AndroidHealthClinic

Van gedachten wisselen met Chrisk 🙂 -> Steks heeft een vrije rol

Sorry, heel laat antwoord.

Cool 👍

Het één sluit het ander ook niet uit natuurlijk. De meeste lifters die rep PR's zetten worden (uiteindelijk) ook sterker op hun 1RM's, mits ze geïnteresseerd zijn in het verhogen daarvan. In elk geval zal je calculated 1RM stijgen bij rep PR's.
Ja zo heb ik inderdaad vaak calculated 1rm in gedachten om vooruit te werken.
Dat kan dan toch. Ik denk dat je ook niet meteen aan GVT moet denken oid, maar als je in elk geval een deel van je oefeningen, sets, reps op hoger volume doet over een langere periode met een zekere opbouw en periodisatie daarin dan ga je daar gains in maken. Bij hoog volume telt de herstelfactor wel extra zwaar mee maar goed, het is niet dat je verder heel veel te doen hebt geloof ik :trollface:

moet te doen zijn. Ik kan hier niet zomaar wat uit mijn duim zuigen en neerplempen maar het zou me persoonlijk ook wel interessant lijken om daar eens wat voor uit te schrijven
Ja ik werk ook al heel lang met hoog volume en over heel lange periodes opbouwen. Maar het is meer continu zoveel mogelijk doen wat lukt en dat brand steeds ergens op. Het zal vast kunnen maar ik kan geen geschikte periodisatie vinden of bedenken.

Wat is er dan precies 'op'? Ik vind het soms erg narrow minded om je alleen maar te richten op absolute progressie in de gewichten die je gebruikt. Want je zegt dan wel dat 1RM's je niet zo interesseren, 20RM's blijkbaar wel, op het moment althans. Waarom moet je je daar dan toe beperken en waarom is het dan ineens 'op' als je een bepaald gewicht voor 20 reps hebt behaald. Daarnaast lijk je een brede interesse te hebben voor krachtsport en weet je jezelf ook behoorlijk goed uit te drukken op dat gebied. Dat zijn ook talenten waar je misschien eens wat verder mee zou kunnen kijken.

Natuurlijk, als je krachtgeoriënteerd traint is het prettig om continu vooruitgang te kunnen boeken in de gewichten die je gebruikt. Maar we weten nu eenmaal allemaal dat daar ergens een cap op zit, zeker als je niet gebruikt. Ik vind het een hele nihilistische, negatieve houding om dan te redeneren in termen als 'wat heeft het voor nut', et cetera. Als ik kijk naar mezelf, de meeste van mijn PR's staan al sinds 2015. Ik train nog steeds met veel plezier. Ik heb een eigen gym op gezet, ik coach anderen, wat me ook ontzettend veel plezier geeft. Ik theoretiseer en schrijf graag over krachttraining gerelateerde zaken. Ik heb ook weer nieuwe plannen wat dat betreft. En ondertussen train ik zelf ook nog steeds keihard, met veel plezier.
Geen enkele RMs boeien me op het moment eigenlijk. Zal wel opgebrand zijn, maar ook met oog op het levenlang ermee bezig zijn. Zal ik toch andere uitgangspunten moeten hebben voor het trainen. Wat dan weer geuit moet worden in een concrete programmering en periodisatie. Wat niet lukt om te vinden of bedenken.
Wat jij zelf benoemt, zijn allemaal inderdaad ook prima potentiële drijfveren om door te blijven gaan. Misschien kun je de vragen die je stelt zelf eens proberen te beantwoorden over de loop van de komende weken / maanden?
Al jaren mee bezig, weet niet of de antwoorden te vinden zijn binnen een leven waarvan verder alle aspecten ook niet naar wens zijn en geen positieve drive geven.

Heb bijvoorbeeld het idee dat een mooi eigen trainings hok ook wel goed zou motiveren, in plaats van opgesloten op een kamertje. Maar daar hoort dan ook een woning bij en dus werk en dag en levensindeling die een beetje motiveert en waar trainen goed in past.

Dat valt in herhaling dus ik zit gewoon even (jaren) vast.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven