XXL Nutrition

uitvoering pulldown

Hope

Advanced Bodybuilder
Waardering
13
Gisteren werd ik verbeterd door iemand toen ik de front pulldown deed.

Hij zei dat ik schuin naar achter moest hangen,
de stang heel breed pakken,
en de schouders naar achter trekken bij als ik de stang naar beneden trek en helemaal naar voor laten komen als ik de stang terug naar boven laat gaan.

Volgens mij train ik zo meer achterkant schouders enz ipv de latissimus ???

Achterover hangen moet je juist niet.

Maar de schouders naar achteren trekken moet bij bijna elke rugoefening. Je moet als het ware je schouderbladen naar elkaar toe doen zeg maar. Duidelijk? :D

Ja, borst naar voren alsof je aan het patsen bent en de schouderbladen goed naar achter brengen.
Naar achter hangen kan geen kwaad, maar je moet niet gaan slingeren en zo ver naar achter vallen totdat je rug zich bijna paralel aan de grond bevind :P

• Topic Starter Topic Starter
Ja snap ik, maar volgens die kerel moeten mijn schouders echt zover als fysisch mogelijk is helemaal naar voor en achter. Ik krijg meer het gevoel dat ik aan het T-bar rowen ben dan, en dat is de oefening die ik voor mijn pulldown al doe.
Als je niet schuin hangt en van boven naar onder trekt, moeten je schouders natuurlijk wel meegaan, maar bij mij gaat dat toch niet evenver als een horizontale row.

Zal nog wat reacties afwachten maar lijkt erop dat ik de gulden middenweg zal nemen :p
Iets tussen beide voorbeelden in dus.

een beetje naar achter gaan met je bovenlichaam kan geen kwaad, maar als je het TEveel doet wordt het meer horizontale rowbeweging dan een verticale beweging (en dat verticale is toch juist de bedoeling lijkt me; kijk maar naar chinning!)

ja een beetje ga ik natuurlijk naar achter. maar volgens die gast moest het wel 45° zijn.

zeker niet overdreven naar achteren leunen!
een beetje is wel een must maar zeker voldoende.

Ik houd mijn schouders naar achteren, maar ga niet verder achterover als tussen de 30 en 40 graden, als je verder naar achteren gaat hangen valt de spanning op vooral het onderste deel van je lats grotendeels weg en wordt het door de bovenkant rug en schouders overgenomen, dan lijkt het idd meer op een horizontale rowbeweging.

Gelukkig is er dit forum...
Als ik alle adviezen die ik tijdens het trainen al gekregen heb, zou ik nu zowat alle oefeningen fout doen. Ook iemand die me eens zei: "minstens zes keer eten per dag, al is het maar een reep chocolade". Yeah damn right zal ik daarvan groeien seg :rolleyes:

Het is idd aan te raden vanuit de heup iets naar achter te leunen en je schouders naar elkaar toe te trekken.

Je moet eigenlijk bol/hol denken. Je begint met je bovenrug "bol" (dus alle spiergroepen op lengte) en als je het gewicht naar beneden trekt eindig je "hol" dus alle spiergroepen in de rug verkort.

Ikzelf vind dit het makkelijkst door aan het begin van de rep naar m'n knieen voeten te kijken en aan het eind van de rep schuin achter me naar het plafond (en met kijken bedoel ik dus niet alleen je oogopslag, maar de richting van je hoofd)

Ja chocoladerepen zijn op zich wel goed, maar je kan het afwisselen met room- of schepijs (200gram per maaltijd).
Dan groei je snel!

Achja hij bedoelde het goed, verder wel goeie gast.
Diezelfde gast zij ook eens dat ik met mijn knieën helemaal open moest squatten omdat anders mijn knieën kapot zouden gaan. Nu heb ik niets tegen een sumosquat maar lichtjes naar buiten volstaat voor mij als het de bedoeling is een gewone squat te doen.

Ik merk dat veel mensen de pulldown front doen en niet back....Ik zelf doe em backpulldown (dus de stang in je nek)....Is er een speciale reden waarom veel em front doen??

@ Hope...> breed pakken van de stang....das wel beter...ik heb zelf ook de stang aan ut uiteinde vast(zo breed mogelijk)....dan word ut al veel zwaarder....

Naar voren/naar achter leunen, brede/smale greep, front/back pulldown het is allemaal goed. Het beste is nog afwisseling, zodat je de spier vanuit verschillende hoeken belast.

Als je maar wel zorgt dat je de volledige beweging traint (rull range of motion) en niet gaat cheaten.

BN:cheaten doe ik niet hoor.
caine:behind neck press is ook goed voor de je lats, maar bij sommigen kunnen er schouderproblemen optreden.

@Hope> thanks voor je uitleg.

caine zei:
Ik merk dat veel mensen de pulldown front doen en niet back....Ik zelf doe em backpulldown (dus de stang in je nek)....Is er een speciale reden waarom veel em front doen??

Alle oefeningen die je achter je hoofd doet geve een vergrote kans op schouder en rotator problemen (dit gels dus ook voor presses)

Het is alleen mijn ervaring dat je er "gevoelig" voor moet zijn. De 1 doet jaaaaaaaaaaren dit soort oefeningen en heeft nergens last van, de ander doet het een paar weken en loopt blessures op.

2e reden is dat als je zuiver naar de beweging kijkt je er de rug volediger mee pakt. De beweging is nl wat meer naar benden /achter. Terwijl bij de versie acht de beweging wat meer naar beneden/voor is zodat je er de pec. wat meer bij gaat gebruiken.

Ook he j bij de front versie meer de neiging te rug te hollen aan het eind van de contractie(wat ook de bedoeling is) Bij de back versie zie je mensen juist vaker de rug bollen om de stang helemaal in de nek te krijgen, wat eigenlijk een functie van de buik is.

Dus als je moet kiezen is de front versie de betere

@ 3XL > thanks voor je uitgebreide uitleg...Ik heb gister weer mijn rug en biceps getraind. Hierbij doe ik ook de pulldown (altijd de back versie gedaan), en ik heb sinds 2 weken bij deze oefening een beetje wazig gevoel in mn rechterschouder. Geen pijn, of verrekking ofzoiets...soort vaag gevoel. Ik heb gister gewoon lekker getraind, alleen heb ik sinds vandaag dat gevoel. Ik zat al te overwegen om die oefening voortaan front te doen. Maare nu door deze uitleg ga ik zeker de front versie uitoefenen. (moet toch binnenkort met nieuw schema beginnen>nieuwe oefeningen :D ).

Groet,
Caine

Terug
Naar boven