XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Lol, tweet van oud-voorlichter van de SGP.

Ik weet niet of het de Katholieken zijn die daar moeite mee hebben.

Bovendien...

Christelijk in plaats van katholiek, excuus.
Het gaat met name om het strafbaar stellen van het helpen van illegalen. Dat is gewoon een totaal onacceptabel amendement voor ze, en dat weten de coalitiepartijen.
Los van de vraag of je het daar mee eens bent of niet is het gewoon politiek broddelwerk.

1751793012278.png

context is alles... ik heb vast ook wel een getelefoneerd met een boef

Vandaag weer eens met de neus op de feiten gedrukt qua hoeveel geld de gemiddelde bijstandsgerechtigde eigenlijk krijgt. Met de verkiezingen in het achterhoofd komen altijd de verhalen weer naar voren over hoe weinig deze groep te besteden heeft. Zeker nu met de nieuwe NAVO-norm moet het geld weer ergens vandaan komen en er zijn alweer allerlei plannen voor extra/hogere belastingen, die uiteraard weer bij de middenklasse en de 'rijken' vandaan gehaald moeten worden.

Helaas zie ik op mijn werk dus regelmatig rekeningoverzichten van allerlei soorten mensen voorbijkomen en dus vandaag twee bijstandsgezinnen. Hier een overzicht:

Voorbeeld 1: een gezin met onbekend aantal kinderen

Uitkering: 22k p/j Huurtoeslag: 3,5k Zorgtoeslag: 2,8k KGB: 6,7k Kinderbijslag: 3,6k Ondersteuning via social work: 8,9k Totaal: 47,5k

Vaste lasten: Huur: 7,3k Zorgverzekering: 4,3k Energiekosten: 1,9k Water: 850

In totaal dus ruim 33k vrij te besteden.

Voorbeeld 2: een gezin met onbekend aantal kinderen, een van beide ouders werkt parttime

Uitkering: 19,9k Huurtoeslag: 4,3k Zorgtoeslag: 2,8k KGB: 7,3k Kinderbijslag: 3,7k Geen ondersteuning vanuit social work Salaris: ,8k Totaal: 47,7k

Vaste lasten: Huur: 7,2k Zorgverzekering: 5,3k Energiekosten: 1,3k Water: 600

Ruim 33k vrij te besteden.

Wat ik nog niet heb meegenomen in het overzicht zijn de overige voordelen:

- Gemeentelijke belastingen? Kwijtgescholden
- Waterschapsbelasting? Kwijtgescholden
- Stadspas waarmee je dus op van alles en nog wat korting krijgt
- Gratis laptop en telefoon voor de kinderen, want ze moeten wel mee kunnen doen op school
- Gratis sporten voor de kinderen

In 2024 (dezelfde periode) was het fulltime minimumloon zo'n 27,8k p/j. Doe je dat met beide ouders verdien je meer, maar heb je wss ook extra kosten aan opvang etc. ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk gezin veel meer vrij besteedbaar inkomen heeft dan de thuiszitters.

Bij dezen weet u weer waar uw belastinggeld naartoe gaat.

Vandaag weer eens met de neus op de feiten gedrukt qua hoeveel geld de gemiddelde bijstandsgerechtigde eigenlijk krijgt. Met de verkiezingen in het achterhoofd komen altijd de verhalen weer naar voren over hoe weinig deze groep te besteden heeft. Zeker nu met de nieuwe NAVO-norm moet het geld weer ergens vandaan komen en er zijn alweer allerlei plannen voor extra/hogere belastingen, die uiteraard weer bij de middenklasse en de 'rijken' vandaan gehaald moeten worden.

Helaas zie ik op mijn werk dus regelmatig rekeningoverzichten van allerlei soorten mensen voorbijkomen en dus vandaag twee bijstandsgezinnen. Hier een overzicht:

Voorbeeld 1: een gezin met onbekend aantal kinderen

Uitkering: 22k p/j Huurtoeslag: 3,5k Zorgtoeslag: 2,8k KGB: 6,7k Kinderbijslag: 3,6k Ondersteuning via social work: 8,9k Totaal: 47,5k

Vaste lasten: Huur: 7,3k Zorgverzekering: 4,3k Energiekosten: 1,9k Water: 850

In totaal dus ruim 33k vrij te besteden.

Voorbeeld 2: een gezin met onbekend aantal kinderen, een van beide ouders werkt parttime

Uitkering: 19,9k Huurtoeslag: 4,3k Zorgtoeslag: 2,8k KGB: 7,3k Kinderbijslag: 3,7k Geen ondersteuning vanuit social work Salaris: ,8k Totaal: 47,7k

Vaste lasten: Huur: 7,2k Zorgverzekering: 5,3k Energiekosten: 1,3k Water: 600

Ruim 33k vrij te besteden.

Wat ik nog niet heb meegenomen in het overzicht zijn de overige voordelen:

- Gemeentelijke belastingen? Kwijtgescholden
- Waterschapsbelasting? Kwijtgescholden
- Stadspas waarmee je dus op van alles en nog wat korting krijgt
- Gratis laptop en telefoon voor de kinderen, want ze moeten wel mee kunnen doen op school
- Gratis sporten voor de kinderen

In 2024 (dezelfde periode) was het fulltime minimumloon zo'n 27,8k p/j. Doe je dat met beide ouders verdien je meer, maar heb je wss ook extra kosten aan opvang etc. ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk gezin veel meer vrij besteedbaar inkomen heeft dan de thuiszitters.

Bij dezen weet u weer waar uw belastinggeld naartoe gaat.
Even voor de formaliteiten, zijn het nu bijstandgerechtigden of mensen met een WW-uitkering (of hoe dat tegenwoordig heet)?

In beginsel vind ik het positief dat die kinderen niet de dupe worden van de situatie van de ouders. Je hoopt alleen wel dat die voordelen er ook voor de minima zijn.

Het waren idd statushouders.
Dan hopen we maar het beste voor de volgende generatie...

Even voor de formaliteiten, zijn het nu bijstandgerechtigden of mensen met een WW-uitkering (of hoe dat tegenwoordig heet)?

In beginsel vind ik het positief dat die kinderen niet de dupe worden van de situatie van de ouders. Je hoopt alleen wel dat die voordelen er ook voor de minima zijn.

Dan hopen we maar het beste voor de volgende generatie...
Bijstandsgerechtigden.

Ik gun het de kinderen ook niet om in armoede op te groeien. Maar volgens mij kun je het eerste gezin prima 10-15k p/j korten zonder dat dat het geval is.

Terug
Naar boven