XXL Nutrition

Test sportopleiding

Mijn toelatingstest die ik vorig jaar deed voor het cios zal ik effe utileggen:

Bijna 5 km hardrennen, met tussenstoppen waar we teamworkopdrachten deden.

Bal gooien, bijna 10 minuten lang op korte afstand naar elkaar, en 2 minuten of gymzaal afstand.

Zelf een tikspel uitleggen en geven aan je groep.

Soort zelf bedacht rugby ballspel.

Dansen met basketbal en zonder basketball.

Honkbal slaan met een knuppel in een goal.

Een hindernissen conditie test, waar je alle hindernissen ook goed moet nemen en veilig. Dus snelheid niet alleen belangrijk.

Als laaste salto, slingeren, klimmen, iets van acrobatiek.

Dat was het dacht ik allemaal wat er vorig jaar was.

vroeger was die toelatingstest 10 jaar hetzelfde, kon je precies vertellen wat er kwam. die bestond toen uit: (tegenwoordig zijn er opleidingen als sport en bewegen bij gekomen die hun eigen tests hebben)

1 punt voor coordinatie (over balk heen lopen,draai maken en over touw heen stappen) (handstand, iemand staat achter je om je op te vangen dus hoeft niet alleen) Een sprong over een touw terwijl je een draai maakt en een vollybal duik onder het touw) (ze beginnen met een klein dansje dat je moet na kunnen doen)

1 punt voor sportspellen. (je krijgt 5 min. tijd om te oefenen en daarna moet je heel even met iemand vollyballen, tennissen tegen muur, basketbaldribblen, handbal gooien) alles is 1 min. en geeft iemand je een + of -.

1 punt voor shuttle run test, duurde toen tot trap 10 en niemand is afgevallen.

1 punt voor kracht/snelheid. (bestaat uit zo veel mogelijk opdrukken, bal vergooien, blijven hangen aan rekstok, sprint van 20m)

1 punt voor zwemmen (je moet schoolslag,borstcrawl, rugslag, rugcrawl, vlinderslag laten zien. let goed op dat je je niet vergist in rugslag en rugcrawl!)

Na afloop heb je als het goed is 5 punten behaald en ben je zo goed als zeker toegelaten. Met 4 punten wordt je waarschijnlijk geloot.
Ik heb het de 1e keer niet gehaald omdat ik niet goed kon zwemmen, wist niet dat ze met zwemmen zo streng waren. was toen ook al 19 en kostte me weer een jaar:mad: Jaar erna even 2 privezwemlesjes genomen en toen wel gehaald. Dat ze daar zoveel waarde aan hechten, want ik wil nooit wat met zwemmen doen.
Overigens moet je beseffen dat je sportleraar wil worden, en niet alleen maar erop zit om te sporten. Ik vind het een hele matige opleiding, er is veel onlogisch en slecht geregeld. ik zit nu al sinds half december thuis omdat we "lerarentekort" hebben en zit nu in 3e jaar sportmanagement.

vroeger was die toelatingstest 10 jaar hetzelfde, kon je precies vertellen wat er kwam. die bestond toen uit: (tegenwoordig zijn er opleidingen als sport en bewegen bij gekomen die hun eigen tests hebben)

1 punt voor coordinatie (over balk heen lopen,draai maken en over touw heen stappen) (handstand, iemand staat achter je om je op te vangen dus hoeft niet alleen) Een sprong over een touw terwijl je een draai maakt en een vollybal duik onder het touw) (ze beginnen met een klein dansje dat je moet na kunnen doen)

1 punt voor sportspellen. (je krijgt 5 min. tijd om te oefenen en daarna moet je heel even met iemand vollyballen, tennissen tegen muur, basketbaldribblen, handbal gooien) alles is 1 min. en geeft iemand je een + of -.

1 punt voor kracht/snelheid. (bestaat uit zo veel mogelijk opdrukken, bal vergooien, blijven hangen aan rekstok, sprint van 20m)

1 punt voor zwemmen (je moet schoolslag,borstcrawl, rugslag, rugcrawl, vlinderslag laten zien. let goed op dat je je niet vergist in rugslag en rugcrawl!)

Vorig jaar was het anders zover ik weet, je kon toen makkelijk 30+ punten halen, ik weet het zo allemaal niet percies meer, want ik ben die opleiding ook niet gaan volgen.

netjes man sander trap 14, gisteravond halfuurtje HARD gelopen, voel ik nu echt in mn kuiten haha.

En over die doping, was natuurlijk een grapje, maar vroeg me af wat nou goed was om te eten/drinken voor de test ;)

koolhydraten, eiwitten, vetten, water, vitamines, mineralen

de 6 voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt ;)

huh?

ik heb 2 van die testen gedaan en dat was compleet iets anders dan hier aangegeven.

je doet minstens 1 spelsport waar gegekeken word naar techniek en hoe je omgaat met tips die je krijgt.

je doet wat atletiek onderdelen
medicijnbal stoten en hordelopen bijvoorbeeld

je moet turnen
meestal 1 toestel...hurken over lengte kast met plank of trampoline
en handstand/radslag,koprol voor en achterover.

gemikt een bal gooien.

en shuttle run test had ik ook.

het is geen landmacht test, maar een test om te kijken hoesnel je iets oppakt, hoe je motorisch bent, wat je met tips van leraren doet, hoe je je opstelt en wat je beginniveau is.

ze willen een beeld krijgen of je de opleiding naar alle waarscheinlijkheid gaat halen.

meestal kun je bij je gymleraar op de middelbare terecht voor hulp naar dit soort testen

• Topic Starter Topic Starter
Helaas zit ik nu niet meer op school :) Hoop verschillende testen zoals ik het nu zie! maar bedankt voor de tips allemaal ik heb er zeker wat aan.

Na afloop heb je als het goed is 5 punten behaald en ben je zo goed als zeker toegelaten. Met 4 punten wordt je waarschijnlijk geloot.
Ik heb het de 1e keer niet gehaald omdat ik niet goed kon zwemmen, wist niet dat ze met zwemmen zo streng waren. was toen ook al 19 en kostte me weer een jaar:mad: Jaar erna even 2 privezwemlesjes genomen en toen wel gehaald. Dat ze daar zoveel waarde aan hechten, want ik wil nooit wat met zwemmen doen.
Overigens moet je beseffen dat je sportleraar wil worden, en niet alleen maar erop zit om te sporten. Ik vind het een hele matige opleiding, er is veel onlogisch en slecht geregeld. ik zit nu al sinds half december thuis omdat we "lerarentekort" hebben en zit nu in 3e jaar sportmanagement.

dit is een hbo studie die als richtin van het hanze instituut voor sportstudies word gegeven.

doe je die? of doe je de management kant van cios?

Helaas zit ik nu niet meer op school :) Hoop verschillende testen zoals ik het nu zie! maar bedankt voor de tips allemaal ik heb er zeker wat aan.

welke stad ga je die testen eigenlijk doen?

bij ons vielen er namelijk heel weinig mensen af.

bij sport en bewegen test hadden we 12 onderdelen je kon 1 tot 5 punten halen.

onderdeel 1 hurken over lengte kast lukte me niet doordat me pink gekneusd was.

onderdeel 9 ging ik door mijn enkel en dus die en 10,11 en 12 nie voltooid.

dus betekent 4 onderdelen 1 punt

toch toegelaten:p maar ook toegelaten ALO dus deze laten schieten:P

ik wil deze opleiding volgen in Hilversum, Amsterdam of Amersfoort. ik ga mij bij alle 3 inschrijven. Dan is de kans groter dat ik volgend jaar lekker naar school kan :)

Ik heb 1 probleem, ik kan echt niet dansen, en als iemand een danspasje doet vind ik het heel leuk eruit zien maar nadoen gaat me echt veel moeite kosten haha:(

Ik ben nu 5 dagen per week conditie aan het trainen en 4 dagen kracht

ik wil deze opleiding volgen in Hilversum, Amsterdam of Amersfoort. ik ga mij bij alle 3 inschrijven. Dan is de kans groter dat ik volgend jaar lekker naar school kan :)

Ik heb 1 probleem, ik kan echt niet dansen, en als iemand een danspasje doet vind ik het heel leuk eruit zien maar nadoen gaat me echt veel moeite kosten haha:(

Ik ben nu 5 dagen per week conditie aan het trainen en 4 dagen kracht

je hoeft niet te kunnen dansen

het zijn bepaalde pasjes op muziek

dingen als side step
grape vine

je moet de maat kunnen voelen
(hier kan iemand goed bij helpen. je zet een nummer op met goeie uptempo beat en gaat stappen op de maat. iemand met gevoel voor ritme gaat kijken of je in de maat stapt en kan je helpen.

dan ga je er bewegingen in doen.

het gaat niet om het leren van de preciese bewegingen.
bewegen in de maat en het snel oppikken van de pasjes is beangrijker
dus oefenen op de maat voelen en daarop bewegen en je bent voor 80% klaar :)

Wat een gedoe allemaal om dan na 4jr assistent basischool gymleraar te kunnen zijn :S

Haha, ten eerste wil ik geen basisschool gymleraar worden en ten tweede wil ik inderdaad daarna hbo gaan doen :)

je hoeft niet te kunnen dansen

het zijn bepaalde pasjes op muziek

dingen als side step
grape vine

je moet de maat kunnen voelen
(hier kan iemand goed bij helpen. je zet een nummer op met goeie uptempo beat en gaat stappen op de maat. iemand met gevoel voor ritme gaat kijken of je in de maat stapt en kan je helpen.

dan ga je er bewegingen in doen.

het gaat niet om het leren van de preciese bewegingen.
bewegen in de maat en het snel oppikken van de pasjes is beangrijker
dus oefenen op de maat voelen en daarop bewegen en je bent voor 80% klaar :)

ik moest ook de mambo;)

Terug
Naar boven