AndroidHealthClinic

Twijfels over schema sportschool

MvG

Novice
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
70kg
Beste mensen!

Sinds een aantal weken ben ik serieus bezig met het opbouwen van spiermassa, ik heb verder helemaal geen ervaring met krachttraining / fitness / liften / etc. Mijn sportschool heeft mij het volgende schema gegeven:

Dag1

Cardio
8 minuten loopband

Benen
Seated Leg Press machine
Seated Leg Extension machine
Seated Leg Curl machine

Rug
Back extension / Hyperextension
Seated Row machine
Lateral Pulldown machine

Triceps
Dumbbell kickback
Bench dip
Tricep pushdown rope

Dag2

Cardio
8 minuten loopband

Borst
Smith machine Incline Bench Press
Machine Incline Chest Press
Assisted Chin up machine
Dumbbell fly

Buik
Abdominal Crunch machine
Decline crunch
Hyper Extension side bends

Biceps
Alternating Dumbbell Curl
Barbell curl
Alternating Dumbbell hammer curl

Schouders
Machine shoulder press
Dumbbell Lateral raise
Dumbbell Front raise

Het is de bedoeling dat ik 5x per week train, met een dag rust na twee dagen trainen. Ik moet van elke oefening 3 sets doen met 10 / 8 / 6 herhalingen, tevens moet ik elke set zwaardere gewichten pakken zodat ik aan het eind van de 3e set de herhaling eigenlijk niet meer kan doen. (Klopt dat dit tot failure trainen is?)

Nadat ik hier een aantal artikelen / FAQ's heb gelezen, heb ik de volgende vermoedens gekregen:

• Ik kan beter 2 tot 3 keer in de week een fullbody schema doen
  • Oefeningen moeten bestaan uit squat, bench press, deadlift, standing military press en bent rows
  • Cardio moet ik pas na de training doen
  • Tot failure trainen is helemaal niet verstandig als je net begint
Kan iemand mij vertellen of mijn vermoedens kloppen of dat ik eigenlijk wel op de goede weg zit?

De sportschool heeft vrij veel apparatuur en ik kan, als het moet en nuttig is, 7 dagen per week trainen.

Mijn gegevens zijn overigens:
Lichaamstype: Ectomorf
Gewicht: 67 kilo
Lengte: 1.80
vet percentage: 12%

Ze hebben er inderdaad veel machines ingezet, dat zal wel makkelijker zijn om uit te leggen, maar vraag gewoon eens of ze je niet kunnen laten zien hoe je dezelfde oefeningen met losse gewichten uitvoert.

Progressie in gewicht is nuttig voor zowel beginners als gevorderden. Je moet misschien alleen even de tijd nemen om de oefeningen goed aan te leren, voordat je je daar mee bezig houdt.

Cardio na de krachttraining doe je vooral om vet te verbranden, dat heb je gezien je gewicht niet nodig. Zou het dus gewoon bij die 8 minuten opwarmen houden.

Vind het er verder niet heel verkeerd uitzien hoor.

inderdaad,

die cardio van 8 minuten is niks anders dan een warming up

Veel veel veel veel te veel machine's.

Dag 2: 13 oefeningen...........lolwut?

Als beginner heb je eigenlijk alleen die 5 oefeningen nodig in je op(sq/dl/bp/mp/bor). Groeien zul je toch wel. Tot failure is idd niet verstandig om elke dag te doen.

Tip: Rippetoe

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal ze daar vragen voor oefeningen met gewichten, met rippetoe als uitgangspunt.

Dat je trainer gekozen heeft voor machines is waarschijnlijk in verband met je ervaring. Voor beginners wordt aangeraden om met machines te trainen omdat het simpelweg makkelijker is qua techiek. Kabels en Dumbbells vereisen een goeie techniek en coordinatie, iets wat snel verdoezelt bij "training till failure"

Helemaal geen verkeerde keuze dus! Als je je oefeningen beheerst, kun je langzaam bepaalde oefeningen vervangen met losse gewichten.

Ja machines zijn makkelijker om uit leggen, om een deftige squat te doen verricht het al veel meer techniek. Die cardio is zeker goed om voor te doen want hierdoor ga je je spieren opwarmen en verlaag je de kans voor kwetsures. Over tot faillure trainen als je begint, lijkt iedereen een andere mening te hebben maar zoals Ghekegeit zei moet je is Mark Rippetoe opzoeken, hij is een legende en pro Fullbody.

^

Is wrs een schema v.e. Health City

Free weights stimuleren spiergroei meer, focus vooral op techniek bij die oefeningen.

Gebruik machines als assistance voor oefeningen die je niet met halters/dumbbells kan doen.

Tricking>cardio

• Topic Starter Topic Starter
Wederom bedankt voor alle reacties!

Is het niet waar dat je vroeg of laat toch oefeningen zoals de squat moet leren? Heb tevens ook het idee dat iedereen dergelijke oefeningen als basis in z'n schema heeft en aanvult met machines en oefeningen om specifieke gebieden aan te pakken (hangt natuurlijk ook van het schema af)?

Na het artikel te hebben gelezen over split vs fullbody (http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/2-leuke-artikels-waarom-fullbody-beter-zijn-split-124269/), neig ik toch naar fullbody schema. Zeker als je rekent dat je met minder trainen meer progressie maakt! Mits je het goed doet natuurlijk :p. Of is dit artikel erg eenzijdig geschreven?

Terug
Naar boven