AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Dat is toch gewoon wiskundig zo bepaald? Je hebt een kleurengradiënt van blauw naar rood, en je hebt je waardes van x tot y. De waardes per gebied kleur je dan afhankelijk van waar op het gradiënt dat valt, en afhankelijk van de passende schaal (in dit geval lineair). En dit gaat allemaal geheel automatisch met de library die je hiervoor gebruikt waarin je je gradiënt zet en vervolgens de dataset in gooit.
Kdenk meer dat ie bedoelt waarop de waardes gebaseerd zijn.

Waarom is 1,5 rood en wordt het niet pas rood bij 10,0?

Wiskunde 9,8
:badum:

Doe ik ff een tukkie na mijn nachtdienst ontspoort dit hele topic.

• Haha
Waarderingen: Vonk
Maar om terug te komen op mijn initiële stelling biologische koeien zijn minder stikstof uitstoot efficient in het produceren van melk.

In een Nederlandse studie (Bikker et al. 2013) wordt de excretie van stikstof en fosfaat van biologisch gehouden varkens, pluimvee en melkvee berekend en vergeleken met gangbaar gehouden dieren onder de Nederlandse context. De door deze auteurs berekende N- en P-excretie per melkkoe per jaar was bij biologisch gehouden melkvee circa 12% lager dan bij gangbaar gehouden melkvee. De berekende excretie per kg melk was circa 12% hoger bij biologische melkkoeien. Deze verschillen kunnen volgens Bikker et al. verklaard worden door de lagere melkproductie en daarmee samenhangend de lagere VEM-behoefte en berekende voeropname en mineralenexcretie per koe. Voor een betere onderbouwing van de excretie zou het gewenst zijn dat meer gegevens betreffende ruwvoerverbruik en -samenstelling worden vastgelegd, met name op biologische bedrijven. Op basis van de nu beschikbare informatie concluderen zij met redelijke zekerheid dat er tussen biologisch en gangbaar gehouden melkkoeien geen grote verschillen in excretie per dier zijn, anders dan die veroorzaakt door het melkproductieniveau.

Verder is de discussie hier denk ik een beetje zoals die ook in de politiek plaats vind. Ieder denk het een beetje te snappen, maar interpreteert in de regel de data eerder verkeerd dan juist en de conclusies slaan dan helemaal nergens op.

Dat geldt voor mij ook hoor, ik ging er van uit dat de stikstofuitstoot uit eindelijk bepaald/gemeten/berekend/uitgedrukt werd in elementair stikstof en dat ureum ook gewoon meegenomen werd. Het is leuk dat koeien die in de wei poepen mest produceren die minder NH3 uitstoot omdat het minder vermengd wordt met urine, maar vroeg of laat komt de stikstof uit die weide poep toch in de natuur terecht. Als dat niet meegenomen wordt in de norm dan heb je er nog minder aan dan ik tot nu toe dacht.

Volgens het CBS levert ammoniak wel een grotere bijdrage aan de stikstofuitstoot dan stikstofoxiden. Iets wat je ook uit de twee plaatjes van @Vonk kunt opmaken.

Ik vind het vooral knap dat ze een concentratie op een oppervlakte kunnen bepalen. Doorgaans wordt een concentratie gemeten in een volume.
Dat is geen enkel probleem, een voorbeeld. Goeie een flinke hoeveelheid knikkers in je kamer op de vloer, dan kan je toch prima in een raster van 10x10cm zien (dus meten) wat de verdeling van het aantal knikkers per dm^2 is.

Verder is de discussie hier denk ik een beetje zoals die ook in de politiek plaats vind. Ieder denk het een beetje te snappen, maar interpreteert in de regel de data eerder verkeerd dan juist en de conclusies slaan dan helemaal nergens op.

Dat geldt voor mij ook hoor, ik ging er van uit dat de stikstofuitstoot uit eindelijk bepaald/gemeten/berekend/uitgedrukt werd in elementair stikstof en dat ureum ook gewoon meegenomen werd. Het is leuk dat koeien die in de wei poepen mest produceren die minder NH3 uitstoot omdat het minder vermengd wordt met urine, maar vroeg of laat komt de stikstof uit die weide poep toch in de natuur terecht. Als dat niet meegenomen wordt in de norm dan heb je er nog minder aan dan ik tot nu toe dacht.
Het probleem is toch niet (direct) dst die stikstof in de wei terechtkomt?

Boeren doen juist mest uitrijden met injecteermachines om te zorgen dat het daar terechtkomt. Het probleem is toch vooral dat het in die Natura2000-gebieden komt die daar gevoelig voor zijn?

Kdenk meer dat ie bedoelt waarop de waardes gebaseerd zijn.

Waarom is 1,5 rood en wordt het niet pas rood bij 10,0?
Je denkt bij rood aan kritische waarden, maar wellicht is het zo simpel als @Galen zegt: je hebt resultaten en op basis van aantal wordt er een indeling gemaakt en is de kleur alleen relatief. De kleuren hebben dan weinig meer te maken met boven of onder bepaalde drempelwaarden en geven alleen verschillen aan. Dan zou het in jouw voorbeeld zo zijn dat de verzameling groter dan 1,5 zo klein is dat verdere verdeling weinig zin heeft.

De scepsis komt mogelijk voort uit de veranderende kleuren bij het weerbericht, waarvan op zijn minst het vermoeden is dat daar een minder neutrale motivatie achter zit. Het conditioneren van de burger dat de zomer helemaal niet leuk is, maar LEVENSGEVAARLIJK!!!

Het probleem is toch niet (direct) dst die stikstof in de wei terechtkomt?
Geen idee.

Imo is er sowieso niet een stikstof probleem, maar als anderen dat wel vinden ook prima. Als men dan de stikstof uitstoot wilt gaan reguleren moet men dat wel goed doen. Ureum wordt sowieso omgezet naar ammoniak, met enzymen uit urine gaat dat sneller. Dus ook her merendeel van een op de wei liggende koeienvlaai zal uiteindelijk als ammoniak de lucht in gaan. Maar los daarvan valt ook ureum in een verse koeienvlaai op een wei imo onder stikstof uitstoot.

Je denkt bij rood aan kritische waarden, maar wellicht is het zo simpel als @Galen zegt: je hebt resultaten en op basis van aantal wordt er een indeling gemaakt en is de kleur alleen relatief. De kleuren hebben dan weinig meer te maken met boven of onder bepaalde drempelwaarden en geven alleen verschillen aan. Dan zou het in jouw voorbeeld zo zijn dat de verzameling groter dan 1,5 zo klein is dat verdere verdeling weinig zin heeft.

De scepsis komt mogelijk voort uit de veranderende kleuren bij het weerbericht, waarvan op zijn minst het vermoeden is dat daar een minder neutrale motivatie achter zit. Het conditioneren van de burger dat de zomer helemaal niet leuk is, maar LEVENSGEVAARLIJK!!!
Toch zit er denk ik ook wel een kern van waarheid in de gedachte van @apfelstrudel. Het is gewoon erg verleidelijk om data op een manier te presenteren die de onderzoekers goed uitkomt, maar die je feitelijk gezien wel als objectief kunt uitleggen.

Ureum niet meetellen als stikstof uitstoot is een beetje hetzelfde als CO2 neutraal vliegen door bomen te planten.

Terug
Naar boven