XXL Nutrition

Vast bij hoeveelheid kcal

DryAsToast

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
78kg
Goedenavond,

Ik ben sinds vandaag lid van dit forum en dit is dan ook mijn eerste post (ik hoop dat ik het goed heb geplaatst).
Ten eerste wil ik mij even voorstellen. Ik ben 21 jaar oud en ik sport (krachttraining) sinds februari 2014. Ik weeg 78 kilo en momenteel sport ik 5 keer per week. Hieronder mijn scherma:

Maandag: Triceps + Biceps
Dinsdag: Borst + Buik
Woensdag: Rug + Traps + Triceps
Vrijdag: Schouders + Biceps
Zondag: Benen/kuiten + Buik

Hiernaast doe ik 2 a 3 keer per week ook high intensity cardio op de crosstrainer. 15 minuten totaal (1 minuut rustig en 1 minuut snel)

Nou is het zo dat ik tot maart 2015 eigenlijk niet op mijn voeding lette. Ik nam wel eiwitshakes (isolaat) maar verder at ik eigenlijk gewoon wat ik wilde. In november 2014 had ik een vetpercentagemeting gedaan bij mijn sportschool en daar kwam uit 17,9% vet en 44,5% spier. Dit was gedaan met een 'speciale' weegschaal waarvan ik achteraf begrepen had dat deze helemaal niet betrouwbaar zijn (ik hoor graag jullie meningen).

In maart 2015 had ik besloten dat ik een drogere lichaam wilde creëren en toen was ik heel erg op mijn voeding gaan letten. Ik nam veel eiwitten binnen en probeerde de koolhydraten te mijden. Daarnaast at ik ook wat fruit en (groene) groente. Ook was ik calorieën gaan tellen. Ik kwam achter dat ik (slechts) ongeveer 1500 calorieën per dag innam. Ik merkte dat ik te snel afviel (naar mijn idee ook in spiermassa) en na ongeveer 4 weken kwam ik op 78 kilo (ik was ong. 83). Toen ben ik mijn dieet gaan aanpassen door meer koolhydraten toe te voegen en nu probeer ik in ieder geval 2000 calorieën binnen te krijgen (wat alsnog heel weinig is). Nu zit ik met het probleem dat ik niet meer afval (2 weken ongeveer) ondanks dat mijn calorieën hoeveelheid aan de lage kant zit.

Volgens verschillende websites waar je je dagelijkse calorie hoeveelheid kan meten, heb ik ongeveer 3000 calorieën nodig om stabiel te blijven en 2500 om af te vallen. Sinds mijn nieuwe dieet, heb ik veel moeite met meer eten. Ik zie het bijna als een uitdaging om 2500 calorieën te gaan eten.

Nu zit ik met een aantal vragen:
1: Wat zijn mogelijke verklaringen dat ik niet afval bij 2000 calorieën?
2: Is het beter om alsnog 2500 calorieën binnen te krijgen of zal ik bij 2000 blijven?
3: Zo ja, wat kan ik nog aanpassen aan mijn dieet om op een gezonde methode meer calorieën binnen te krijgen?

Hieronder een voedingsschema van wat ik ongeveer eet op een dag (ik krijg per dag ongeveer 200 gram eiwitten binnen):

Ochtend: Magere kwark met havermout en een beetje honing + 1 eiwitshake
Middag 1: 2 sneetjes bruin brood met kipfilet of zalmfilet OF blikje tonijn met cottagecheese en bonen
Middag 2: 1 banaan + 1 eiwitshake
Avond 1: Rijst met kip en wat groentes OF vis met rijst/gekookte aardappels
Avond 2: Magere kwark met soms een fruitstuk erin + 1 eiwitshake

(Deze voedingsschema kan van dag tot dag licht variëren qua avondeten)

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij hieruit kunnen helpen :)

Ik zal naar 2500kcal gaan en in de ochtend je kwark vervangen door iets van havermout of brinta alvast. En ergens overdag nog een maaltijd met vaste voeding pakken.

beter gooi je bambix er in ;)

Terug
Naar boven