Ik snap dat het zo over komt, maar laten we (los van het feit dat ik de laatste paar keren vaker niet dat wel VVD heb gestemd) eerst even de afgelopen 13 jaar buiten beschouwing laten.
Dan kom ik wat stemwijzers, partijprogramma’s, debatten en interviews betreft daadwerkelijk op VVD uit met op een serieuze tweede plaats JA21 op een afstand gevolgd door SGP, NSC en PVV. Dan zou ik toch gewoon VVD moeten stemmen. Neem ik wel de afgelopen 13 jaar wel mee, dan moet ik ten eerste zeggend dat ik persoonlijk geen slechte 13 jaar heb meegemaakt, maar dat kan komen door mijn witte privilege icm sociale klasse en inkomen en bedrijfstak. Daarnaast denk ik niet dat we er als samenleving beter hadden voorgestaan als de coalities linkser waren geweest en aan de rechterkant van het spectrum hebben de splinterpartijen imo ook niets laten zien waardoor ze nu mijn stem zouden verdienen. PVV is dan misschien nog een optie als proteststem, maar niet meer dan dat omdat ik het op een aantal punten gewoon niet met de PVV eens ben.
Ik hoop straks op een coalitie van VVD, NSC, PVV en indien nodig aangevuld met BBB, JA21 en/of SGP. Als ik de kans groot acht dat JA21 mee kan doen zou ik nog kunnen overwegen daar op te stemmen, maar ik heb liever een stem meer op de VVD in een coalitie dan op JA21 er buiten.
Ik kan er ook niets meer van maken, maar er is voor mijn gewoon geen beter alternatief.