Fitness Seller

Ub/lb VS 4 daagse split

Blinkie1

Novice
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
77kg
Vetpercentage
11%
Wat heeft meer progressie?
Up/lb of 4 daagse split.

Train nu zo een beetje 5 jaar en deed alleen maar split.

Wie spreekt uit ervaring?

Stats:
1.77 m.
74 kg.
Vet 11%

Doel:
Uiteraard meer spiermassa

Doe wat je het leukste vind. Je kan ook een 3 dagen split doen

• Topic Starter Topic Starter
Doe nu 2 weken ub/lb.
Vind het wel leuk,maar wennen.

Ik vind een UB/LB schema heerlijk, met name omdat er wel eens dagen zijn met overwerk of andere verplichtingen. Een ub/lb schema is niet snel in de "war", waardoor er niet te veel tijd tussen spiergroepen komt.

Ub/lb bied meer kans voor groei. Je hebt na een training maar ~48 uur verhoogde eiwitsynthese dus iedere groep vaker per week trainen is hoogstwaarschijnlijk effectiever.

Wat heeft meer progressie?
Up/lb of 4 daagse split.

Train nu zo een beetje 5 jaar en deed alleen maar split.

Wie spreekt uit ervaring?

Stats:
1.77 m.
74 kg.
Vet 11%

Doel:
Uiteraard meer spiermassa

Dit is niet zozeer afhankelijk van het schema, maar meer van de frequentie waarmee de spiergroep getraind wordt.

Op termijn en als richtlijn werkt 1x per 3 a 4 dagen een spiergroep zwaar belasten het beste voor spiergroei.
Dat is grofweg gemiddeld 2x per week, dit is conform met de 48 uur (tot 72 uur max) verhoogde eiwitsynthese waar cnh het over had.

Dat hoeft niet persé middels een 4x per w. LB/UB, maar het werkt vaak wel goed.

Kan bijvoorbeeld ook met een 3-daagse split die je 2x per week doet of 3 dagen achter elkaar 1 dag rust, herhaal etc.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: cnh
En met ub lb kan je je frequentie nog opschroeven naar 6 dagen waardoor je frequentie per spiergroep op 3x pw komt.
@harpep zeker als gevorderde denk ik dat de eiwitsynthese na 48u terug op baseline is. Dacht dat jij ook ub lb 6x pe deed toch?

@harpep zeker als gevorderde denk ik dat de eiwitsynthese na 48u terug op baseline is. Dacht dat jij ook ub lb 6x pe deed toch?

Klopt, zonder chemische ondersteuning zal de anabole response steeds minder heftig worden en ook korter duren op de lange termijn.

Dat is o.a. een reden waarom inderdaad 6x per week LB/UB doe. Kortere trainingen, minder volume maar hogere frequentie.
Mijn leeftijd speelt daarbij overigens ook een rol.

• Topic Starter Topic Starter
Dank jullie voor de reacties.

@harpep hoe zit jou ub/lb er in grote lijnen uit? Was er wel benieuwd na

Klopt, zonder chemische ondersteuning zal de anabole response steeds minder heftig worden en ook korter duren op de lange termijn.

Dat is o.a. een reden waarom inderdaad 6x per week LB/UB doe. Kortere trainingen, minder volume maar hogere frequentie.
Mijn leeftijd speelt daarbij overigens ook een rol.
Wat is de reden dat je hierin voor ub/lb kiest ipv full body? Ander zijn je trainingen te zwaar/lang/niet effectief?

@harpep hoe zit jou ub/lb er in grote lijnen uit? Was er wel benieuwd na

Dit is wat ik op dit moment doe, dag in dag uit:

LB1
- standing calf raises/toe raises. 3-4 sets van 10-20
- High pulls from hang 3x3-5
- squats/knee raises. 6-8 sets x 1-3 reps.
- GHR. 1 myo rep sets van 20-25 reps totaal

UB1
- wrist curls en wat andere onderarm oefeningen. 3-4 sets van 10-20
- Bench press/rows 6-8 sets x 1-3 reps.
- Barbell curls/decline Lying triceps extensions (behind head) 1 myo rep sets van 20-25 reps totaal
- Face pull 1-2x15-20

LB2
- seated calf raises/toe raises. 3-4 sets van 15-30
- Cleans from hang 3x3-5
- Deadlifts/ab wheel rolouts 6-8 sets x 1-3 reps.
- Lunges/Hip thrusts 1 myo rep sets van 20-25 reps totaal

UB2
- Wrist roller in powerrack (variaties voor onderarm flexoren én extensoren) 3-4 sets van 10-20
- Pullups/OH press 6-8 sets x 1-3 reps.
- Dips/Wide upright rows 1 myo rep sets van 20-25 reps totaal
- bent laterals 1-2x15-20

herhaal

• Like
Waarderingen: cnh
@Herpep super bedankt kerel! vier oefeningen per training. Dat is prima te doen denk ik. Ik zit zelf altijd rond de zes oefeningen per training bij up/lb of push pull legs.

@Herpep super bedankt kerel! vier oefeningen per training. Dat is prima te doen denk ik. Ik zit zelf altijd rond de zes oefeningen per training bij up/lb of push pull legs.

Mais non mijn beste.

Het zijn 6 a 7 oefeningen, maar ik schrijf er een aantal op met een / ertussen, omdat ik ze staggered style doe om tijd te besparen.

Goed te doen voor mij in ieder geval, ben gemiddeld 30-40 minuten bezig.

Laatst bewerkt:
Kan je uitleggen wat je bedoelt met staggered style? Ik heb al gegooled, maar het is mij niet helemaal duidelijk.

Wat harpep zegt ^^
geld ook voor jongeren 25 en jonger. 3x per week per spiergroep. laag volume hoge intensiteit.

Je kan ook het volume opschroeven en low density gaan. daar heb ik vorig jaar nog mooie gains in verkregen in korte periode. Wel tijd rovend en wat saaier :)

Kan je uitleggen wat je bedoelt met staggered style? Ik heb al gegooled, maar het is mij niet helemaal duidelijk.

Is het een soort van superset, waar bij je een compound oefening afwisselt met een isolatie oefening beiden in een ander deel van je lichaam?

Het is een vorm waarbij je om en om een set doet van twee verschillende oefeningen, met steeds een korte rust tussen iedere set.

Voorbeeld bench press/rows.

bench press 1x3
60-90 seconden rust
rows 1x3
45-60 seconden rust
bench press 1x3
60-90 seconden rust
rows 1x3
60-90 seconden rust
bench press 1x3
60-90 seconden rust
rows 1x3
60-90 seconden rust
bench press 1x3
60-90 seconden rust
rows 1x3
etc.

- Ik doe dit eigenlijk altijd met oefeningen die elkaars antagonist zijn, vind ik prettig en tijdbesparend.

- Ik doe staggered sets altijd gecombineerd met ramping-up en gebruik de rustpauzes om gewicht toe te voegen.

pull ups 1x3
60 sec rust
(chest) dips 1x5
120 sec rust
10x herhalen
BTN press 3x12/ 60s rust per set

barbell squat 1x8
60sec rust
Dragonflags 1x5
60 sec rust
5x herhalen

mijnlaatste schema met extern gewicht :p