MuscleMeat

Nieuws T Pyxidis - Supernova

Alleen leven zonder ozonlaag zit er helaas niet in. Onze zon zal ons blijven bombarderen met alfa, bèta en gamma straling = not good.

---------- Toegevoegd om 22:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:57 ----------

Ik heb echt een totale braincrash vandaag, holy shit zeg. Ik kom een andere keer wel weer terug in dit topic...

Laatst bewerkt:
Dus ik kan weer rustig gaan slapen jongens?

3.260 lichtjaren is idd in deze context niet zo heel veel. Ik herinner mij een docu die het had over 16.000 en zelfs daar sprak men reeds over risico's, dit is 5x dichterbij en dus zeker niet zonder risico. Vroeg of laat kan dit zeker een gevaar zijn...

Marjolein die astronomisch nieuws komt ophoesten. Kan niet anders dan een tevergeefs charme offensief zijn met een nieuwe tak van interesses waar vooraf over na is nagedacht. Met dit soort onderwerpen houden je de doche bags wel van je af, enkel een brilletje op en een pseudo interesse in scheikunde zou het beter doen.

Er worden sowieso wat dingen door de war gehaald.

Een supernova is de ineenstorting van een ster gevolgd door een explosie.

Een nova is een "kleine" explosie als gevolg van materie die razendsnel wordt opgeslokt en gecomprimeerd waardoor er een extra hoeveelheid fusie plaatsvind in zeer korte tijd. Dit komt zeer veel voor bij binaire stelsels waarbij materie van de een naar de andere ster wordt getrokken, deze explosies zijn niet groot genoeg om de sterren te vernietigen en kunnen dus meermaals plaatsvinden.

Zucht, wetenschap in telegraaf sT :D.

Terug
Naar boven