XXL Nutrition

Testosteron en lichaamshaar

Bezoekers in dit topic

TheElijah

Cool Novice
Lid geworden
9 dec 2011
Berichten
220
Waardering
7
Lengte
1m72
Massa
77kg
Vetpercentage
10%
vaak lees ik dat lichaams en gezichtshaar testosteron gerelateerd is.
toch vraag ik me dit af, aangezien mensen met een arabische achtergrond (zoals ik zelf) al op hele vroege leeftijd lichaamshaar etc krijgen. (ik begon met scheren op mn 12e).
er zijn ook veel jongens die 16 jarige leeftijd pas beginnen met scheren.

hoe zit dit?
 
ik ben 19 en heb een klein sikje. scheer mezelf 1 keer per 2 weken ofzo.

toch heb ik een libido op niveau en al redelijk wat massa.

amIdoingitright?
 
Het klopt dat testoron een verband heeft met lichaamsbeharing en agressie maar dat zegt nog niet alles, er zijn meer factoren in 't spel.

Eventjes voor je opgezocht:

"While testosterone itself is not shown to be the direct cause of aggression in males, the testosterone derivative estradiol is known to correlate with aggression in male mice."
Bron
^ Soma, KK; Scotti, MA; Newman, AE; Charlier, TD; Demas, GE (2008). "Novel mechanisms for neuroendocrine regulation of aggression.". Frontiers in neuroendocrinology 29 (4): 476–89. doi:10.1016/j.yfrne.2007.12.003. PMID 18280561.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken mensen die gewoon niet eens borsthaar hebben terwijl ze kuren, dus ik denk dat het vooral te maken heeft om je aanleg hebt om haar te krijgen.
 
vaak lees ik dat lichaams en gezichtshaar testosteron gerelateerd is.
toch vraag ik me dit af, aangezien mensen met een arabische achtergrond (zoals ik zelf) al op hele vroege leeftijd lichaamshaar etc krijgen. (ik begon met scheren op mn 12e).
er zijn ook veel jongens die 16 jarige leeftijd pas beginnen met scheren.

hoe zit dit?

Op mijn 12e had ik zelf geen baardgroei, in elk geval niet wat ik me kan herinneren. Maar een factor die ook zeker mee speelt is dat jij zwart haar hebt, waardoor haar groei veel eerder zichtbaar is dan bij mensen met (donker) blond haar
 
Op mijn 12e had ik zelf geen baardgroei, in elk geval niet wat ik me kan herinneren. Maar een factor die ook zeker mee speelt is dat jij zwart haar hebt, waardoor haar groei veel eerder zichtbaar is dan bij mensen met (donker) blond haar

klopt, maar ik ken ook mensen die blond zijn, en toch echt keiharde, blonde stoppels hebben en zich evenveel scheren als ik. (ps op mn 12e was het niet zo dat ik een volle baard had, gewoon een snorretje haha)

---------- Post toegevoegd Sat 21 Jan 2012 om 17:05 ----------

ik ben 19 en heb een klein sikje. scheer mezelf 1 keer per 2 weken ofzo.

toch heb ik een libido op niveau en al redelijk wat massa.

amIdoingitright?

precies, en dat is wat ik zo gek vond. ik heb niet belachelijk veel massa, en was eerst zelfs super mager en smal. toch kwamen de haren snel
 
It's all in the genes.
 
Ik dacht eigenlijk meer dat er een correlatie was tussen testosteron en LICHAAMShaar (als in rug, niet gezicht)?
 
Genen is ook zoals met kaal worden.
 
Allemaal genetisch bepaald. Als je 2 mensen evenveel test toedient, krijgt de 1 bv haar op de rug en de ander niks.
 
Testosteron en DHT (een 'derivaat' van testosteron) hebben een CORRELATIE met lichaamshaar/baardhaard/kaalheid. Er is niet een direct causaal verband. Dit zijn twee verschillende dingen

Daarnaast moet je ook bedenken dat per persoon het zeer variabel is of diegene wel gevoelig is voor testosteron. Kortom de gevoeligheid van je receptoren (waar dan ook in je lichaam) is vaak belangrijker voor de uiting van een bepaald kenmerk dan puur de hoevelheid testosteron. Een voorbeeld: het schijnt dat pygmeeen in Afrika (kleine dwergvolkeren) het hoogste testosteron-gehalte hebben van alle volkeren. Zou jij zeggen dat ze er het meest mannelijk uit zien? Nee niet echt.

Je zult tevens vinden dat veel mensen op internet forums/fora rapporteren dat het gebruik van anabolen hun baardgroei niet specifiek dikker heeft gemaakt. Het groeit vaak wel harder. Als jou logica zou kloppen dan zou iedereen die anabolen gebruikt extreem harig moeten worden omdat het testosteron niveau van iemand enorm stijgt.Hier is het dus een kwestie van correlatie: sommigen worden hariger (en kaler) sommigen niet. Het ligt puur aan de individuele gevoeligheid voor testosteron.

Daarnaast is er ook een genetisch verschil tussen verschillende etniciteiten. Net zoals Arabieren er over het algemeen anders uitzien dan Noord-Europeanen, zo zul je ook verschillen hebben in behaardheid, iets dat niet zo zeer direct komt door het hebben van meer testosteron. Het kan ook tevens zijn dat mensen met een dergelijke achtergrond eerder volwassen/in de puberteit worden.

De mens is onderhevig aan verschillende invloeden die de wetenschap niet altijd kan controleren en niet altijd weet. Resultaten uit wetenschappelijke studies vertalen zich nooit 1 op 1 tot de werkelijkheid.
 
Ik begon op men 13-14e en sindsdien is het veel erger geworden niet alleen op het gezicht. Maar idd het zit in de famillie bij ons, jammer genoeg.
 
Ik moet me dagelijks scheren maar is in de douche zo gedaan, hoofd/borst/buik/rug/Mr Proper. En benen 2x in de maand met de tondeuse overheen.
 
allemaal bepaald door je gene, maar ik denk wel dat beetje invloed heeft op de snelheid waar mee je haar groeit.
 
Is vooral genetisch bepaald en draait met name om DHT, welke een hogere affiniteit en langzamere dissociatie heeft aan de AR dan testosteron. De lokale productie van DHT zorgt primair voor de androgene acties bij de pilosebaceous unit (haarschacht, haarfollikel, talgklier, etc.).

Conversie van testosteron naar DHT vindt plaats door 5a-reductase, welke bestaat uit 2 isoenzymen, type 1 komt voornamelijk voor in de talgklieren en type 2 in de haarfollikels.

Afhankelijk van de etniciteit vindt er eerder puberteit plaats en kan er ook meer 5a-reductase lokaal aanwezig zijn. Zo is bij blanken mannelijke haargroei meer prominent dan bijv. bij aziaten.

En daarnaast nog persoonsafhankelijk natuurlijk. :)
 
****ed up genes
 
Ben ook een Arabier en zowel ik als al mij familie leden zijn goed behaard . Wel Zie ik het bij onze vaders Dat het stuk minder is na een bepaalde tijd , en momenteel gewoon waxen , op sommige plaatsen vind ik het juist heel mooi ! maar boven lichaam goed waxen en je kan de zomer er tegen aan ; Maar ik denk dat er wel degelijk een verband zit tussen haar groei en testosteron gehalte maar of dat direct invloed heeft op je spiergroei weet ik niet .
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven