingen op zien.

• Topic Starter Topic Starter
ja precies ! beetje experimenteren kan geen kwaad en zolang het niet meer gaat weet ik dat ook weer en ben je tevreden ja toch...
Ben inmiddels al iets langer dan een jaar aan het trainen, is niet echt lang natuurlijk maar ik heb een goede basis door mijn fullbody trainingen door squaten, deadliften, benchpressen en rowen.

Terug
Naar boven