AndroidHealthClinic

Peiling Tweede kamer verkiezingen november '23

Peiling Peiling Zo zal een nieuw kabinet eruit komen te zien

• Meerderheidskabinet - PVV | VVD | NSC | BBB

Stemmen: 18 50,0%
  • Meerderheidskabinet - PVV | VVD | NSC

Stemmen: 6 16,7%
  • Meerderheidskabinet - VVD | PVV | NSC | BBB

Stemmen: 2 5,6%
  • Meerderheidskabinet - VVD | PVV | NSC

Stemmen: 0 0,0%
  • Meerderheidskabinet - PvdA/GL | VVD | D66 | NSC

Stemmen: 1 2,8%
  • Meerderheidskabinet - PvdA/GL | VVD | D66 | BBB | SP | CDA

• Meerderheidskabinet - PvdA/GL | VVD | NSC | BBB

Stemmen: 1 2,8%
  • Minderheidskabinet - PVV | NSC | BBB | FvD

Stemmen: 6 16,7%
  • Minderheidskabinet - PVV | VVD | BBB | FvD

• Geen formatie - Nieuwe verkiezingen

Stemmen: 2 5,6%

• Totaal stemmers
    36
  • Peiling gesloten .
Qua verkiezingsprogramma kom je dan uit bij FvD gok ik. Het is jammer dat het zo’n karikatuur is geworden allemaal, qua standpunten sluit het meer dan 90% aan. Maar een clown blijft een clown, goed of slecht.

Hier ben ik het mee eens en ik betreur het ook dat Fvd zo snel verworden is tot soort van Augiasstal.

Nja, voor mij is Omtzicht voorlopig degene die me het meest eerlijk lijkt qua wat er kan en niet kan. Misschien dat ik wel op hem zal stemmen als het niet zo’n grote bende wordt als de lpf, FvD of bijeen ofzo.

GL/PvdA gaat zich met Timmermans vooral richten op klimaat, mooi! :roflol:

Als je dan toch iets wil zeggen op basis van rode en groen bolletjes: stem nooit op rode bolletjes in deze, ze hebben het slechtste met u en uw kinderen voor.

Mooi en lang stuk van Bart Nijman (GeenStijl) over Pieter onze populistische polderprofeet.

De populistische potentie van politiek professor Pieter Omtzigt
Of hoe een autistische econometrist de perfecte verpersoonlijking van bestuurlijke hoop kan zijn

• Like
Waarderingen: Vonk
Mooi en lang stuk van Bart Nijman (GeenStijl) over Pieter onze populistische polderprofeet.

De populistische potentie van politiek professor Pieter Omtzigt
Of hoe een autistische econometrist de perfecte verpersoonlijking van bestuurlijke hoop kan zijn

Valt dit ook onder demoniseren?

• Haha
Waarderingen: Vonk
Ik vraag me af of het nog wel zin heeft..het hele stemmen. Democratie, maar wie er ook wint, wie er ook MP wordt, het blijft nog steeds Tweede Kamer en Eerste Kamer met evenveel zeggenschap (toch?).

Wat voor directe invloed heeft de winnende partij op Nederland?
(Ja, domme vraag en nee, ik weet het serieus niet).

• Topic Starter Topic Starter

Andere (formatie-)cultuur

Als een nieuwe bestuurscultuur je speerpunt is, dan begint dat natuurlijk al direct na de verkiezingen bij de regeringsformatie. We kennen natuurlijk nog niet de uitslag, maar een aantal contouren zijn al wel duidelijk en zullen bepalend zijn voor de deelnemers aan de formatie.

Behalve als er echt grote ingrijpende gebeurtenissen plaats vinden, denk ik dat de uitslagen van de grootste partijen binnen deze marges zullen uitkomen:

• NSC: tussen 20 en 40 zetels
  • VVD: tussen 20 en 35 zetels
  • PvdA/GroenLinks: tussen 25 en 40 zetels
  • BBB: tussen 10 en 25 zetels
  • PVV: tussen 10 en 20 zetels
De andere partijen zullen moeite hebben om boven de 10 zetels uit te komen.

Besef dat er een goede kans is dat NSC+BBB samen boven de 40 zetels uitkomen. Terwijl die partijen nu nog maar 1 (of 2) zetels in de Tweede Kamer bezetten! Dat zou betekenen dat meer dan een kwart van de Nederlanders op een “nieuwe” partij zal stemmen.

Het zou zo kunnen zijn dat drie van deze vijf grootste partijen samen meer dan 75 zetels halen.

Nog los of deze drie partijen dan echt in staat zijn om er met elkaar uit te komen is er wel één cruciaal punt. En dat is de samenstelling van de Eerste Kamer. PvdA/GroenLinks hebben samen 14 zetels, VVD 10. Maar NSC heeft er nul. En dat gaat een grote impact hebben op de regeringsvorming. Want deze drie samen komen maar op 24 zetels uit.

BBB heeft namelijk 16 zetels in de Eerste Kamer. Dat houdt bijna de zekerheid in dat BBB, ook als die partij qua Tweede Kamerzetels niet nodig zou zijn voor een meerderheid, toch cruciaal zal zijn voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Mede omdat NSC er nul heeft. Kortom: ik kan me bijna geen regering voorstellen, waaraan BBB niet zal meedoen.

Maar wat nog belangrijker is, ik denk dat die gewenste nieuwe bestuurscultuur van NSC (die BBB ook bepleit) voor de formatie drie gevolgen zal hebben:

• Er komt geen dichtgetimmerd regeerakkoord. Er wordt meer vrijheid toegestaan bij het stemmen door regeringsfracties.
  • De personele invulling zal meer gericht zijn op vakministers dan politici die doorgroeien vanuit hun Kamerlidmaatschap.
  • De premier zal niet één van de lijsttrekkers zijn van de deelnemende partijen.

Die twee seconden zeggen mij niets zonder verdere context. Wat is 'het'? Zo kan ik jou ook gaan 'framen' door selectief te quoten:

Het gaat er gewoon om dat hij geen eerlijker betoog had kunnen houden over hoe hij in elkaar zit. Daar heb je geen context voor nodig toch? Er staan hele episodes vol op Youtube van soms wel 10 minuten lang, wat voor een onzin die man allemaal uitkraamt. Mocht je toch per se die context nodig hebben :)

Andere (formatie-)cultuur

Als een nieuwe bestuurscultuur je speerpunt is, dan begint dat natuurlijk al direct na de verkiezingen bij de regeringsformatie. We kennen natuurlijk nog niet de uitslag, maar een aantal contouren zijn al wel duidelijk en zullen bepalend zijn voor de deelnemers aan de formatie.

Behalve als er echt grote ingrijpende gebeurtenissen plaats vinden, denk ik dat de uitslagen van de grootste partijen binnen deze marges zullen uitkomen:

• NSC: tussen 20 en 40 zetels
  • VVD: tussen 20 en 35 zetels
  • PvdA/GroenLinks: tussen 25 en 40 zetels
  • BBB: tussen 10 en 25 zetels
  • PVV: tussen 10 en 20 zetels
De andere partijen zullen moeite hebben om boven de 10 zetels uit te komen.

Besef dat er een goede kans is dat NSC+BBB samen boven de 40 zetels uitkomen. Terwijl die partijen nu nog maar 1 (of 2) zetels in de Tweede Kamer bezetten! Dat zou betekenen dat meer dan een kwart van de Nederlanders op een “nieuwe” partij zal stemmen.

Het zou zo kunnen zijn dat drie van deze vijf grootste partijen samen meer dan 75 zetels halen.

Nog los of deze drie partijen dan echt in staat zijn om er met elkaar uit te komen is er wel één cruciaal punt. En dat is de samenstelling van de Eerste Kamer. PvdA/GroenLinks hebben samen 14 zetels, VVD 10. Maar NSC heeft er nul. En dat gaat een grote impact hebben op de regeringsvorming. Want deze drie samen komen maar op 24 zetels uit.

BBB heeft namelijk 16 zetels in de Eerste Kamer. Dat houdt bijna de zekerheid in dat BBB, ook als die partij qua Tweede Kamerzetels niet nodig zou zijn voor een meerderheid, toch cruciaal zal zijn voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Mede omdat NSC er nul heeft. Kortom: ik kan me bijna geen regering voorstellen, waaraan BBB niet zal meedoen.

Maar wat nog belangrijker is, ik denk dat die gewenste nieuwe bestuurscultuur van NSC (die BBB ook bepleit) voor de formatie drie gevolgen zal hebben:

• Er komt geen dichtgetimmerd regeerakkoord. Er wordt meer vrijheid toegestaan bij het stemmen door regeringsfracties.
  • De personele invulling zal meer gericht zijn op vakministers dan politici die doorgroeien vanuit hun Kamerlidmaatschap.
  • De premier zal niet één van de lijsttrekkers zijn van de deelnemende partijen.
De bezetting van de zetels bij NSC (en in mindere mate BBB) wordt al een uitdaging, als je dan niet een batterij vakministers (met politieke ervaring!) achter de hand hebt wordt het nog erger, dan gaan we doorschuiven.

Terug
Naar boven