MuscleMeat

Studiefinanciering..

kamikaza

Competitive Bodybuilder
Waardering
25
Hoi,

Ik heb even een vraagje over studiefinanciering, waar iemand me misschien mee kan helpen. Nu zit ik dus op het MBO en alles gaat prima met me alleen ik ben eigenlijk niet zo tevreden over me opleiding. Nu ben ik helemaal niet van plan om te stoppen met school , maar wil wel graag aan een andere opleiding beginnen.

Alleen nu heb ik dus studiefinanciering ontvangen en daar zit het probleem eigenlijk. Hoe zit dat nou precies? Stel dat ik nu met me opleiding stop, moet ik dan gelijk beginnen met terugbetalen? Of gaat het allemaal anders.

Ik heb wat rondgekeken op ib-groep.nl maar daar kon ik niet echt iets vinden wat me vraag beantwoord..

Alvast bedankt :)

hoezo terugbetalen? als je mbo doet hoef je geen studiefinanciering terugtebetalen, je moet het wel meteen stopzetten. Anders krijg je het gewoon nog elke maand gestort en dat moet je uieindelijk wel terugbetalen, bij mij hadden ze 3maanden doorbetaald,en nu moet ik dus 900 euro terugbetalen.

• Topic Starter Topic Starter
hoezo terugbetalen? als je mbo doet hoef je geen studiefinanciering terugtebetalen, je moet het wel meteen stopzetten. Anders krijg je het gewoon nog elke maand gestort en dat moet je uieindelijk wel terugbetalen, bij mij hadden ze 3maanden doorbetaald,en nu moet ik dus 900 euro terugbetalen.

Hmm klinkt goed, hoop dat je gelijk hebt hehe
Dus gewoon stopzetten en als ik dan volgend jaar met me nieuwe opleiding begin dan kan ik het gewoon weer aanvragen zonder problemen...

juist:)

Ik hoor net dat mijn aanvraag vandaag afgehandeld is. Het jaar is bijna om :rolleyes:

Volgens mij moet je elke studieschuld die je opbouwd ongeacht het niveau, terug (Beginnen te) betalen binnen 2 jaar na het behalen/beeindigen van je studie!

studieschuld ja, als je geld leent naast je basis en aanvullende beurs. als je niet leent hoef je echt niks terugtebetalen hoor.

Op het MBO geen 'prestatiebeurs'? Waarbij je alles terug mag betalen als je niet binnen een bepaald aantal jaar je diploma niet haalt, zoals bij het HBO...

Wat je het beste kunt doen is dit met je decaan bespreken. Die weet meer over stufi, omschakelen van opleiding enz.

ik heb 5 jaar studiefinanciering gehad zonder een diploma te halen. En ik hoeft ech niks terugtebetalen hoor.

ik heb 5 jaar studiefinanciering gehad zonder een diploma te halen. En ik hoeft ech niks terugtebetalen hoor.
Kan zijn. Ik weet er niets van, vandaar dat ik het vraag.

Als ik de leerlingen hier zie (MBO in Rotterdam), zouden ze het wel in mogen voeren. Misschien dat een beetje als schop onder de hol werkt en ze eindelijk eens wat gaan doen (vergeefse hoop waarschijnlijk).

doe es niet zo moeilijk en bel ff met de IBG, zit een hele troep huisvrouwtjes speciaal om zulke vragen te beantwoorden, weet je tenminste zeker dat het klopt en als je iets wilt veranderen kun je dat ook meteen doen.
Telefoon

IB-Groep Infolijn

Medewerkers van de IB-Groep zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00-17.00 uur via de IB-Groep Infolijn: (050) 599 77 55.

Op het MBO geen 'prestatiebeurs'? Waarbij je alles terug mag betalen als je niet binnen een bepaald aantal jaar je diploma niet haalt, zoals bij het HBO...

Wat je het beste kunt doen is dit met je decaan bespreken. Die weet meer over stufi, omschakelen van opleiding enz.

Prestatie verrichten op het MBO? Your be kidding me:D

@ flexx, wel raar moet ik zeggen ik dacht als je je diploma niet behaald hebt of voortijdig stopt met school dat je dan al je financiering moet terug betalen? Weet je wel zeker dat je niks hoeft terug te dokken?

weet ik zeker jah, moet alleen wel studieschuld van 900euro terugbetalen omdat ze 3maanden te lang doorbetaald hadden. pff anders had ik nu een schuld van 15000 euro ofzo.

je hebt drie soorten studiefinanciering:

1. basis beurs (thuis of uitwonend)

2. OV jaarkaart

3. aanvullende beurs (een lening als je basis beurs niet voldoende is)

Na het behalen van je diploma hoef je de basis beurs en OV schuld (van je OV jaarkaart) niet terug te betalen. De aanvullende beurs is echter een lening (tegen o% rente). Dit moet je na je studie wel terug betalen en zul je in termijnen af moeten lossen

Licht eraan wanneer je, je beurs hebt verkregen. Voorheen was je aanvullende beurs op MBO een gift maar sinds 2005-2006 is dat volgens mij niet meer. Stop je met de opleiding dan moet je de aanvullende beurs terug betalen, behaal je de opleiding dan word het een gift. Of dit nu anders is als je over stapt weet ik niet.

je hebt drie soorten studiefinanciering:

1. basis beurs (thuis of uitwonend)

2. OV jaarkaart

3. aanvullende beurs (een lening als je basis beurs niet voldoende is)

Na het behalen van je diploma hoef je de basis beurs en OV schuld (van je OV jaarkaart) niet terug te betalen. De aanvullende beurs is echter een lening (tegen o% rente). Dit moet je na je studie wel terug betalen en zul je in termijnen af moeten lossen

Klopt niet helemaal. De aanvullende beurs is geen lening. Bij het behalen van het diploma word het een gift. De aanvullende beurs word bepaald door de bijdrage die je ouders kunnen leveren.

Je moet wel binnen 10 jaar je opleiding afmaken, anders moet je het wel terugbetalen.

Klopt niet helemaal. De aanvullende beurs is geen lening. Bij het behalen van het diploma word het een gift. De aanvullende beurs word bepaald door de bijdrage die je ouders kunnen leveren.

je bedoeld volgens mij toch echt de basis beurs. Die wordt toch bepaald door de hoogte van de inkomens van de ouders?

Is al weer een tijdje geleden voor me vandaar

Terug
Naar boven