MuscleMeat

Tips voor voeding i.c.m. sport en glutenallergie

Aragonna

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal!

Mijn naam is Jessica, 26 jaar.

Ben nieuw hier en heb het forum zo eens door zitten spitten, maar heb tot op heden helaas het antwoord op datgene waar ik mee zit, niet kunnen vinden. Ik ga mijn vraag dus maar voorleggen in de hoop dat iemand me kan helpen.

Al een hele tijd heb ik te kampen met een glutenallergie (allergie voor tarwe, gerst, haver e.d. en producten waar dit in verwerkt zit zoals brood, paneermeel en veel andere producten). Ik weeg op dit moment 92 kilo bij een lengte van 1.78m. Kortom: veel te zwaar. Ben met het glutenvrij dieet wel al wat afgevallen (14 kg), want ik was nog zwaarder.

Sinds een paar weken sport ik vrij regelmatig (5x per week). Ik doe buik- en bilspieroefeningen onder begeleiding, kickfun, bodypump, zwemmen, 1x per week cardio, salsadansen, fatattack en BOSU Balans Training. Allemaal prima vol te houden lessen, maar wel iets waar een probleem aan vastzit voor wat betreft mijn eetpatroon, omdat ik vanuit mijn werk direct door moet en dus 's avonds pas laat thuis ben (rond 20:00-20:30 pas) en dan nog warm moet eten.

's ochtends ontbijt ik met 2 glutenvrije crackers met mager beleg (bijv. kipfilet of rookvlees) en wat boter, een kop thee (ongezoet), halve liter water.

's middags neem ik op mijn werk glutenvrije flensjes met bijv. mozzarella of wat feta. Ik bak deze flensjes omdat dit makkelijk mee te nemen is en omdat er bij mij op het werk geen goede mogelijkheden zijn om glutenvrij te eten. De saladbar die we hebben is doorspekt met croutons (dus brood) en qua de overige keuzes...... tja, die zijn er niet eigenlijk want niks is glutenvrij en we hebben helaas geen koelkast beschikbaar zodat ik zelf iets van salade vers kan houden tot aan de lunch. Bovendien vind ik het wat te eentonig om iedere dag alleen maar sla te eten i.p.v. andere groenten). Qua vetgehalte van de flensjes let ik wel zoveel mogelijk op. Denk dat ze qua voedingswaarde ongeveer gelijk zijn aan 4 bruine boterhammen met kaas ongeveer. Verder drink ik gedurende de dag zo ongeveer nog 1,0 tot 1,5 liter water weg bovenop die halve liter van de ochtend.

's avonds tijdens het sporten gaat er ook wel zo'n 1,5 liter water doorheen. Meestal eet ik direct voor het trainen 1 banaan en direct na het trainen nog eentje. Qua zuivelintake heb ik meestal 1 of 2 bekers halfvolle melk op een dag.

Alleen.... zoals gezegd dus, zit ik met mijn warme maaltijd, die ik dus meestal pas rond 20:00-20:30 kan nemen. Ga vervolgens om 22:00-22:30 naar bed. Dit kan toch voor mijn vetopslag e.d. niet echt goed zijn? Ik heb zelf altijd gehoord dat je na je training bij voorkeur niet meer eet of, als je iets eet, je dit het best beperkt tot iets van yoghurt of iets dergelijks. In hoeverre dit waar is of niet, weet ik eerlijk gezegd dan weer niet.

Weet een van jullie hoe ik e.e.a. zo goed mogelijk kan doen? Ik weet sowieso niet of mijn eetpatroon op dit moment goed is, maar het kan toch sowieso niet zo zijn dat ik hierdoor niet meer warm c.q. gezond kan eten? Iemand een oplossing?

Groetjes, Jessica

als dat alles is wat je eet op een dag dan eet je wel erg weinig!
Ik zou sowieso 's ochtends wat meer gaan eten. Mischien wat meer crackers?
of fruit?

• Topic Starter Topic Starter
Is een goede tip! Bedankt. Heb zo eens na lopen denken hoe ik dat meer eten zou kunnen doen en ben tot het volgende plan gekomen (in de hoop dat jullie er even naar willen kijken en evt. commentaar wil geven)...

O (rond 6:00-6:30): 2 glutenvrije crackers met wat boter en vleeswaren (bv. kipfilet of rookvlees), bak magere kwark met honing. Beker thee (ongezoet).

T (rond 9:00): wat yoghurt met fruit (weet alleen nog niet wat voor fruit goed is). Evt. fruit vervangen door glutenvrije muesli omdat ik ook 's middags al bananen eet?

L (rond 12:00): glutenvrije flensjes met feta en mozzarella (qua voedingswaarde gelijk aan 4 bruine boterhammen met kaas ongeveer).

T: (rond 15:00) wat noten.

Gedurende de hele werkdag natuurlijk water (mag ongezoete thee daarin ook meegeteld??), tot ong. 1,5-2 liter.

Dan vlak voor het trainen (rond 18:00) een banaan. Gedurende het trainen gaat er meestal nog zo'n 1-1,5 liter water op. Vlak na het trainen weer een banaan.

En dan de avondmaaltijd. Daar zit ik nog steeds mee. Die maaltijd zal bij mij altijd zo tussen 20:00 en 21:00 vallen en om 22:30 ga ik alweer naar bed. Ik eet vrij gezond (echter geen pasta's omdat die vaak niet glutenvrij zijn en zo wel, dan zijn ze vaak niet te eten hahaha) maar het is en blijft natuurlijk een warme avondmaaltijd die maar hooguit 2,5 uur (in het gunstigste geval) in mijn maag zit voordat ik ga slapen en de meningen zijn nogal verdeeld over of dat kwaad kan voor de vetopslag of niet.....

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven