Fitness Seller

Van bodybuilden naar berg geit

Ano_9146

Alles onder 1g is cruisen
uitgeschakeld
Waardering
123
Lengte
1m89
Massa
105kg
Vetpercentage
7%
Beste leden

Na een tijdje in een lange sleur te hebben gezeten wil ik mijn hele leven om gooien.

Ik heb besloten om elk jaar een ander land te gaan bezoeken om uiteindelijk de hele wereld te hebben gezien.

Als neven doel heb ik dan om een hoop bergen te gaan beklimmen.

Vroeger, toen ik nog niet lang aan bodybuilding deed, klom ik op alles wat ik tegen kwam. Op hekken zonder mijn benen te gebruiken op en af op en af en gewoon klauterend op gebouwen etc en mijn gedachten toen was hoe hoger ik kom, hoe moeilijker het is, hoe kleiner de kans is dat ik het haal, hoe beter.

Nadat ik iemand verteld had dat ik dit ga doen zei die meteen dat ik veels te zwaar daarvoor ben geworden. Om het tegendeel te bewijzen klom ik na jaren weer een huis op…. Het leek wel 30 minuten later, eindelijk boven, bek af… Ik dacht dan maar een hek opklimmen zonder de benen te gaan gebruiken maar nee hoor.. eenmaal boven was ik helemaal kapot. Dat verbaasden mij omdat ik nu vele malen sterker ben geworden dan dat ik toen was.

Moraal van het verhaal: ik ga stoppen met bodybuilding .

Nu weet ik niet hoe ik hiervoor het beste kan trainen dus ik hoop hier een duidelijk antwoord uit te gaan krijgen.

Hoeveel reps zal ik gaan maken? Kan ik oefeningen zoals bankdrukken niet beter weglaten en alleen nog maar isolatie oefeningen in mijn schema doen? Een bulk voedingsschema kan ik niet gebruiken omdat ik uiteraard niet veel wil bijkomen en een cut schema heb ik ook niks aan omdat ik koolhydraten nodig ga hebben met de cardio etc? weet iemand oefeningen die ik thuis kan doen om leniger te worden?

Natuurlijk ga ik ook uiteindelijk klimwanden beklimmen maar dat staat even los van dit.

1e resultaat in google:
[Link niet meer beschikbaar]

beetje onzin tbh.
als je iets lang niet doet wordt je daar gewoon slechter in. helemaal naarmate je ouder wordt.

zelf heb ik echte bergen beklommen jaren terug terwijl ik nog aant gainen was. toen met een gewicht van tegen de 90kg met een gelijkwaardige vetpercentage. met t verschil dat ik een pak kleiner ben dan jij.

als ik nu weer een berg moet gaan beklimmen uit het niets zal me dat niet tot nauwelijks af gaan. zelfs als ik een pak massa ga inleveren.

tis een beetje het broodje aap verhaal: "van bbing wordt je langzamer". ja sure elke kg trek je mee, je zal op den duur geen record tijden vestigen. maar dat is niet nodig om "gewoon snel", lenig of whatever te zijn.

als jij gewoon wilt rondtrekken en lekker wilt klimmen kun je dat prima fixen met een dergelijk gewicht. tenzij je echt op niveau wilt klimmen. verder hoef je daarvoor geen bankdrukken etc in te leveren.......
je zal hoogstens specifieker moeten gaan trainen, gerichter op kracht etc. tbv het klimmen. maar ook voor klimmen zijn compounds zeer nuttig, zoals de squat. veel kracht komt immers uit je benen tijdens klimmen.
als je dan alleen iso doet **** je jezelf gigantisch.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
beetje onzin tbh.
als je iets lang niet doet wordt je daar gewoon slechter in. helemaal naarmate je ouder wordt.

zelf heb ik echte bergen beklommen jaren terug terwijl ik nog aant gainen was. toen met een gewicht van tegen de 90kg met een gelijkwaardige vetpercentage. met t verschil dat ik een pak kleiner ben dan jij.

als ik nu weer een berg moet gaan beklimmen uit het niets zal me dat niet tot nauwelijks af gaan. zelfs als ik een pak massa ga inleveren.

tis een beetje het broodje aap verhaal: "van bbing wordt je langzamer". ja sure elke kg trek je mee, je zal op den duur geen record tijden vestigen. maar dat is niet nodig om "gewoon snel", lenig of whatever te zijn.

als jij gewoon wilt rondtrekken en lekker wilt klimmen kun je dat prima fixen met een dergelijk gewicht. tenzij je echt op niveau wilt klimmen. verder hoef je daarvoor geen bankdrukken etc in te leveren.......
je zal hoogstens specifieker moeten gaan trainen, gerichter op kracht etc. tbv het klimmen. maar ook voor klimmen zijn compounds zeer nuttig, zoals de squat. veel kracht komt immers uit je benen tijdens klimmen.

hmm dat hoor ik voor het eerst maar om me training te focussen op het klimmen lijkt me geen onzin

Ik zou body weight oefening doen, vooral veel pull ups op een.duur vinger grip.

wand klimmen kan ook voordelen bieden

Ik wil elke dag iets anders op lichaamsgewicht doen maar ik moet even kijken wat ze nou precies allemaal hebben in de sportschool (ze hebben allemaal nieuwe dingen nu) push ups ga ik ook nodig hebben.

Ik probeer beetje bij beetje een trainingsschema te maken hier

Never gymless van Ross training is wel een goed boek om lekker bodyweight trainingen te doen.

hmm dat hoor ik voor het eerst
ligt eraan of je een "echte topper" met klimmen wilt worden. k heb je andere topic ook gezien inclusief de links daar. maar dat is al niet meer recreationeel.

maar om me training te focussen op het klimmen lijkt me geen onzin

uiteraard. vandaar ook dat ik aanhaalde dat je specifieker moet gaan trainen. maar dat houdt nog steeds in dat je compounds moet doen. daarnaast is bij jou lengte je gewicht ook niet zo dat je flink massa moet gaan inleveren omdat je anders niet kan klimmen. heel veel hangt af van je kracht tov je lichaams gewicht(en je lengte). het is idd relatief gezien makkelijker dat op te bouwen met een wat lager lichaams gewicht. maar zolang je niet een ruime 100kg weegt is het nog wel te overzien.

vraag is; hoever wil je gaan met klimmen? wil je idd een toppertje zijn dan moet je zoals die anorexia patienten in het filmpje gaan worden. maar lijkt me sterk dat je dat wilt, aangezien het een neven doel is, toch?

Laatst bewerkt:
Ga je ook een logje bijhouden met je bodyweight oefeningen? Wel leuk om te lezen tbh :)

Never gymless van Ross training is wel een goed boek om lekker bodyweight trainingen te doen.

die zal ik eens gaan opzoeken, lijkt me interessant

ligt eraan of je een "echte topper" met klimmen wilt worden. k heb je andere topic ook gezien inclusief de links daar. maar dat is al niet meer recreationeel.

uiteraard. vandaar ook dat ik aanhaalde dat je specifieker moet gaan trainen. maar dat houdt nog steeds in dat je compounds moet doen. daarnaast is bij jou lengte je gewicht ook niet zo dat je flink massa moet gaan inleveren omdat je anders niet kan klimmen. heel veel hangt af van je kracht tov je lichaams gewicht(en je lengte). het is idd relatief gezien makkelijker dat op te bouwen met een wat lager lichaams gewicht. maar zolang je niet een ruime 100kg weegt is het nog wel te overzien.

vraag is; hoever wil je gaan met klimmen? wil je idd een toppertje zijn dan moet je zoals die anorexia patienten in het filmpje gaan worden. maar lijkt me sterk dat je dat wilt, aangezien het een neven doel is, toch?

(anorexia patienten:p)
klopt precies wat je hier zegt, het is inderdaad een neven taak.
klinkt goed in de oren want nu weet ik dat ik niet voor niks heb getraind :D
bedankt voor je bijdrage hier heb ik wat aan! +1

belgen... :jk:

Ga je ook een logje bijhouden met je bodyweight oefeningen? Wel leuk om te lezen tbh :)

dat lijkt me wel leuk om te doen maar ik ben zelf nieuw in de klimwereld dus kritiek is welkom
Ik zal de volgende keer in de sportschool eens kijken wat ze allemaal voor een lichaamsgewicht oefeningen hebben

beetje onzin tbh.

+1

Gezien je krachtstats lijkt het me wel meevallen wat voor beest je bent (no offense)
Ik zie niet bepaald een ronnie coleman die zijn eigen kont bijna niet kan krabben. Sta je op het moment daadwerkelijk op 10%?

Ik geloof dat je een beetje een verkeerd beeld schetst en niet goed kan lezen

goed startpunt is misschien dat je je gaat focussen op je klim ambities en je krachttraining gewoon probeert bij te houden zodat je niks, of niet teveel, inlevert. vanaf daar kun je het weer verder gaan bekijken als je wat ervaring in je tas hebt;)

ik heb een trainingslog[/URL] geopend.
voor de mensen die het even vergeten zijn, dit zijn de forum regels in een trainingslog:
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen log!
Als je hier een log start, dan ben jij zelf verantwoordelijk voor hoe die evolueert. Als iemand gaat rellen en je log dreigt uit de hand te lopen dan MOET je dit zo snel mogelijk rapporteren aan de forumleiding, zodat een moderator tijdig kan ingrijpen. Als je eerst 10 pagina's gaat meedoen met het rellen zal je log zonder pardon gesloten worden. Men kan niet verwachten dat een moderator een uur lang posts gaat filteren, deze mensen hebben nog iets anders te doen.
Een log is geen chat
Een log moet niet verwart worden met een chat. Het is de bedoeling dat je data over je vorderingen bijhoudt, en dat anderen (opbouwende) kritiek geven, je helpen, of wat van je kunnen leren. Als een log teveel begint te lijken op een post-opkrik koffieklets dan komt er ook een slotje op.
Heb altijd respect voor ieders log
Het is niet omdat jij iemand's statistieken lachwekkend vindt, dat je dat ook moet laten weten in de log van die persoon. Iedereen traint naar eigen mogelijkheden. Wie anderen gaat afkraken wordt verbannen uit het logboek.

Terug
Naar boven