MuscleMeat

Trainen voor massa vs trainen voor kracht

francois147

Novice
Waardering
0
Beste bodybuilders,

Ik lees vaak dat je als "natural" moet trainen voor kracht om zo groter te worden, en dat je niet te veel volume en reps moet gebruiken. Nou heb ik dat eigenlijk jaren gedaan, en de progressie is best goed, in spiermassa dan. Qua kracht heb ik ondanks mijn nadruk hierop niet zoveel gewonnen. De meeste beetje forse jongens in de sportschool zijn een stuk sterker dan ik, echter zij zien er een stuk minder gespierd uit dan ik.

Zou hun grotere kracht komen omdat zij gewoon iets vetter zijn? Of misschien omdat zij betere aanhechtingen voor kracht hebben. Het is wel zo dat ik van nature een ecto-mesomorfe botstructuur heb, beetje zoals Flex Wheeler en Serge Nubret. Misschien dat dat een slechte structuur is voor kracht, maar niet voor hypertrophy.
Mijn vraag is dus of ik wellicht beter als een bodybuilder kan gaan trainen voor nog betere resultaten...

Hoeveel reps doe je dan precies? En sets ?

Waarom probeer je 't niet gewoon een tijdje?

En post eens wat stats ....
Bench+incline,squat,deadlift etc ...

5x5 is een heel goed schema voor je kracht+massa optebouwen hoor ik zou keer veranderen van reps en 6weken op 10reps 4sets gaan doen

• Topic Starter Topic Starter
Stats:

Bench 85 voor 5
Overhead press 50 voor 5
Deadlift 120 voor 5
Bent over rows (Yates sT) 90 voor 5
Squat (diep) 90 voor 5
Front squat (diep) 75 voor 5

Ik ben overigens wel een bodybuilder, dus kracht is niet zo zeer van belang voor mij, maar ik vraag mij wel af waarom er een verschil bestaat tussen mij en andere lifters

Als je op zoek bent naar massa , ga dan een 4 x 8 - 12 doen ofzo... 5X5 is toch net dat ietsje meer op kracht en minder op massa . . .

Dit komt van de Training Primer op Madcow's site. Sommige mensen zullen er andere overtuigingen op nahouden, maar deze man vertrouw ik op zijn ervaring, dus zever zal het niet zijn. Hoop dat het je een beetje helpt.

Is Bigger Necessarily Stronger?

How do you think people get bigger exactly? A bigger muscle is a stronger muscle - what do you think your body is adapting to when it adds muscle as a result of exercise? Why is resistance at a fairly high percentage of your maximal effort necessary for hypertrophy? I mean, you don't get too big walking around and bodyweight exercises seem to cap out after a while.

Things that make you go hmmm. I'm not saying a bigger person will out lift or be stronger than a smaller person (physics/leverage/neural components weigh in on this so lets not talk about the 130lbs freak of nature champion powerlifter), but I'm saying that when YOU get bigger than you are now, YOU will have gotten stronger than you are now. No one added significant muscle that didn't add weight to the bar or just do a ton more work. You are stressing the muscular system here and the adaptation of hypertrophy is a method the body uses to cope and improve to be able to better tolerate the stress.

I would hope it's hitting you like a bolt of lightning now and that you aren't lost. If you are lost reread the above.

Is a Rep Just a Rep?

Now what's necessary for hypertrophy vs. just pure strength. Well, obviously there is some type of intensity (% of 1 Rep Max or weight on the bar) involved in both. People say that 8-12 reps is for hypertrophy but 1-3 reps is for strength, why? I mean, intensity (%1RM) otherwise known as weight on the bar is linearly related to potential for microtrauma right? Why do you need to do more reps and why isn't a heavy weight better. Well, a heavy weight is better. The problem is that you can't do a whole lot of work with it and get a reasonable amount of microtrauma for hypertrophy - hence, it mainly stresses the neural components more than the muscular.

So in fact, a rep is a rep, it's finding that happy medium between intensity (%1RM) and the number of reps performed. Hey wait - why do we do sets if we can just do 25 reps with some weight and be done. Well, because the weight you can do for 25 reps has to be low intensity to get 25 back to back (hence, less microtrauma per rep and pretty soon on the spectrum you get none and are pure endurance). So we cluster reps into sets to keep the intensity high and still get a given number of reps done. This is why you can break the rule with 3 rep sets being for strength only if you lower the intensity (%1rm) to where you can do enough work in multiple sets (maybe that's 18-30 total reps - no real fine line or spectrum sweet spot but you get the idea). You'd probably get more total workload too (reps X sets X weight used) as the time density is lower with additional clustering/rest. There are few absolutes. Microtrauma is also why static holds or short range partials with very heavy weight tend to not work so well over time, you need to move a weight over a range of motion and leverages to get the microtrauma. And I'll just add that in very few circumstances will progression in a partial movement substantially carry over to full range movement in a well trained lifter. Full range carryover to a partial is very dependable though, thus they are always the staple benchmark lifts.

8 tot 12 herhalingen werkt voor mij het beste wat betreft spiergroei, andere hoeveelheid reps gebruik ik puur voor de prikkel.

wat betreft kracht weet ik het niet, scheelt mij ook bar weinig.. het 5x5 schema schijnt goed voor kracht te zijn.

als je maar groeit, en dat gaat hard in mijn geval :D

Stats:

Bench 85 voor 5
Overhead press 50 voor 5
Deadlift 120 voor 5
Bent over rows (Yates sT) 90 voor 5
Squat (diep) 90 voor 5
Front squat (diep) 75 voor 5

Ik ben overigens wel een bodybuilder, dus kracht is niet zo zeer van belang voor mij, maar ik vraag mij wel af waarom er een verschil bestaat tussen mij en andere lifters
Misschien ligt het gewoon aan je manier van trainen. Tot hiertoe heb je alleen nog maar iets over aantal reps gezegd. We hebben wel wat meer info nodig.

En je mag dan wel een bodybuilder zijn. Kracht is nog steeds van groot belang als je groot wil worden.

Misschien ligt het gewoon aan je manier van trainen. Tot hiertoe heb je alleen nog maar iets over aantal reps gezegd. We hebben wel wat meer info nodig.

En je mag dan wel een bodybuilder zijn. Kracht is nog steeds van groot belang als je groot wil worden.

Wat bedoel je precies met mijn manier van trainen? Ik zou graag meer info willen geven. Ik weet dat kracht van groot belang is. Het vreemde bij mij is echter dat ik qua spierontwikkeling niet slecht ben, terwijl mijn kracht nog echt in het beginners stadium zit. Ik snap die discrepantie niet.

Wat bedoel je precies met mijn manier van trainen? Ik zou graag meer info willen geven. Ik weet dat kracht van groot belang is. Het vreemde bij mij is echter dat ik qua spierontwikkeling niet slecht ben, terwijl mijn kracht nog echt in het beginners stadium zit. Ik snap die discrepantie niet.

zie je het dikgedrukte? wat is nou het probleem?

zie je het dikgedrukte? wat is nou het probleem?

Dat ik zou willen weten waarom ik proportioneel zwak(ker) ben. En of dit betekent dat ik wellicht beter als een bodybuilder kan trainen, omdat ik kennelijk toch niet in de wieg ben gelegd voor kracht OF dat ik mij juist (nog meer) op kracht moet toeleggen omdat dit, gezien mijn tekort op dit gebied, tot de meeste hypertrophy zal leiden.

Dat ik zou willen weten waarom ik proportioneel zwak(ker) ben. En of dit betekent dat ik wellicht beter als een bodybuilder kan trainen, omdat ik kennelijk toch niet in de wieg ben gelegd voor kracht OF dat ik mij juist (nog meer) op kracht moet toeleggen omdat dit, gezien mijn tekort op dit gebied, tot de meeste hypertrophy zal leiden.

waarschijnlijk maak jij je oefeningen mooier, beter, waardoor de oefening zwaarder is, en jij toch hard groeit.. misschien is de rest gewoon bezig die reps eruit te pompen en letten nergens op..

zegt meer over jou dan over die gasten ;) en das positief he..

heeft gewoon tijd nodig.. wanneer je echt vastberaden bent meer te presteren.

of meer vreten :D

succes man!

Dat is net wat ik vraag. Wat is momenteel jou manier van trainen?

Nou ja, ik train wel strict. Ik maak altijd gewone herhalingen, nooit forced reps ofzo. Ik train wel redelijk explosief, maar laat het gewicht altijd onder controle zakken. Mijn frequentie per spiergroep is ongeveer 1 keer per 5 dagen. Mijn armen train ik nooit direct omdat die al genoeg groeien van dips en chinups etc... Mijn armen zijn mijn beste spiergroep en ik probeer eerst de rest een beetje op te trekken.

Geef gewoon eens je volledige schema, daar kunnen we meer uit afleiden.

Terug
Naar boven