Ja het is er door. Energiebelasting wordt komende jaren verDRIEDUBBELD. Wegens duurzame energie jwt. Klimaat enzo.
12 miljard euro's wordt er opgehaald. Geen geld om ons te redden van de totale ondergang.
BRIC landen doen nog even niet mee maar ach, als wij maar het goede voorbeeld geven. Met onze 16 miljoenen zo ff weet ik hoeveel procenten minder uitstoten tegen deze topprijzen, daar gaan die ruim 3 miljard bric'ers wel even van schrikken. Sowieso als je dan het gemiddelde neemt dan trekken wij de mondiale uitstoot wel even significant naar beneden, en dat voor slechts 12 miljard per jaar.
50% van dat geld komt van de belastingbetalert (wij dus), zo'n € 200,- per jaar richting 2020, bovenop je normale energierekening die al voor 2/3e uit belasting en toeslagen bestaat.
50% komt van de bedrijven sector.
En over dat geld wordt ook nog ff belasting verheven. Geniaal.
Maar hoe wordt het dan uitgegeven?
→ bulk gaat naar bedrijven (verantwoordelijk voor 80% van uitstoot)
→ klein beetje naar huishoudens (verantwoordelijk voor 20% van de uitstoot)
Dat kleine is dan wel voor de lucky few die plek hebben voor de befaamde zonnepanelen en geld hebben voor een HR++++++ ketel.
Maar goed, met die panelen heb je je investering er zo weer uit toch? Nee! Want het salderen gaat er uit. Ik roflolde zo hard toen ik dit vanmorgen op de radio hoorde. Zit je daar met je dak vol panelen, ken je niet meer salderen.
Dat grapje leverde je al snel 5000 kWh * 25 ct./kWh = € 1.250,- per jaar aan energie besparing op. Maar dat gaan we even afschaffen wegens (80 miljoen) misgelopen belasting. En dat hakt er wel even in op de terugverdientijd van je opgehemelde panelen.
Dus wat gaan we doen. Juist: we geven kleine 10 miljard aan de grote bedrijven sector omdat we het klimaat gaan redden in Nederland.
Maar Rob dat is toch goed? Ja het is goed dat wij de hele IKEA opslaghuizen voorzien van LED verlichting a 94 lummen/Watt ipv een TL-balk a 92 lummen/Watt, de belastingbetalert heeft geld genoeg! En die arme bedrijven hebben nu eenmaal een duwtje in de rug nodig om de duurzame transitie door te maken. Geloof mij, die 12 miljard dat gaat zich vertalen in totale klimaat stabilitiet. Iedere dag 25 graden met een mild briesje.
En die 12 miljard, die kenne we best missen. Tis niet dat we geld tekort hebben in zorg/pensioennen/etc/etc/etc. Goh dat klinkt wel erg
populistisch Rob.
En wat roepen de duurzame mannen nu: "moet je zien hoe duur de energie is, we moet
nu zorgen dat we gratis stroom uit duurzame bronnen krijgen". Of de mooie "duurzame energie is bijna net zo duur als grijze stroom, we kunnen nu schakelen". De circle jerk is rond. Vergeet even dat een kWh voor een centje of 8 de centrale uit rolt. Maar als je er maar genoeg groene belasting over heen trapt dan kan je dat vervolgens gebruiken om je eigen punt te maken.
Klimaat neutraal in 2045. De Zweden hebben er al voor getekend:
Kijk eens die blik in de ogen terwijl het totaal irrealistische emotionele verdrag wordt getekend door deze club vrouwen. Benieuwd wat het ze daar gaat kosten om de zaken rond te krijgen. Geld speelt geen rolex! Meer zwangere vrouwen aan de top!
Waar zijn je bronnen? De radio. Zoek het maar op internet als je het niet geloofd.
edit:
Belasting grootste post op energierekening, en het wordt nóg gekker
Luister het terug:
Cookiewall | BNR Nieuwsradio
Goed ik riep dit jaren geleden al in een ander topic maar Rob is een denier dus die lult maar wat.
*97% of scientists approve of this message.