AndroidHealthClinic

techniek olympische lifts aanleren op rustdagen & herstel?

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou het niet doen.
En als je nieuwe oefeningen moet leren moet je dit met minstens 70-80% van je trainingsgewicht doen dus Te zwaar voor 'active recovery' imo. Wat ten kostte gaat van je herstel.

ja okee maybe een front squat of een JM press aanleren ofzow

maar het gaat puur om de techniek van de snatch dat ga ik echt niet gelijk met 70 kilo doen ofzow :P

nee hoezo heb je dat idee van me post gekregen?

ben gisteraaf ff bezig geweest en kwam tot 2 keer 42,5 kilo
maar wel volgens de "juiste" techniek. dus echt gebruik gemaakt van heupen naar voren stoten en helemaal in overhead squat positie uit te komen.

maar naar al 20 setjes van 3 reps met lichtere gewichten en een aantal dropsnatches met 40 kilo waren me benen helemaal moe en moest ik 1 keer de stang weggooien toen ik er bij de laatste keer 42,5 niet genoeg onderkwam. toen ben ik ook gestopt.

Ik zei 70-80% van je trainingsgewicht om oefeningen aan te leren. Dan kom jij aan met: ik ga niet met 70kg beginnen. Dat zou betekenen dat je snatch 100kg is.
Het gaat er gewoon om dat het gewicht een beetje fatsoenlijk moet zijn om de oefening te trainen, het cheaten word anders veel te gemakkelijk.

IK weet niet hoe je training ingedeeld is, maar ik zou het gewoon een onderdeel ervan laten worden en niet als iets aparts zien. Buiten dat ik het gevoel heb dat het mijn gehele lichaam sterker maakt, zijn het een van de leukste oefeningen die ik in jaren gedaan heb. Ik heb ongeveer twee UB trainingen per week, waarbij in 1 van die trainingen een olympische oefening voorkomt, ene week snatch, andere week clean. Door rustig te beginnen, maak je de techniek je vanzelf eigen.

mijn training is ingedeeld

1 training zwaar.

opbouwen tot 5rm daarna 3reps met 102,5% daarna 8 reps met 90%

(bill star manier)

voor squat en bench

daarna nog BOR's, dips, barbell curls en buik

dan 1 dag rust
dan 1 dag lichter

van die dag heb ik nu een dynamische dag gemaakt en ga hier dus snatch en clean& jerk invoegen :)

5 setjes van 3 reps

elke set 2,5 kilo meer dan vorige set en elke DE training eerste set met 2,5 kilo hoger beginnen

na een tijdje als ik niet meer elke training 2,5 kilo bij kan gooien zal ik wat draaien in ene keer snatch andere keer overhead squat andere keer drop snatch of snatch pull.

Snatches en/of C&J's op lage percentages zijn tijdverspilling. Door een verschillend activatiepatroon en simpelweg de vergefelijkheid van slechte techniek op dergelijke loads maken de lifts waardeloos. Wat met een bar oefenen om enigszins een idee te krijgen van de patronen is prima, verder zou ik me richten op partials als powershrugs, hang cleans, clean pulls, front squats etc.

Beide lifts zijn overigens met zéér hoge acceleratie(en daarbij ook nog full body) waardoor neurale stress zeer hoogt ligt. Op rustdagen snatchen en cleanen gaat je weinig goeds doen.

Snatches en/of C&J's op lage percentages zijn tijdverspilling. Door een verschillend activatiepatroon en simpelweg de vergefelijkheid van slechte techniek op dergelijke loads maken de lifts waardeloos. Wat met een bar oefenen om enigszins een idee te krijgen van de patronen is prima, verder zou ik me richten op partials als powershrugs, hang cleans, clean pulls, front squats etc.

Beide lifts zijn overigens met zéér hoge acceleratie(en daarbij ook nog full body) waardoor neurale stress zeer hoogt ligt. Op rustdagen snatchen en cleanen gaat je weinig goeds doen.

daar kwam ik dus ook achter :p

maar verder wil ik eerst de techniek een beetje onder controle te krijgen.
pak ik gelijk grotere gewichten dan word ik er "bang" van en maak ik dus power cleans en power snatches...daar heb ik niks aan.

ik ga gewoon de kilo's ructig opbouwen.

heb ik de techniek goed ga ik idd zware partials doen :)

Iets wat een oly lifter geschreven had.. Gewoon met een lege bar:

Stages of Learning the Snatch: On tip toes: Drop DOWN UNDER the bar: Back STRAIGHT
-Bar about sternum height bent arms
-Bar waist height bent arms
-Bar at the level where your arms are straight so lower then the previous one

These are done with flat feet on the ground not on toes
Snatch from Hang, shoulders over the bar
Pull to mid thighs

Do Drop Snatch's also.

It takes time if you have never done the full versions. More so in the Snatch then the Clean imo.

DO NOT BE SCARED OF GOING UNDER FAST. You quickly learn to ditch the weight.

When you CATCH it STAY strong, upright.

Easy stuff after a while imo.

MUST DRILL in gettind under the bar. DO NOT CUT THE 2ND PULL SHORT TO GET UNDER. Only go under the bar AFTER FULL extension.

You will be able to lift more weight after your technique catch's up.

That would be the technique of it. I would work that at least for a month. IF YOU DO NOT your technique will be 'bad' to say the last and have some minor or MAJOR problems later and you will never lift heavy without a lot of struggle later.

OL's are technical but once you get a grip of it, it is easy.

I second that...

Eigen ervaring is, (zolang je de nadruk legt op tecniek en acceleratie en jezelf niet uitput met te zware gewichten en te veel volume) dat OL "verfrissend" werkt op het CNS en met name deadlifts, squats en OH press bevorderend werkt.

ik hoop idd dat et synergetisch werkt

dus dat me powerlift style oefeningen van de zware dagen goed effect hebben op me OL en andersom.

ik zal het wel zien ik vind het iig superleuk die oefgeningen te deon en vooral als je snatch bottem zit en je hele lichaam onder goeie spanning staat voel je je erg sterk al was et maar 40 kilo :P

Iets wat een oly lifter geschreven had.. Gewoon met een lege bar:

met een geheel lege bar word et wel vervelend hele snatches te doen aangezien je de bar nie lekker van de grond kan pakken.

met 5jes of 10tjes aan elke kant wil et een stuk beter :)

Ik werk in maandcycli, met een deload fase na een week of 3-4

dag 1 deadlift ME
dag 2 rust
dag 3 Bench Press, Rows ME
dag 4 rust
dag 5 Squat ME
dag 6 rust
dag 7 rust
dag 8 Pullups, Overhead press ME
dag 9 rust
dag 10 "Olympic lifting day" (nooit hoger dan submax <80 1RPM dus, anders ruineer ik m'n deadlift sessie 4 a 5 dagen later)
dag 11 rust
dag 12 Bench Press, Rows ME
dag 13 rust
dag 14 rust
dag 15 Deadlift ME
dag 16 rust
dag 17 Pullups, Overhead press ME
dag 18 rust
dag 19 Squat ME
dag 20 rust
dag 21 rust
dag 22 Bench Press, Rows ME
dag 23 rust
dag 24 "Olympic lifting day"
dag 24 rust
dag 25 Pullups, Overhead press ME
dag 26 rust
dag 27 rust
dag 29 rust (deload)wat OL, assistance oefeningen, rustig aan in ieder geval
dag 30 rust (deload)wat OL, assistance oefeningen, rustig aan in ieder geval

en dan begint de hele cyclus weer opnieuw...

aardig veel rust

3 dagen trainen op 4 dagen rust :)

ik heb 4 op 4

wat zijn je stats?

vergeleken met die stats ben ik echt een noob dus kan me ook wel voorstellen dat je iets meer rust nodig hebt.

en ik ben nog maar 19 dus ja :P

Bedankt voor het posten van je schema Harpep, interessant

Je hebt dus een squat dag, een bench dag, een deadlift dag, een overhead dag en een oly-lifting dag

Doet me een beetje denken aan wat Keith Wassung een tijd terug postte op P&B, die verspreidde zn schema ook over meerdere weken

Heb je al een coach gevonden?

neej...

waarom zou ik?
als ik bij zon kerel aankom van ja ik doe voor de lol een beetje olympische lifts en wil me niet 100% richten op OL maar wil ook powerlift gericht werken.

denk dat ie daar nie veel zin aan heeft.

als ik snel vorderingen maak en het echt heel leuk vind zou ik er eens over kunnen denken..

voor nu is het zelfmanagement via filmpjes op inet, OL op tv, spiegels en een digitale videocamera

Interessant zo man, mooie stats harpep! :thumbs:

Terug
Naar boven