AndroidHealthClinic

Superstorm op komst eind november?

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
De Engelse weerkundige Piers Corbijn heeft op de website Weather Action.fi een globale weersverwachting voor de maand november staan. Deze verwachting geeft aan dat wij later in november een superstorm kunnen verwachten. Ik heb besloten dit artikel te vertalen en nu bij mij op de site te plaatsen.

Superstorm in november? Piers Corbijn heeft hier toestemming voor gegeven, omdat hij vindt dat iedereen gewaarschuwd moet worden. Piers Corbijn baseert zijn verwachting op de zonne- activiteit.

Hieronder de verwachting van Piers Corbijn voor Nederland in november:

November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur.

Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 703.

Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht.De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht!De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado’s niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.

Piet Paulusma - Superstorm november 2007?

Ik ken die kerel, Piers Corbijn niet, maar hij zal maar eens gelijk hebben. Ik woon minder dan 10 km van de kust! :angstig::eek!::bang::haar:

en ik op een halve kilometer :bang:

Spektakel, op met de camera naar Kijkduin dan maar tegen het einde van de maand.

neem wel een skibril mee want je wordt zwaar gezandstraald :D

met windstoten van 145 tot 175 km/uur.

dat zijn nog is snelheden :P
even keer goed doorwaaien kan geen kwaad

Ik ga alvast hout halen om de ramen dicht te spijkeren ...

Tsja, er is al vaker gezegd dat bepaalde delen van Nederland ooit helemaal zouden onderlopen met water.
Het is wel raar vind ik... soms zie je van die films aka Day after Tomorrow en denk je dat het een ver
van mijn bed show is. Maar als je het nieuws goed in het oog houdt, beginnen de symptomen langzaam
maar zeker wel allemaal te verschijnen.

Ach je moet alles een keer mee maken

De zeer zware storm van 1990

25 januari 2003 - De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste in een kwart eeuw. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische berichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven. De gevolgen waren zo groot omdat de wind tijdens de avondspits zijn top bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.

In de loop van de rampdag werden de waarschuwingen opgevoerd tot windkracht 11 en uiteindelijk zelfs orkaankracht 12. Uit onderzoek bleek dat het gros van het publiek zich niets kon voorstellen bij deze krachtige taal, die in ons land zeer ongebruikelijk is. De storm heeft geleid tot een betere voorlichting over de begrippen in het weerbericht en uiteindelijk tot de invoering van het Weeralarm, een ernstige waarschuwing voor extreem weer. Bovendien wordt het windpatroon dat zich bij deze storm voordeed toegepast voor het inschatten van de maximale windstoten bij nieuwe stormen. De metingen die bij deze storm zijn gedaan op de meetmast in Cabauw bij Lopik zijn van grote betekenis geweest voor berekeningen vanwindstoten. Met name de luchtvaart heeft daar profijt van.

Opmerkelijk bij deze storm was vooral de windkracht landinwaarts. In de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht werd een uurgemiddelde van windkracht 10 bereikt, een zeldzaamheid boven land. De provincie Utrecht beleeft slechts eens in de zeventig jaar een dergelijke windkracht, wat niet wil zeggen dat een nieuwe storm van dit kaliber niet ook veel eerder kan terugkeren. IJmuiden registreerde gedurende minstens een uur windkracht 11, een zeer zware storm met gemiddelde windsnelheden tussen 103 en 117 km/h. Ronduit uniek waren de windstoten van 150 km/h op verschillende plaatsen tot maximaal 161 km/h op een van de windmeters van Schiphol. Dergelijke windstoten horen tot de hoogst mogelijke in ons land; de zwaarste windstoot in honderd jaar die tijdens een storm is gemeten staat op naam van Hoek van Holland waar de meter op 6 november 1921 tot 162 km/h uitschoot. Op 28 december 2001 werd die windsnelheid in IJmuiden bijna weer bereikt, toen hier 158 km/h werd gemeten.

KNMI: De zeer zware storm van 1990

Heb die dag het wereldrecord verspringen volgens mij verbeterd. Enorme sprongen kon je toen maken met wind mee.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ramptoerisme 1e klas @ scheveningen en omgeving :cool:

bij ons zijn ze nu net de dijken aan het verbreden maar ze hebben nu de bovenste laag er af gegraven, straks ligt ons huis een meter onder het zand .. of water :angstig:

[afbeelding niet meer beschikbaar]

ze kunnen het weer niet eens 24 uur van tevoren voorspellen. Ik heb dus mijn twijfels.

Ik blijft lekker in het veilige Limburg :D

Cool! Toch maar eens een cursus kitesurfen volgen.......:D

julie make nu wel van die grappen maar het kan zo het einde van je leven betekenen als er echt zon storm komt

ik ga alvast een tunnel graven onder de grond

straf van allah wegens het boerkaverbod!!!!!!!!! :bow2:

Zal snel vollopen met water zo'n tunnel:D

Terug
Naar boven