Ik had gisteren een flinke discussie met iemand van de sportschool over het fokken van bepaalde hondenrassen. Met name de vechthonden als pitbulls en staffords. Zijn zoontje is onlangs flink gebeten door een stafford. Blijkbaar kende de hond het kind vrij goed maar zag de hond toch aanleiding om te bijten. De hond was van een kennis. Hij heeft zelf ook een hond maar zei dat bepaalde rassen door het fokken merkwaardig en onbetrouwbaar gedrag er op nahielden. Met name de pitbulls en staffords. Mijn tegenargument was dat afwijkend gedrag onder ieder hondenras kan voorkomen.
Nou moet ik wel zeggen dat als ik soms de baasjes zie van vechthonden ik ook wel eens mijn twijfels krijg.
Zeg maar dat het regelrechte aso's zijn om te zien. Natuurlijk zijn er ook baasjes met een vriendelijker uiterlijk, maar onlangs zag ik een Marokkaan (ik wil niet discrimineren of zo) met zo'n pitbull lopen. Dat verbaast me omdat Marokkanen niet bekend staan om hun liefde voor honden. Sterker nog, honden vinden ze een onrein dier.
En ook onlangs zo'n niet al te bijster intelligent uitziend type uit een achterstandswijk met tatoeages op z'n hoofd.
Volgens mij zijn die vechthonden ook populair bij criminelen.
Nogmaals, ik ben tegen een verbod. Zeker omdat ik zelf ooit wel eens ben gebeten door een poedel. Ik bedoel maar te zeggen dat het uiterlijk van een hond op zich niets over het karakter van de hond hoeft te zeggen. Er zijn ook ontzettend lieve pitbulls en staffords.
Tja, en als je het als baas niet goed doet kan je dit soort toestanden krijgen: (
waarschuwing: filmpje is bloederig!)
http://www.youtube.com/watch?v=cfC9YI5VWjA
De discussie loopt al jaren maar vinden jullie dat er een verbod moet komen op het fokken van " vechthonden " als pitbulls, staffords en mastino's? Overigens is er volgens mij wel een verbod geweest op bepaalde soorten, maar is dit verbod later weer ingetrokken.