MuscleMeat

Trage schildklier -> T4 for life?

Bezoekers in dit topic

Daryl

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
28 mei 2010
Berichten
874
Waardering
29
Lengte
1m75
Massa
75kg
Vetpercentage
12%
Hey,

Onlangs een bloedonderzoek gehad.

Hieruit is gebleken dat mijn schildklier te traag werkt. Ik krijg morgen nog een telefoontje met de uitslag van een gerichte onderzoek op mijn T4,, T3 en FSH waarden.

Zelf wist ik wel al dat ik een trage schildklier had, had al namelijk meerdere symptomen.

Maar nu ben ik wel een beetje bang aangezien ik nu gelezen heb dat het merendeel van de patiënten met een trage schildklier (Hypothyreoïdie) levenslang aan de Levothyroxine (T4) moeten zitten.


Ik hoopte hier mensen tegen te komen met een gelijkaardige ervaring of met andere verhalen.


Thanks!
 
Heb zelf congenitale hypothyroidie. Bij mij werkt mijn schildklier bijna niet, volgens mij is de ene helft nooit volgroeid en de andere helft is weg.

Neem zelf ook thyroxine. Nu dagelijks 0,300mg.

Wanneer je er aan begint moet je jezelf wel in de gaten houden, wanneer ik te weinig had voelde ik me heel snel moe en heel slap. Wanneer dat gebeurd gelijk je bloed laten prikken en de waardes laten controleren.


Ik zit er levenslang aan vast maar het zijn maar 3 kleine pilletjes die ik elke ochtend in neem. Doe dit al sinds mijn geboorte dus ken eigenlijk niks anders.
 
Ik zit er levenslang aan vast maar het zijn maar 3 kleine pilletjes die ik elke ochtend in neem. Doe dit al sinds mijn geboorte dus ken eigenlijk niks anders.

Dit betekent dat ze het bij u al bij de hielprik hebben gevonden bij je geboorte?

Het moe en het futloosheid zijn heb ik nu momenteel al zeer lang. Ik onderdrukte het altijd met veel caf, wat niet altijd helpt en veel rust.


En hoe gaat het nu met je kcal-inname en gewichtsschommelingen? Kun je alles onder controle houden (aka afvallen als je wilt, bijkomen als je wilt)
 
Ik heb dat ook.
Slik al sinds mijn geboorte t4 (thyrax duotab) ivm nooit ontwikkelde schildklier.

Aankomen ging bij mij als een malle, afvallen daarintegen dramatisch ondanks ecto lol
 
Dit betekent dat ze het bij u al bij de hielprik hebben gevonden bij je geboorte?

Het moe en het futloosheid zijn heb ik nu momenteel al zeer lang. Ik onderdrukte het altijd met veel caf, wat niet altijd helpt en veel rust.


En hoe gaat het nu met je kcal-inname en gewichtsschommelingen? Kun je alles onder controle houden (aka afvallen als je wilt, bijkomen als je wilt)

Ja met een hielprik is het gevonden. Had ook heel veel geluk dat mijn dokter net bij een lezing was geweest over hypothyreoïdie. Daarbij werd verteld dat kinderen beter teveel dan te weinig thyroxine kunnen krijgen. Volgens mij was ik een van de eerste in mijn provincie(Zeeland) die er mee geboren was.

Mijn gewicht heb ik goed onder controle. Vroeger was ik best dik maar dat kwam volgens mij meer door mijn voeding dan mijn schildklier. Ben een keer 10kg afgevallen en redelijk droog geweest op 85kg en toen in iets meer dan een jaar naar 95-100 gebulkt. Nu zit ik stabiel rond de 100.
 
Ik heb dat ook.
Slik al sinds mijn geboorte t4 (thyrax duotab) ivm nooit ontwikkelde schildklier.

Aankomen ging bij mij als een malle, afvallen daarintegen dramatisch ondanks ecto lol

Als een malle wilt makkelijk zeggen? Of bedoel je dat aankomen moeilijk ging?


Ja met een hielprik is het gevonden. Had ook heel veel geluk dat mijn dokter net bij een lezing was geweest over hypothyreoïdie. Daarbij werd verteld dat kinderen beter teveel dan te weinig thyroxine kunnen krijgen. Volgens mij was ik een van de eerste in mijn provincie(Zeeland) die er mee geboren was.

Mijn gewicht heb ik goed onder controle. Vroeger was ik best dik maar dat kwam volgens mij meer door mijn voeding dan mijn schildklier. Ben een keer 10kg afgevallen en redelijk droog geweest op 85kg en toen in iets meer dan een jaar naar 95-100 gebulkt. Nu zit ik stabiel rond de 100.

Oké nice, thx voor de snelle replies. Ik ben zelf benieuwd morgen of maandag. Ook een beetje bang.
 
Als een malle wilt makkelijk zeggen? Of bedoel je dat aankomen moeilijk ging?




Oké nice, thx voor de snelle replies. Ik ben zelf benieuwd morgen of maandag. Ook een beetje bang.

Heel makkelijk. Afvallen moest ook goed lukken met een hogere dosis denk ik (t3 cycle idee), al lijkt me dat zonder andere aas geen goed idee.
 
Heel makkelijk. Afvallen moest ook goed lukken met een hogere dosis denk ik (t3 cycle idee), al lijkt me dat zonder andere aas geen goed idee.

Maar kan het niet gevaarlijk zijn voor iemand met een trage schildklier te experimenteren me T3 als er al T4 wordt gebruikt? Of kan dit juist een mooie stack zijn?



Dokter gebeld, eind augustus nog eens bloed laten prikken. Dit voelt niet goed aan denk ik
 
Maar kan het niet gevaarlijk zijn voor iemand met een trage schildklier te experimenteren me T3 als er al T4 wordt gebruikt? Of kan dit juist een mooie stack zijn?



Dokter gebeld, eind augustus nog eens bloed laten prikken. Dit voelt niet goed aan denk ik

Lijkt me niet. In principe zijn het gewoon dezelfde hormonen die anders door je schildklier gemaakt worden, alleen slik je ze nu.
Heb zelf wel eens geprobeerd de dosis langzaam op te bouwen en te verhogen, en merkte wel een hogere hartslag, warm, zweten en snellere stofwisseling (wat t3 doet als het goed is).
Alleen gestopt toen ik hoorde dat het ook vrij catabool is wanneer het wordt gebruikt zonder test oid.

Weet niet zeker of die combinatie t3 t4 kan hoor, misschien dat anderen op dit forum daar meer input in kunnen geven.
 
Iemand een mening?
TSH 5,83
T4 vrij 17,2
T3 vrij 4,9
Anti-TP 6

Dokter negeerde mijn symptomen/klachten en zei dat ik nog eens een controle moet doen in september.
 
Gravedig maar vond het niet nodig een nieuw topic te maken:

Nog een update met betrekking van het verlopen onderzoek:

Na mijn 3e bloedtest heeft mijn dokter besloten om met de HRT te beginnen aangezien de situatie niet verbeterde.

Momenteel neem ik dus 0,025mg L-Thyroxine (T4) als begin van mijn 'avontuur' van HRT. Dit zou geleidelijk aan verhoogd worden naar een dosis tussen 0,100 - 0,300 mg als het goed is. Binnen 6 weken nog eens bloed prikken.

Ik heb gezien dat er nog mensen op dit forum zijn die een gelijkaardige schildklier hebben en dus wil ik graag wel luisteren naar tips of do's en dont's met deze 'ziekte'.
 
Ik neem nu 0,300mg per dag

Heb het al mijn hele leven en ondervind er weinig aan

Alleen als je flink bulkt kan je wel eens hebben dat je ondergedoseerd bent, dan wordt je moe en heb je nergens meer zin in. Dan moet je weer een afspraak maken om je bloed te controleren.

---------- Toegevoegd om 21:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:58 ----------

Oh echt precies hetzelfde als wat ik eerst reageerde


Je dosis zal wel omhoog gaan na 6 weken, 0,0025mg is niet zoveel. Een blauwe als ik het mij herinner.

Welk merk heb je trouwens? Thyrax?
 
Oh echt precies hetzelfde als wat ik eerst reageerde


Je dosis zal wel omhoog gaan na 6 weken, 0,0025mg is niet zoveel. Een blauwe als ik het mij herinner.

Welk merk heb je trouwens? Thyrax?

Bedankt voor je antwoord Bosshogg!

Uw reactie stelde me een beetje gerust als het toch niet zoveel mag voorstellen :)

Ik heb L-Thyroxine van het merk Christiaens meegekregen.


Mijn dokter wilt wel nog scans laten uitvoeren voor de schildklier omdat hij het raar vond dat het zo opeens tevoorschijn kwam...

Hopelijk blijft het toch maar bij die dagelijkse pil(letjes).
 
Iemand een mening?
TSH 5,83
T4 vrij 17,2
T3 vrij 4,9
Anti-TP 6

Dokter negeerde mijn symptomen/klachten en zei dat ik nog eens een controle moet doen in september.

vreemd... tsh is te hoog, maar t3 en t4 netjes binnen de referentiewaarden (tegen het hoge aan).. althans volgens mijn lab referenties.
Wat zijn de referentiewaardes?
 
vreemd... tsh is te hoog, maar t3 en t4 netjes binnen de referentiewaarden (tegen het hoge aan).. althans volgens mijn lab referenties.
Wat zijn de referentiewaardes?

De referentiewaarden die gelden zijn:
TSH 0,27 - 4,10
T4 vrij 13,4 - 21,3
T3 vrij 4,3 - 6,7

Mijn klachten omvatten vooral erge vermoeidheid waarbij ik na school wel altijd een dutje moest doen en vaak ook zelfs na 13 uur slapen nog steeds bekaf was.

Ik kan eindelijk vooruitgang zien momenteel, de ochtenden gaan nu een stuk beter (vergeleken met eerst 100x beter zelfs) maar naar de avond toe voel ik weer een klop en ben ik weer moe.

Ik heb zelf onderzoek proberen te doen met T4-T3 waarden die wel binnen de grenzen zitten, maar een verhoogde TSH. Ben niet echt slimmer geworden. Wordt enkel uitkijken naar mijn volgend bloedonderzoek denk ik.
 
Zou nog even wachten met het zelf experimenteren.
Vermoeidheid is juist een teken van een te lage dosering dacht ik, maar aangezien je zelf aangeeft dat er een stijgende lijn in zit, terwijl je nog niet zo heel lang thyroxine gebruikt, zou ik de voorgeschreven hoeveelheid aanhouden.
Gaan na een paar weken de klachten nog niet weg, kan het altijd nog opgeschroeft worden in overleg.
 
Zou nog even wachten met het zelf experimenteren.
Vermoeidheid is juist een teken van een te lage dosering dacht ik, maar aangezien je zelf aangeeft dat er een stijgende lijn in zit, terwijl je nog niet zo heel lang thyroxine gebruikt, zou ik de voorgeschreven hoeveelheid aanhouden.
Gaan na een paar weken de klachten nog niet weg, kan het altijd nog opgeschroeft worden in overleg.

Oké, dan zal ik maar beter wachten tot het volgend onderzoek.

Heel erg bedankt voor uw bericht Atreus!
 
We zijn nu 2 maanden later en heb nog recent een bloedtest laten doen (op 25mcg T4):
Mijn ochtenden zijn dus echt zeer goed, maar in de avond voel ik me nog steeds heel moe. Heb de laatste dagen weer een dutje van 3 uur moeten doen in de vooravond omdat ik echt niet meer wakker blijf dan.

Mijn waarden waren echter deze keer normaal (zeer goed zelfs tegenover de vorige keer).

15552t5.png


Maar toch zit ik met ongeveer dezelfde symptomen als eerst (in de avond toch), dit is zeer irritant omdat ik mezelf letterlijk voel leeg gaan gedurende de namiddag.

Mijn dokter heeft echter gezegd dat hij de dosis niet wilt verhogen omdat de bloedwaarden stabiel zijn, hij wilt nu dus nog eens 6 weken wachten tot nader onderzoek.
 
Back
Naar boven