MuscleMeat

Trump - Articles of Impeachment vs. COVID-19

Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Amerikaanse media: FBI onderzoekt nu ook Trumps schoonzoon Jared Kushner
De Amerikaanse recherchedienst heeft het onderzoek naar mogelijke banden tussen het campagneteam van president Donald Trump en Rusland uitgebreid. Volgens Amerikaanse media wordt ook Trumps schoonzoon Jared Kushner nu onderzocht door de FBI.

NBC News meldt donderdagnacht dat onderzoekers van de federale recherche menen dat Kushner belangrijke informatie heeft. Dat betekent niet dat hij ergens van verdacht wordt of doelwit is van het onderzoek. Dat plaatst hem in een andere categorie dan campagnemedewerkers Paul Manafort en Michael Flynn naar wie gericht wordt gekeken. Het is niet bekend of Kushner benaderd is door de FBI voor meer informatie.

Kushner is getrouwd met Trumps dochter Ivanka en is aangesteld als belangrijke adviseur van de president. Na de verkiezingscampagne ontmoette hij de Russische ambassadeur, Sergej Kisljak. Kushners advocaat zegt tegen NBC dat Kushner al heeft meegewerkt met een onderzoek door het parlement. 'Dat zal hij weer doen als hij voor iets anders wordt benaderd.'

Vorige week berichtte The Washington Post al dat de FBI een adviseur van de president onderzoekt. Nu meldt de krant dat Kushner de enige medewerker binnen het Witte Huis is naar wie de rechercheurs kijken vanwege zijn relatie met de Russen. De FBI-agenten zouden geïnteresseerd zijn in een aantal bijeenkomsten die Kushner heeft georganiseerd.

Eerder meldde The New York Times al dat Kushner die ontmoetingen met de Russen niet heeft gemeld toen hij werd aangesteld in het Witte Huis. Dat had hij wel moeten invullen op de formulieren die elke ambtenaar moet ondertekenen om belangenverstrengeling te voorkomen. Volgens zijn advocaat had Kushner de gesprekken per ongeluk weggelaten. Zowel de FBI als het ministerie van Justitie willen niet reageren op de berichten.

'Trumps schoonzoon Kushner wilde geheime communicatie met Moskou'

De schoonzoon van Donald Trump, Jared Kushner, ligt onder vuur in het onderzoek naar mogelijke Russische inmenging in de verkiezingen. Zo wilde hij in december een geheim communicatiekanaal met de Russen opzetten.
Dat meldt The Washington Post zaterdag op basis van overheidsfunctionarissen. Volgens de krant was het kanaal bedoeld om gesprekken tegen afluisteren te beschermen. Het kanaal zou er echter nooit van zijn gekomen.

Persbureau Reuters meldt zaterdag ook dat Kushner, die tevens adviseur voor het Witte Huis is, tenminste drie keer met de Russische ambassadeur Sergei Kisljak contact heeft gehad, tijdens en na de verkiezingscampagne van zijn schoonvader. De contacten, waaronder twee telefoongesprekken, werden niet openbaar gemaakt.

Vrijdag werd al bekend dat in het onderzoek naar Russische inmenging in de presidentsverkiezingen de FBI zijn pijlen richtte op Kushner. Volgens de onderzoekers heeft Kushner informatie die van belang is voor het onderzoek. De man van Ivanka Trump is niet per se zelf verdachte, zeggen de functionarissen.

Ook de inlichtingencommissie van de Senaat liet weten Trumps schoonzoon te willen ondervragen.

Documenten opvragen
Het comité voor inlichtingen van de Senaat wil dat de politieke organisatie van Trump alle documenten die betrekking hebben tot de verkiezingscampagne van vorig jaar inlevert voor onderzoek.

Het onderzoek richt zich op de mogelijke Russische inmenging in de presidentsverkiezingen. Het gaat om alle documenten, e-mails en telefoongegevens vanaf de start van de campagne in juni 2015. Dat schrijft The Washington Post ook zaterdag.

De commissie heeft het campagneteam vorige week op de hoogte gesteld van het verzoek. Naar verwachting worden de komende dagen tientallen voormalige campagnemedewerkers opgeroepen hun documenten in te leveren. Eerder werd de organisatie al gevraagd om alle documenten te bewaren.

Het is de eerste keer dat de campagne van Trump wordt betrokken bij het onderzoek naar de mogelijke Russische beinvloeding van de presidentsverkiezingen. De organisatie van Trump heeft nog niet gereageerd op het verzoek.

Klopt

Dat heb ik dan ook meteen geregeld.
upload_2017-5-27_12-55-18.png

'Comey zal Trump weerspreken tijdens hoorzitting in Senaat'
De ontslagen FBI-directeur James Comey zal donderdag tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat weerspreken dat president Donald Trump niet werd onderzocht wegens mogelijke banden met Rusland.

De getuigenis van Comey zou haaks staan op de bewering van Trump dat de voormalige FBI-directeur hem op meerdere gelegenheden verzekerde dat hij niet werd onderzocht. Dat melden bronnen die dicht bij Comey staan woensdag aan CNN.

In de ontslagbrief die Trump aan Comey stuurde prees hij diens optreden in het Rusland-onderzoek en schreef hij: "Ik stel het zeer op prijs dat u mij heeft geïnformeerd, op drie verschillende gelegenheden, dat ik geen onderwerp van onderzoek ben".

Volgens de bronnen zal Comey aan de Inlichtingencommissie van de Senaat uitleggen dat de gesprekken waar Trump zich op baseert veel genuanceerder waren. De president zou daar verkeerde conclusies uit hebben getrokken.

Senaatsverhoor

Comey werd op 9 mei plotseling en per direct ontslagen door Trump. Volgens de president was dat vanwege zijn controversiële optreden in het onderzoek naar het e-mailgebruik van de Democratische presidentskandidaat Hillary Clinton.

Tijdens zijn verhoor door de Inlichtingencommissie van de Senaat op donderdag zal Comey naar verwachting uitgebreid worden ondervraagd over zijn gesprekken met Trump. Een andere onopgehelderde vraag die waarschijnlijk aan bod zal komen is waarom Comey wachtte tot na zijn ontslag om te onthullen dat de president zich met het onderzoek naar Flynn probeerde te bemoeien.

Ingewijden beweren dat Comey dit deed omdat hij niet wist wie hij kon vertrouwen binnen het ministerie van Justitie, maar zijn tijdelijke plaatsvervanger, Andrew McCabe, zei in mei tegen de Inlichtingencommissie dat "er geen pogingen zijn geweest ons onderzoek te hinderen".

Een tweede verklaring die door de bronnen wordt geopperd is dat hoewel Comey "getroubleerd" was door de pogingen van Trump het onderzoek te beïnvloeden, hij dacht dat dit te wijten was aan Trumps onwetendheid met betrekking tot de juiste procedures. Hij dacht dat hij de president kon "trainen" en beschouwde dat als een "lopend handhavingsproject", tot aan zijn plotselinge ontslag.

Niet alleen

Ook zou Comey aan minister Jeff Sessions (Justitie) hebben gevraagd of hij niet meer alleen kon worden gelaten met Trump. Hij zou dat in februari hebben gedaan, een dag nadat Trump hem had gevraagd het onderzoek naar de voormalige nationale veiligheidsadviseur Michael Flynn en diens banden met Rusland stop te zetten, meldt The New York Times woensdag op basis van huidige en voormalige ambtenaren binnen het ministerie van Justitie.

Volgens de bronnen nam Comey Sessions apart na een vergadering en vroeg hij hem de FBI te beschermen tegen de invloed van het Witte Huis. Comey vond het ongepast dat de president privégesprekken met de FBI had. Daarbij zou Comey niet aan Sessions hebben gemeld dat de president hem had gevraagd het onderzoek naar Flynn te stoppen.

De justitieminister kon de FBI-directeur niet garanderen dat Trump niet meer zou proberen hem alleen te spreken te krijgen, aldus de functionarissen.

Het verzoek van Comey aan Sessions is opmerkelijk, omdat het toont hoeveel wantrouwen de toenmalige FBI-directeur had jegens Trump. Die tornde volgens Comey aan de onafhankelijkheid van de FBI. Dat contrasteert met Trumps voorganger Barack Obama, met wie Comey ten minste twee privé-ontmoetingen had.

Ontslagaanbod Sessions

Een andere kwestie die speelt in het Witte Huis is de relatie tussen justitieminister Jeff Sessions en president Donald Trump. Woensdag meldde een bron die dicht bij Sessions staat aan CNN dat Sessions heeft aangeboden op te stappen na een aantal ruzies met Trump in de afgelopen weken.

Het geschil tussen de twee zou samenhangen met het verhoor van Comey in de Senaat.

In maart trok Sessions zich terug uit het onderzoek naar de mogelijke betrekkingen tussen het team van Trump en de Russische regering tijdens de verkiezingscampagne van vorig jaar. Hij deed dat nadat The Washtington Postonthulde dat hij een aantal geheime ontmoetingen had gehad met de Russische ambassadeur, Sergej Kislyak.

Trump zou het niet eens zijn geweest met het besluit van Sessions zich terug te trekken uit het Rusland-onderzoek. Op zijn beurt zou Sessions gefrustreerd zijn door de vaak tegenstrijdige uitlatingen van de president op sociale media en elders, die de uitleg van het ontslag van FBI-directeur Comey niet makkelijker maakten.

'Rusland-schandaal Trump erger dan Watergate'
De voormalige chef van de Amerikaanse inlichtingendiensten, James Clapper, heeft woensdag zijn zorgen geuit over de mogelijke banden die president Donald Trump heeft met Rusland.

Clapper zei in een vraaggesprek met de Australische pers dat Watergate "verbleekt" bij het Rusland-schandaal van Trump.

"Dat was een angstige tijd, maar als je de twee vergelijkt, dan steekt Watergate schril af bij waar we nu mee worden geconfronteerd", aldus de 75-jarige Clapper, die van 2010 tot 2017 Directeur Nationale Inlichtingen was onder Barack Obama.

De uitspraken van Clapper zijn pikant, omdat voormalig FBI-directeur James Comey donderdag voor de inlichtingencommissie van de Amerikaanse Senaat verschijnt.

Het Watergate-schandaal speelde in de jaren zeventig en kostte uiteindelijk toemalig president Nixon de kop. Na onderzoek van journalisten bleek dat tijdens de presidentsverkiezingen van 1972 ongoorloofde methodes waren gebruikt. Nixon, Republikein, stuurde een operatie aan om de Democratische verkiezingscampagne te dwarsbomen.

FBI
De FBI verricht sinds juli 2016 onderzoek naar de Russische betrokkenheid bij de Amerikaanse verkiezingen van november vorig jaar.

Eind 2016 bleek uit onderzoek van de veiligheidsdiensten dat Russische hackers zich hadden bemoeid met de verkiezingen.

Comey beweert dat Trump hem wilde dwingen het onderzoek naar de banden van zijn team met Rusland stop te zetten en moet daar donderdag over onder ede verklaren.

Verklaring
Clapper stelt dat ook hij door Trump op 11 januari is gebeld met het verzoek om het rapport van de inlichtingendienst over de bemoeienissen van Rusland te weerleggen.

"Hij vroeg me om het beruchte Rusland-dossier tegen te spreken, maar ik heb in het telefoongesprek gezegd dat ik dat niet kon en niet zou doen."

Clapper stelt erg geïnteresseerd te zijn in het verhoor van James Comey. "Ik ben namelijk bezorgd over de aanval op onze instellingen."

Trump heeft de Russische inmenging met de Amerikaanse verkiezingen altijd ontkend en noemt het 'nepnieuws' dat de aandacht af zou moeten lijden van het verlies van de Democraten in de presidentsverkiezingen.

Je zou zo'n uitspraak niet verwachten van een democraat die op de keien is gezet door de Trump-administratie. :o

Laten we nu eerst eens met z'n allen het onderzoek afwachten. :nut:

CNN heeft een Comey countdown klok :roflol:

Trump gaat neer daarvan ben ik overtuigd. Alleen al het feit dat Trump zijn macht misbruikt op een controlerende instantie en dan de hoogste functionaris ontslaat omdat hij zijn zin niet kreeg maakt dat Trump ongeschikt is voor de functie die hij nu bekleed. Als blijkt dat de verkiezingen door hem en zijn team zijn gemanipuleerd in samenwerking met de Russen dan hadden de Republikeinen deze verkiezing nooit kunnen/mogen winnen. Als dat het geval zou zijn dan is het afzetten van Trump mijn inziens niet genoeg en moeten er direct nieuwe verkiezingen komen.

Laatst bewerkt:
Trump gaat neer daarvan ben ik overtuigd. Alleen al het feit dat Trump zijn macht misbruikt op een controlerende instantie en dan de hoogste functionaris ontslaat omdat hij zijn zin niet kreeg maakt dat Trump ongeschikt is voor de functie die hij nu bekleed. Als blijkt dat de verkiezingen door hem en zijn team zijn gemanipuleerd in samenwerking met de Russen dat hadden de Republikeinen deze verkiezing nooit kunnen/mogen winnen. Als dat het geval zou zijn dan is het afzetten van Trump mijn inziens niet genoeg en moeten er direct nieuwe verkiezingen komen.
Net zo overtuigd als toen je dacht dat Hillary met vlag en wimpel ging winnen van Trump?

:trollface:

:roflol: dit topic is hilarisch.

Net zo overtuigd als toen je dacht dat Hillary met vlag en wimpel ging winnen van Trump?

:trollface:
Zeg jij nu dat ik destijds had moeten weten dat Trump de verkiezingen en dus het volk manipuleerde? Als het volk niet op de hoogte was gebracht van gegevens verkregen uit deze hacks dan had Trump inderdaad geen schijn van kans gehad.

Maar dat is verleden tijd en we genieten nu van wat er zich heden ten dagen afspeelt.

Zeg jij nu dat ik destijds had moeten weten dat Trump de verkiezingen en dus het volk manipuleerde? Als het volk niet op de hoogte was gebracht van gegevens verkregen uit deze hacks dan had Trump inderdaad geen schijn van kans gehad.

Maar dat is verleden tijd en we genieten nu van wat er zich heden ten dagen afspeelt.
Sterk spul hè, die Fisherman's Friend?

Sterk spul hè, die Fisherman's Friend?
Is dit een poging mij zuur te maken want dat gaat niet lukken met zo'n mooie dag in het vooruitzicht?

Ik zou die zin in elk geval achter de hand houden wanneer je vandaag aangesproken gaat worden op je rood doorlopen oogjes nadat Comey niets meer heel laat van Trump. :sukkeltje:

Is dit een poging mij zuur te maken want dat gaat niet lukken met zo'n mooie dag in het vooruitzicht?

Ik zou die zin in elk geval achter de hand houden wanneer je vandaag aangesproken gaat worden op je rood doorlopen oogjes nadat Comey niets meer heel laat van Trump. :sukkeltje:
Ik zou je verwachtingen wat bijstellen, anders wordt je opnieuw teleurgesteld. ;)

UnCompress is flink aan het soppen in zijn stoel atm. :D

Maar team Covfefe gaat natuurlijk gewoon winnen

Comey ontkent dat Trump hem 'gedwongen' heeft om het onderzoek naar de Russische betrokkenheid te stoppen.
Comey ontkent dat Trump iets gedaan heeft om het onderzoek naar de Russische betrokkenheid te belemmeren.

Succes met je impeachment Uncompress

Een ding is vandaag duidelijk geworden, Trump is gewoon een mafia president.
- Met zijn codetaal 'ik hoop dat je het onderzoek kunt loslaten' en 'er zijn wolken die mijn presidentschap negatief beïnvloeden en ik zou het zeer op prijs stellen wanneer jij deze wolken kunt doen verdrijven'.
Trump denkt waarschijnlijk dat hij Don Corleone is met zijn boodschap, I'm gonna make him an offer he can't refuse.
- Ook bij aanvang van zijn presidentschap tot 3x toe (verschillende momenten) aangeven hoe blij hij is met Comey (uhuh) en vragen of hij graag in zijn positie wilt blijven.
- Op een bepaald moment alle stafleden wegsturen (wat niet mag gebeuren) om alleen met Comey een gesprek te voeren met dit soort verzoeken.
- Ook vragen om loyaliteit van een FBI directeur terwijl de FBI nooit kant kiest en waarom dit verzoek ongepast is.

Ik begrijp wel dat Comey aanvoelde dat dit totaal niet klopte en dat hij besloot alle interacties met Trump in memo vast te leggen.

Trump heeft nooit op directe wijze, met helder taalgebruik gezegd of gedwongen het onderzoek te stoppen maar we weten nu allemaal hoe Trump de boodschap bracht en toen Comey weigerde deze boodschap op te volgen moest zijn kop rollen. Dat is wat Comey hier heel duidelijk aangeeft.

Voormalig FBI-baas Comey gelooft dat hij is ontslagen om Ruslandonderzoek
James Comey, de voormalige baas van de Amerikaanse federale politie FBI, twijfelt er niet aan dat hij is ontslagen vanwege het FBI-onderzoek naar de Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen. Dat stelt hij donderdag tijdens een hoorzitting van de inlichtingencommissie van de Amerikaanse Senaat.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft volgens Comey druk uitgeoefend op het onderzoek naar de Russen. Comey stelt negen keer een een-op-een gesprek te hebben gehad met de president. Trump zou hebben gezegd: "Ik heb trouwe mensen nodig en ik verwacht loyaliteit". Comey zei hierop dat hij "eerlijk loyaal" zou zijn.

In het FBI-onderzoek is een speciale rol weggelegd voor Trumps voormalige veiligheidsadviseur Michael Flynn, die meerdere keren contact zou hebben gehad met Russische diplomaten. Volgens Comey vroeg Trump hem niet rechtstreeks of het FBI-onderzoek naar Flynn kon worden stopgezet. ''Ik zag het meer als een aanwijzing. Dit is wat hij wil dat ik doe'', zei Comey, die aangaf geen gehoor te hebben gegeven aan het vermeende verzoek.

Comey stelt dat Trump hem eerder meermaals liet weten dat hij vond dat Comey zijn werk goed deed. Dat hij begin mei opeens moest opstappen omdat het een puinhoop was bij de FBI, noemt hij een "leugen''.

Russen
Dat de Russen zich met de presidentsverkiezingen in 2016 hebben bemoeid is een feit waar Comey niet aan twijfelt. Volgens hem vond de eerste cyber-inmenging van de Russen plaats in de zomer van 2015. "Ik heb hier met de vorige regering (Obama) over gesproken. De regering moest kiezen hoe ze zouden reageren."

De hoorzitting van donderdag, een van de vele onderzoeken die lopen naar Russische inmenging bij de presidentsverkiezingen, gaat dieper in op het ontslag van Comey door de Amerikaanse president Trump als hoogste baas van de FBI.

Woensdag bleek al uit de openingsverklaring van Comey, die toen online was gezet, dat Trump druk uitoefende op het onderzoek naar de bemoeienis van de Russen.

Ontslag
Comey werd begin mei ontslagen als baas van de FBI omdat hij incorrecte uitspraken zou hebben gedaan over het onderzoek naar de e-mailaffaire rondom de Democratische Hillary Clinton. Later bleek dat Comey een onderzoek naar het campagneteam van Trump was gestart vanwege de vermeende inmening van de Russen.

De uitkomst van de hoorzitting kan grote gevolgen hebben voor het nu 139 dagen durende presidentschap van Trump. Zowel vanuit de democraten als de republikeinen is steeds meer kritiek te horen over de lopende gang van zaken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven