XXL Nutrition

Student breekt wc-deur open in huis waar hij op kamers woont, advies?

Even mijn cursus Huurrecht erbij gehaald (het gaat wel om Belgisch huurrecht wat bij mijn weten op dit vlak hetzelfde is als in Ned)
Normaal als iets zoals een deurklink, venster, verwarmingsketel of een ander goed dat door de verhuurder ter beschikking wordt gesteld, door normaal gebruik is stuk gegaan moet de verhuurder dit vergoeden. Onderhoudskosten hieraan daarentegen moeten door de huurder worden betaald.

Normaal moet het defecte slot door je huisbaas worden hersteld op zijn kosten. Nu je hebt het slot zelf kapotgemaakt dus er is enige discussie mogelijk over het defect zijn van het slot voor je het kapot maakte. Dus is er ook discussie over wie het moet betalen, jij of je huisbaas.

Over de deur is het simpeler, aan die deur en de omkasting van de deur scheelde niets voor het "incident" maar nu is deze wel defect en dat gaat sowieso op jou verhaald worden.

Als ik jou was zou ik het voorval uitleggen aan je huisbaas en zeggen dat je uitvoerig (en kalm) geprobeerd hebt om de het slot en de deur te openen zonder deze te beschadigen zonder succes. En dat de enige optie na verloop van tijd was om de deur open te beuken.
Een nieuw slot kost niet veel (dus zal je huisbaas niet te veel problemen maken) en zo te zien is met wat ducktape de deur terug goed genoeg voor een mondain en sterk verouderd (wat aan je foto te zien is) studentenhuis.

If you can't fix it with ductape, you're not using enough ductape :D

• Topic Starter Topic Starter
Dit is een geforceerd slot omdat het slot al enigszins gaar was. Inpandig hang en sluitwerk is de verantwoordelijkheid van de huurder en als er sprake is van een deur die uit het lood is dan is het de plicht van de huurder om dit zo snel mogelijk te melden aan de huurder. Als dit euvel niet gemeld is aan de verhuurder dan draait de huurder gewoon voor de kosten op.

Bedankt voor je reactie. Ik hoorde dan een huisgenoot ook een keer vastzat i.v.m. slot die niet meewerkte. Ik ben beniewd of hij het gemeld heeft. Als hij het bij de huisbaas gemeld heeft en hij heeft (nog steeds) nix gedaan dan moet huisbaas zelf opdraaien. Hij komt morgen langs en dan zien we wat het wordt.

Je zal blijkbaar niet gewoon het slot moeten vervangen maar de hele deur, kosten voor een deur zijn denk ik echt wel erger dan gewoon het slot...

Deur is idd ook beschadigd. Ik heb het nagevraagd, als huisbaas een nieuwe deur in wil zetten, mag mag die nieuwe deur niet meer kosten dan de waarde van de oude deur. Een "pluspuntje" denk ik..

Gewoon het hout met ductape terug aan elkaar kleven en dan een nieuw slot maken met zo'n haakje :)

Hahh, thanks voor je praktische tip. Ik ga morgen meteen ducktape halen:D

beetje plamuur en 't is weer een goeie! haha. denk dat ik het zelf zou fixen. gewoon proberen die deur zo goed mogelijk te repareren en er een nieuw slot in zetten.

Bedankt! ik heb al een beetje met de slot gepuzzeld, zodat wij iig de deur dicht konden krijgen. Hopelijk gaat huisbaas ook akkoord met zo'n haakje-slot.

Je woont in een studentenhuis, who gives a shit about the lock? De deur gaat niet meer op slot, dat nodigd uit tot wat goede grappen. Zie het als een positieve ontwikkeling. Anders fix je ff wat tijdelijks ofzo. Nieuw slotje er aan knallen boven het gat. Daar zal toch niemand moeilijk over gaan doen?

Heel goed gezegd! Idd nobody give's a crap, maar mijn huisbaas, (huisbazin eigenlijk) is een duitser. Heeft verderop in de straat ook een huis. Hij gaat flippen over de meest absurde dingen. hij ging x dreigen dat hij een pro-schoonmaakteam zou huren, op onze kosten om het huis schoon te houden.
Wij hebben toen maar een schoonmaakrooster ingesteld.. om terug te komen op mijn probleem, thnx again :).

Even mijn cursus Huurrecht erbij gehaald (het gaat wel om Belgisch huurrecht wat bij mijn weten op dit vlak hetzelfde is als in Ned)
Normaal als iets zoals een deurklink, venster, verwarmingsketel of een ander goed dat door de verhuurder ter beschikking wordt gesteld, door normaal gebruik is stuk gegaan moet de verhuurder dit vergoeden. Onderhoudskosten hieraan daarentegen moeten door de huurder worden betaald.

Normaal moet het defecte slot door je huisbaas worden hersteld op zijn kosten. Nu je hebt het slot zelf kapotgemaakt dus er is enige discussie mogelijk over het defect zijn van het slot voor je het kapot maakte. Dus is er ook discussie over wie het moet betalen, jij of je huisbaas.

Over de deur is het simpeler, aan die deur en de omkasting van de deur scheelde niets voor het "incident" maar nu is deze wel defect en dat gaat sowieso op jou verhaald worden.

Als ik jou was zou ik het voorval uitleggen aan je huisbaas en zeggen dat je uitvoerig (en kalm) geprobeerd hebt om de het slot en de deur te openen zonder deze te beschadigen zonder succes. En dat de enige optie na verloop van tijd was om de deur open te beuken.
Een nieuw slot kost niet veel (dus zal je huisbaas niet te veel problemen maken) en zo te zien is met wat ducktape de deur terug goed genoeg voor een mondain en sterk verouderd (wat aan je foto te zien is) studentenhuis.

Bedankt voor je uitgebreid advies! Ik zal het morgen uitvoeren, als huisbaas er is!

If you can't fix it with ductape, you're not using enough ductape :D

Hahahh, well said!!

Heel goed gezegd! Idd nobody give's a crap, maar mijn huisbaas, (huisbazin eigenlijk) is een duitser. Heeft verderop in de straat ook een huis. Hij gaat flippen over de meest absurde dingen. hij ging x dreigen dat hij een pro-schoonmaakteam zou huren, op onze kosten om het huis schoon te houden.
Wij hebben toen maar een schoonmaakrooster ingesteld.. om terug te komen op mijn probleem, thnx again :).

Duitsers die moeilijk doen als de deur niet op slot zit, dat is een nieuwe.

Laatst bewerkt:
Altijd maar dat trieste gelul over juridische stappen en verhalen op de verzekering etc.
Jij sloopt het slot, dus JIJ draait op voor de kosten.
Leer eens op je eigen voeten te staan.

lees eens even artikel 1731 BW ;)

kneedbaar hout, beste uitvinding van de mens

Code:
              [Afbeelding niet meer beschikbaar]
                                                         KNEEDBAAR HOUT                         
[COLOR=gray]50cc (tube)[/COLOR]             
Geschikt voor het vullen en glad afwerken van [B]kleine[/B] beschadigingen in hout binnen en buiten. Voor binnen en buiten.

Dat van die foto, ik vind dat niet echt klein :p

Maar als je alleen thuis bent...waarom dan het slot er op? :p

Er is zowat altijd een plaatsbeschrijving van de omstandigheden. En dat slot is door ouderdom kapot gegaan. De kapotte deur kan je wel aan overmacht wijten.

Toch altijd nagaan of deze er wel degelijk is ;) (zoniet speelt dit immers in je voordeel)

Slot is niet per se door ouderdom stuk gegaan..kan geforceerd zijn en nadien opengebroken (overmacht geldt immers niet als dit aan jezelf te wijten is)

Alles draait in het recht om bewijs! Gelijk hebben staat niet gelijk aan gelijk krijgen. Vandaar dat ik zeg om te controleren of er een plaatsbeschrijving is of niet. Indien dit niet het geval is, is het aan de verhuurder om te bewijzen dat het slot voordien niet stuk was en nu wel.

grt

de slot...

het slot

Eerst Nederlands leren, dan advies komen vragen?

niemand heeft het gezien, dus gewoon op iemand anders steken.

Terug
Naar boven