Fitness Seller

Tot je 23ste verplicht naar school

Realist

Massive Warrior
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
851
Lengte
1m85
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
media_xll_1151358.jpg

Nederlandse jongeren zouden tot hun 23ste jaar verplicht naar school moeten als zij nog geen zogeheten startkwalificatie hebben, vindt de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA).

Hij zou daar graag mee willen experimenteren in Rotterdam-Zuid, zo schrijft hij in een brief aan minister Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart van Onderwijs.

Aanleiding
Directe aanleiding voor deze maatregel is de aanpak van het aantal voortijdige schoolverlaters. In Rotterdam stagneerde de daling afgelopen schooljaar, terwijl De Jonge juist met maatregelen de aanval op het vroegtijdig schoolverlaten had geopend.

In de brief pleit de wethouder voor andere maatregelen, omdat 'als er geen mogelijkheid komt tot handhaving van de kwalificatieplicht boven de 18 jaar, de effecten op daling van de cijfers marginaal blijven'. Jongeren mogen pas van school als zij een startkwalificatie van minimaal vwo, havo of mbo-niveau 2 hebben.

Experimenten
Hij wil experimenteren in wijken in Rotterdam Zuid omdat die deel uitmaken van het nationale programma Kwaliteitssprong Zuid. Deze wijken moeten op verschillende terreinen weer beter leefbaar worden gemaakt. Ook relatief veel jongeren daar moeten weer terug naar school of gaan werken.

'Het probleem van voortijdig schoolverlaten is vooral een probleem van de leerlingen die 18 jaar en ouder zijn. Bijna 80 procent van de voortijdige schoolverlaters in onze stad was in het schooljaar 2010/2011 ouder dan 18 jaar. De huidige doelstelling is om landelijk het aantal voortijdige schoolverlaters terug te brengen tot 25.000. Om dat te halen, moeten we fors extra maatregelen nemen.'

Geen dwangmiddelen
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. 'De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.'

Ad.nl

Ontslaan die Hugo de Jonge.

Als ze het niet volhouden tot hun 18e dan ook niet tot hun 23e.

Het geen wat mij ertoe gezet heeft om hbo/master te doen is het zonder diploma op de arbeidsmarkt rond te snuffelen. Heb dit 4jaar gedaan en daarna snel weer gaan studeren.

• Topic Starter Topic Starter
Als ze het niet volhouden tot hun 18e dan ook niet tot hun 23e.

Het geen wat mij ertoe gezet heeft om hbo/master te doen is het zonder diploma op de arbeidsmarkt rond te snuffelen. Heb dit 4jaar gedaan en daarna snel weer gaan studeren.

Indd, zoek maar eens op een vacaturesite voor vacatures waar geen diploma's voor vereist zijn, gewoon kansloos ben je dan. Zeker in deze tijden en dat gaat in de toekomst nog veel erger worden.

Zijn genoeg jongeren die beter mrt hun handen werken. Daar heb je echt geen startkwalificatie mbo niveau 2 voor nodig. Waarom die jongeren verplicht op school houden?

En dat terwijl onderwijs zogenaamd te duur wordt en op bezuinig moet worden?

Moet je vooral doen in Rot-zuid. Faal experiment is faal.

gvd zeg, heb dalijk geen leve meer over als je zo lang naar school moet. school is vaak rustiger dan werken maar leiver een leuke baan dan stomme tijdverdrijf

Heheh tot je 23e school dan tot je 70e verplicht werken....

Beetje dwangmatig allemaal aan het worden omdat men diverse problemen denkt aan te kunnen pakken i.p.v. beseffen dat de wereld niet 100% perfect kan zijn. Zelfde als met criminaliteit, je kunt vanalles invoeren camera's, ID en weet ik veel wat maar hoe kan het dan Opsporing Verzocht elke week weer vol staat met foto's en filmpjes ?

En al die gasten in de politiek lekker op hun 60e aftaaien met rustige functies.

Laatst bewerkt:
Tot je 23e naar school..... Hahaha wat is dit joh? Waar gaat het heen met de ideeen in de politiek tegenwoordig.
Ik ben potverdomme zelf 23 en heb al meer gezien en gedaan dan de gemiddelde kantoor-mensch in heel ze leven. Had zeker tot nu toe in de schoolbanken moeten blijven zitten? **** off man met die idiote ideeen

wat een bullshit weer, waarom gaan ze niet gewoon jongeren meer stimuleren om te leren zodat ze naar school willen ipv ze verplicht naar school te sturen?

Tot je 23e naar school..... Hahaha wat is dit joh? Waar gaat het heen met de ideeen in de politiek tegenwoordig.
Ik ben potverdomme zelf 23 en heb al meer gezien en gedaan dan de gemiddelde kantoor-mensch in heel ze leven. Had zeker tot nu toe in de schoolbanken moeten blijven zitten? **** off man met die idiote ideeen

watch-out-we-got-a-badass-over-here-meme.png

23 is wel een hele hoge leeftijd, dan 20 of 21 ofzo, maar verder een goed plan natuurlijk.

Wil je als klein rijk land over pak'm'beet 50 jaar ook nog meetellen dan moet je dus een land vol wetenschappers en innovateurs kweken, daar hebben we de middelen ook voor, maar dat gebeurt dus niet. De gevolgen laten zich voorspellen.
Kunt als land wel prat willen gaan op "harde werkers" en ondernemers maar daar hebben ze er in o.a. China 100 keer zoveel van en dat gaat het verschil niet meer maken.

Het houdt bepaalde bevolkingsgroepen waar veel mensen op dit forum zich druk om lijken te maken van de straat. Maar (srs) de tijd dat mensen op school zitten is natuurlijk ideaal om volwassen te worden en te weten wat je wilt enzo. Ben je op je 16e nog niet.

..Mits het onderwijsstelsel rigoureus op de schop gaat.

Niet dat alles in dit filmpje klopt maar het geeft wel een goed beeld van fundamentele problemen met het onderwijs.:
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Ik ben nog geen 23 als ik klaar ben met mijn HBO opleiding (als ik het binnen 3 jaar haal), dus 23 slaat eigenlijk nergens op..

Geen goed idee, kinderen van mijn leeftijd zijn oud en wijs genoeg om hun eigen keuzes te maken. Als zij hun hele leven lekker in de bouw willen werken zonder diploma te halen, dan moeten zij daar zelf voor kiezen.

Persoonlijk ga ik m'n HBO afmaken en een leuke baan zoeken wanneer ik daarmee klaar ben, anderen werken liever met hun handen en leren liever een ambacht in een bedrijf zelf.

De jeugd wordt wel steeds dommer ja, maar de slimme kinderen zullen realiseren dat je met een diploma een stuk verder komt in het leven. De 'domme kinderen' zonder lange termijn inzicht, willen zo snel mogelijk geld verdienen en boeit de rest verder weinig.

Tsja...

Wil je als klein rijk land over pak'm'beet 50 jaar ook nog meetellen dan moet je dus een land vol wetenschappers en innovateurs kweken, daar hebben we de middelen ook voor, maar dat gebeurt dus niet. De gevolgen laten zich voorspellen.
Kunt als land wel prat willen gaan op "harde werkers" en ondernemers maar daar hebben ze er in o.a. China 100 keer zoveel van en dat gaat het verschil niet meer maken.

dit + 100

Dit is zowat de toekomst van ons land als we onze economie niet naar de kloten willen gaan(en een van de grote problemen van Portugal, Spanje, Italie, Griekenland), volgens alle academische economische modellen.

Zou het mooi vinden als je dit zelf te weten bent gekomen, en niet via academische vorming.

Ik ben nog geen 23 als ik klaar ben met mijn HBO opleiding (als ik het binnen 3 jaar haal), dus 23 slaat eigenlijk nergens op..

Waarom maakt iedereen zich zo druk, het is toch een goed idee? Als je geen havo vwo of mbo 2 hebt kun je ook niks doen, naar school gaan is dan een goed idee. Als jij je hbo hebt val je er dus niet onder en nu wss ook al niet. Goed lezen is best moeilijk zo te zien.

• Topic Starter Topic Starter
Vind 't meer handig voor werklozen, net als dienstplicht.

Vreemd dat het ook geldt voor degenen die al een baan hebben.

Waarom maakt iedereen zich zo druk, het is toch een goed idee? Als je geen havo vwo of mbo 2 hebt kun je ook niks doen, naar school gaan is dan een goed idee. Als jij je hbo hebt val je er dus niet onder en nu wss ook al niet. Goed lezen is best moeilijk zo te zien.
verplichten heeft imo niet zoveel zin, krijg je alleen maar van die mensen die naar school gaan omdat het moet en die geen klap uitvoeren zeker op die leeftijd. en dat gaat de regering ook nog eens geld kosten

Ik snap niet waar jullie allemaal op ingaan. Een cda wethoudertje, wss vrij weinig invloed op nationaal niveau. Tokkieberichten voor tokkievolk.

Terug
Naar boven