MuscleMeat

Sticky Veel Gestelde Vragen: Insuline

Bezoekers in dit topic

Geen zin om hiervoor speciaal een topic te openen (is ook nergens voor nodig), maar had volgende vraag:

Er zijn drie soorten insuline die geen voorschrift vereisen. Snelwerkende, wat meestal gebruikt wordt, bekend als Humulin-R. Dan is er nog een tussenvorm (Humulin-N of Humulin-L) die bijna drie keer zo lang kan werken, dat wil zeggen tot één dag. En tot slot is er de Humulin-U, die nog langer actief blijft. Vooral nuttig voor diabetici die mogelijk hun injecties vergeten, gezien het langer dan een dag actief blijft. Er is ook een zeer snel werkende vorm genaamd Humalog, maar dit is alleen op recept beschikbaar omdat dit de meest gemakkelijk misbruikte variant is, en Humulin-R volstaat voor de meeste diabetici. Humulin-R is de meest gebruikte vorm, omdat het de kortst werkende is. Dit heeft een belangrijker voordeel. Bij toediening van suprafysiologische doseringen van insuline word er meer glucose opgeslagen als glycogeen, resulterend in een lagere bloedglucosespiegel. Als de bloedglucosespiegel te laag is, ontstaat er hypoglykemie, wat ertoe kan leiden dat de gebruiker in shock (hypoglykemische shock) of coma kan gaan en in het ergste geval zelfs kan sterven. Als het juiste protocol voor het gebruik van insuline niet wordt gevolgd, kan men dus sterven.

Dit staat op de DBB Wiki. Heel stukje tekst, hoeft niet gelezen te worden maar ik stel me vooral vragen bij het gedeelte in vet.
Je kan dus eigenlijk slin halen zonder voorschrift? Lijkt mij niet zo vanzelfsprekend als bv. de spuitjes en een doosje B12 halen toch???
 
Geen zin om hiervoor speciaal een topic te openen (is ook nergens voor nodig), maar had volgende vraag:

Er zijn drie soorten insuline die geen voorschrift vereisen. Snelwerkende, wat meestal gebruikt wordt, bekend als Humulin-R. Dan is er nog een tussenvorm (Humulin-N of Humulin-L) die bijna drie keer zo lang kan werken, dat wil zeggen tot één dag. En tot slot is er de Humulin-U, die nog langer actief blijft. Vooral nuttig voor diabetici die mogelijk hun injecties vergeten, gezien het langer dan een dag actief blijft. Er is ook een zeer snel werkende vorm genaamd Humalog, maar dit is alleen op recept beschikbaar omdat dit de meest gemakkelijk misbruikte variant is, en Humulin-R volstaat voor de meeste diabetici. Humulin-R is de meest gebruikte vorm, omdat het de kortst werkende is. Dit heeft een belangrijker voordeel. Bij toediening van suprafysiologische doseringen van insuline word er meer glucose opgeslagen als glycogeen, resulterend in een lagere bloedglucosespiegel. Als de bloedglucosespiegel te laag is, ontstaat er hypoglykemie, wat ertoe kan leiden dat de gebruiker in shock (hypoglykemische shock) of coma kan gaan en in het ergste geval zelfs kan sterven. Als het juiste protocol voor het gebruik van insuline niet wordt gevolgd, kan men dus sterven.

Dit staat op de DBB Wiki. Heel stukje tekst, hoeft niet gelezen te worden maar ik stel me vooral vragen bij het gedeelte in vet.
Je kan dus eigenlijk slin halen zonder voorschrift? Lijkt mij niet zo vanzelfsprekend als bv. de spuitjes en een doosje B12 halen toch???

In Nederland is insuline alleen te verkrijgen met voorschrift.
 
In Nederland is insuline alleen te verkrijgen met voorschrift.

Lijkt mij logisch... Foutje in de wiki dan of begrijp ik het gewoon verkeerd?

Zit nog met een vraagje. Hoe zit dat met diabetespatiënten? Moeten die dan telkens bij de dokter een voorschrift halen of krijg je een soort van bewijsje waarmee je telkens je slin kan halen?
Koop je dit dan per doos ofzo, of kan je meteen een jaarvoorraad halen, maw, is er controle op de hoeveelheid die je koopt?
 
Lijkt mij logisch... Foutje in de wiki dan of begrijp ik het gewoon verkeerd?

Zit nog met een vraagje. Hoe zit dat met diabetespatiënten? Moeten die dan telkens bij de dokter een voorschrift halen of krijg je een soort van bewijsje waarmee je telkens je slin kan halen?
Koop je dit dan per doos ofzo, of kan je meteen een jaarvoorraad halen, maw, is er controle op de hoeveelheid die je koopt?

Hier een slin addicted, zoals hierboven staat is het alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Wel een herhaal recept voor naar mijn weten enkele jaren dan niet tientallen jaren.

Hoeveelheden worden wel deels afgestemd op wat je gebruikt. Dat wordt met de doktor afgestemd en die schrijft vanuit daar een bepaalde hoeveelheid uit voor half jaar of enkele maanden. Al gebruik ik nu aardig wat insuline, ik haal per keer stuk of 25 tot 35 ampullen. Mede omdat broertje ook diabetes heeft.

Of er echt controle is durf ik niet te zeggen, wordt denk wel afgestemd met het ziekenhuis mag ik hopen. Krijg het immers ook op doktersrecept alleen mee, maar heb dan ook een stuk of 5 a 6 recepten thuis liggen voor 3 verschillende soorten insuline.
 
Laatst bewerkt:
Hier een slin addicted, zoals hierboven staat is het alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Wel een herhaal recept voor naar mijn weten enkele jaren dan niet tientallen jaren.

Hoeveelheden worden wel deels afgestemd op wat je gebruikt. Dat wordt met de doktor afgestemd en die schrijft vanuit daar een bepaalde hoeveelheid uit voor half jaar of enkele maanden. Al gebruik ik nu aardig wat insuline, ik haal per keer stuk of 25 tot 35 ampullen. Mede omdat broertje ook diabetes heeft.

Of er echt controle is durf ik niet te zeggen, wordt denk wel afgestemd met het ziekenhuis mag ik hopen. Krijg het immers ook op doktersrecept alleen mee, maar heb dan ook een stuk of 5 a 6 recepten thuis liggen voor 3 verschillende soorten insuline.

Dus iemand met diabetes kan niet zomaar een hele voorraad halen om dan te verkopen aan andere mensen?
 
Als jij 30 ampullen onder een voorraad verstaat dan wel.

Of men dat wil is een 2de. Gebeurt er wat ben jij medeplichtig
 
Heb gelezen dat er es een verpleeger / ster was die er mensen mee vermoorde.
Het zou een "pijnloze" dood zijn, klopt dit?
 
Heb gelezen dat er es een verpleeger / ster was die er mensen mee vermoorde.
Het zou een "pijnloze" dood zijn, klopt dit?

[Link niet meer beschikbaar]
 
Hoe zit het met het massa behoud na een slin kuur, gebruikers ervaringen maybe?
 
Misschien hebben de heren een antwoord op me vraag. Ik heb Type 1 diabetes en kortwerkende insuline.

Vandaag naar doktor geweest, en had het even over maltodextrine. Dat is dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Maltodextrine
Soort dextro, alleen wordt het langzaam opgenomen ipv van een insuline piek bij de standaard dextro.

Gebruik dit al een aantal maanden, en merk geen drastisch verschil. Heb genoeg ervaringen van gehoord dat je er toch wel lekker vooruit meegaat. Bij mij is er wel vooruitgang alleen zou die er denk ik wel zijn zonder dit spul.

Wat ik me dus afvraag ik spuit insuline om 18,00 voor het eten (Alleen de hoeveelheid voor avond eten, los van het maltodextrine) en pak dan maltodextrine 50gram (Dus 50gram KH) om 19,00. Tijdens trainen heb ik veel dorst en 3x naar de wc is geen uitzondering wat suggereert naar een Hyper, Hoge bloedsuiker dus. Je hebt insuline nodig om te groeien, zou het dus kunnen zijn dat ik te weinig insuline spuit en daardoor niet het optimale effect pak van maltodextrine ?

Bvd, Dennis

waarom is dat zo? ik snap t verband ff niet

edit: Heb me antwoord al :) doordat de bloedsuikerspiegel te hoog blijft, gaan de nieren het teveel aan suiker zoveel mogelijk proberen uit te scheiden in de urine, dit gaat gepaard met veel plassen. Door het vele plassen raakt iemand veel vocht kwijt en krijgt hij veel dorst.
 
Laatst bewerkt:
Insuline werkt dus anti-katabol, maar hoe zit het met hypo's? Werken die niet katabol aangezien je lichaam toch iets moet afbreken om zich in stand te houden?
(Werd vanmorgen wakker met een bloedsuiker van 2.0 mmol/L, heb nog koppijn, gebruik insuline overigens voor medice redenen, niet voor de sport)
 
2 mmol/l wakker worden! Ik weet dat mijn vader bij waarde 3 als trillend wakker wordt (gelukkig wordt hij er altijd wakker van) Ik zou me zorgen maken als ik zomaar 2mmol had in de ochtend. Ik zou er meteen mee naar een arts/ jou diabetus verpleegkundige gaan.

Ja je lichaam is met die waarde in katabole toestand maar dat is je laatste zorg op dat moment. Langzaam in een hypo glijden lijkt me je grootste zorg!
 
Men zegt geen vetten rondom de injectie, hoe zit het met eigeel of met andere onverzadigde vetten?
 
Gewoon geen of toch zo weinig mogelijk vet. Enkel pro en carb.
 
Zolang de insuline nog actief is.

Hoe moet je je pen eigenlijk voorbereiden, iemand zei tegen mij dat je voor het gebruik de bubbels eruit moet krijgen. Hoe doe je dat dan ? En als je wil spuiten trek je de pen dan naar achter of moet je hem juist horizontaal draaien om bijvoorbeeld bij 2 Iu te komen. want er staan en verticaal en horizontaal getallen.
 
Hoe moet je je pen eigenlijk voorbereiden, iemand zei tegen mij dat je voor het gebruik de bubbels eruit moet krijgen. Hoe doe je dat dan ? En als je wil spuiten trek je de pen dan naar achter of moet je hem juist horizontaal draaien om bijvoorbeeld bij 2 Iu te komen. want er staan en verticaal en horizontaal getallen.

Antwoord op vraag 1: pen verticaal houden met naald omhoog dan zitten de bubbels aan de bovenkant bij de naald en 2 iu wegspuiten. In de zorg leer je dat dit elke keer moet maar dat is echt onzin. Alleen met een nieuw patroon kan je iets lucht hebben. Bovendien kan je het ook zien of je bubbels ziet. Vraag 2 snap ik niet goed; draaien aan de achterkant tot het gewenste aantal IU. Lees anders de gebruiksaanwijzing goed, die staat vast als pdf op het net. Met indrukken is 1 klik een IU dus je kan een keer testen in de lucht. Trek 5IU op houd spuit met naald omhoog en spuit en tel. Dan weet je het aantal en is je spuit ontlucht.

In de praktijk heb ik maar 1x een pen gehad, losse patronen en insuline naalden is goedkoper. Die prik je door de ampul heen.
 
Laatst bewerkt:
Antwoord op vraag 1: pen verticaal houden met naald omhoog dan zitten de bubbels aan de bovenkant bij de naald en 2 iu wegspuiten. In de zorg leer je dat dit elke keer moet maar dat is echt onzin. Alleen met een nieuw patroon kan je iets lucht hebben. Bovendien kan je het ook zien of je bubbels ziet. Vraag 2 snap ik niet goed; draaien aan de achterkant tot het gewenste aantal IU. Lees anders de gebruiksaanwijzing goed, die staat vast als pdf op het net. Met indrukken is 1 klik een IU dus je kan een keer testen in de lucht. Trek 5IU op houd spuit met naald omhoog en spuit en tel. Dan weet je het aantal en is je spuit ontlucht.

In de praktijk heb ik maar 1x een pen gehad, losse patronen en insuline naalden is goedkoper. Die prik je door de ampul heen.

dankjewel, ik heb eerst op 2IU gezet en daarna in de lucht gespoten en er kwamen best veel druppels uit. vervolgens deed ik 4IU in me buik en drukte op de pen en wachtte ik 10 seconde met de pen ingedrukt. toen ik hem eruit haalde kwam er nog 1 druppel uit de plek waar ik prikte. kan dat gebeuren of zou ik langer moeten wachten juist of deed ik wat anders verkeerd ?
 
Back
Naar boven