XXL Nutrition

undercover in nederland

Ciko

Freaky Bodybuilder
Waardering
1
Undercoverjournalist Alberto Stegeman toont aan dat de beveiliging van Schiphol zo lek is als een mandje. Stegeman is drie maanden bezig geweest met een undercoveroperatie en laat zien dan het kinderlijk eenvoudig is om een bom in een laadruimte van een vliegtuig te leggen. Ook toont hij aan dat het nog steeds kinderspel is om drugs en bijvoorbeeld diamanten te smokkelen. En ondanks de 2500 beveiligingsmedewerkers laat Alberto Stegeman zien dat het zelfs mogelijk is om met een schipholpas (met daarop een pasfoto) van een collega door te dringen tot het hart van Schiphol.

Alberto Stegeman heeft zeer recent een undercoveroperatie op Schiphol afgesloten waar hij de afgelopen drie maanden aan heeft gewerkt. Doel van deze operatie was om te testen of de beveiliging van Schiphol daadwerkelijk zo goed is als men beweert. Na drie maanden kan geconcludeerd worden dat het tegendeel waar is. Het lukte Undercover in Nederland namelijk om een nagemaakte semtexbom de luchthaven binnen te smokkelen en deze ongemoeid in de laadruimte van een vliegtuig te leggen dat met 226 mensen aan boord met bestemming Caïro naar zou vertrekken.

Terwijl aan de voorzijde van Schiphol passagiers nagelschaartjes en shampooflesjes moeten inleveren, staan bij de vele personeelsingangen aan de achterzijde de deuren ‘wagenwijd open’. Een collega van Alberto schreef zich in bij een uitzendbureau en kon na drie weken aan de slag op de in- en uitlaadplatforms van Schiphol. In de tussentijd werd hij ‘gescreend’ door de AIVD, maar ondanks dat hij in dienst is bij Noordkaap (producent van Undercover in Nederland) werd hem door niemand een strobreed in de weg gelegd om aan het werk te gaan op Schiphol.

Met een verborgen camera toont deze productiemedewerker aan dat de beveiliging van Schiphol in wezen niets voorstelt. Het personeel van de luchthaven kan nagenoeg vrij Schiphol oplopen waarbij slechts sporadisch iemand wordt gefouilleerd of gevraagd om zijn tassen te openen. Bij het verlaten van Schiphol wordt zelfs helemaal niemand gecontroleerd waardoor drugs- en diamantsmokkelaars vrij spel hebben. Zeker als men weet dat er lijsten op Schiphol circuleren waar de waardevolle ladingen op staan aangeven om er zo voor te zorgen dat het personeel hier voorzichtig mee omspringt. Aan het eind van de undercoveroperatie laat Alberto Stegeman zien dat het hem zelfs lukt om met de gepersonaliseerde schipholpas van zijn productiemedewerker moeiteloos langs de beveiliging van Schiphol te lopen. Met een nep-semtexbom in zijn tas...

vanavond speciale uitzending dus op sbs om half 10

Tja beetje raar maar dat schiphol zo lek als een mandje is geloof ik niets van.Dit kan bij ieder groot bedrijf gebeuren hoe zwaar beveiligd het ook is.Als ze willen komen ze er toch wel doorheen.Maar ga wel ff kijken uiteraard.

ik ga het ook kijken, ben benieuwd :)

Ja klopt heb er 2,5 jaar gewerkt en het enige wat je doet is proberen de passagiers een veilig gevoel te geven.

Ergste is nog wel dat het de veiligste luchthaven van europa schijnt te zijn, wil niet weten hoe het er in andere landen aan toe gaat.

Alleen door deze fantastische actie gaat de beveiliging op schiphol dalek weer omhoog waardoor wij WEER meer gaan betalen voor de vliegtickets!:rolleyes:

Jep betalen nu al 10 euro per ticket voor de beveiliging.

liever een 10 tje meer dan in stukjes in de oceaan belanden

Hahaha, denk je echt dat strengere beveiliging Schiphol veiliger gaat maken? Er zullen altijd gaten blijven, zelfs in de zwaarst bewaakte gevangenis worden nog contrabande naar binnen gesmokkeld. Daarnaast heb ik ook geen zin om een half uur langer te wachten voor m'n gate voordat ik het vliegtuig in kan, omdat er heeeeeel misschien een verdacht persoon tussen de mensen zit die de verkeerde schoenveters gebruikt, die mogelijk als wurgmiddel gebruikt zouden kunnen worden.

Heisa om niks.

Nee ik bedoelde dat ook niet zo. Zulke zaken kun je idd nooit voorkomen.

• Topic Starter Topic Starter
we zien het vanaaf lijkt me een gave uitzending

Ik kon het niet zien, is het nog ergens terug te zien?

Echt een belachelijk programma, dat alleen maar bedoeld is om paniek te zaaien.
Alsof je zo'n complex 100% kunt beveiligen. Degenen, die die illusie hebben, kunnen zich beter even laten nakijken.
Uiteraard kunnen ze het wel enorm goed beveiligen, zodat de kans, dat er iets door komt nihil wordt. Maja, dat is totaal niet werkbaar en ook niet wenselijk; het zou namelijk betekenen, dat er een verdubbeling of misschien zelfs verdrievoudiging van het beveiligingspersoneel moet plaatsvinden op de luchthaven en de beveiligers moeten dan ook beter opgeleid worden, zodat ze beter gevaar kunnen herkennen.
Dat zou dus betekenen, dat de werknemers van Schiphol een uurtje eerder bij hun werk moeten komen, zodat ze door de strenge controles kunnen, die zeker een minuut of 5-10 per werknemer duren.
Vliegtickets zullen waarschijnlijk ook wel wat duurder worden, maja dan is het wel een stuk veiliger.........:rolleyes:

Alle extra beveiliging op de luchthaven, de nieuwe EU regels ter voorkoming van terrorisme.....Schijnveiligheid is het! en dat weet de nuchtere Nederlander allang.

Wat echter wel zorgwekkend is, is dat het eigen personeel totaal niet gecontroleerd wordt. Het is een kleine moeite om bij de personeelsingang een scan apparaat te plaatsen waarmee iig de tassen worden gecontroleerd en Bij de uitgang mag men hetzelfde verwachten met daarnaast een gedegen steekproefsgewijze fouillering.

Ik heb niet de illusie dat terroristische daden hiermee voorkomen worden, maar men nu gewoon het personeel een vrijbriefje voor smokkel!

Wat echter wel zorgwekkend is, is dat het eigen personeel totaal niet gecontroleerd wordt. Het is een kleine moeite om bij de personeelsingang een scan apparaat te plaatsen waarmee iig de tassen worden gecontroleerd en Bij de uitgang mag men hetzelfde verwachten met daarnaast een gedegen steekproefsgewijze fouillering.

Ik heb niet de illusie dat terroristische daden hiermee voorkomen worden, maar men nu gewoon het personeel een vrijbriefje voor smokkel!

Zelfs bij de Jumbo wordt het personeel nog regelmatig gecontroleerd d.m.v. een steekproef. (om de x-aantal personen)

Zelfs bij de Jumbo wordt het personeel nog regelmatig gecontroleerd d.m.v. een steekproef. (om de x-aantal personen)

Ja dat klopt maar das ook maar minimaal.Aan platformzijde is dat in iedergeval minimaal dat ik weet.Eenmaal binnen is binnen.

Is de aflevering al geweest?

Terug
Naar boven