MuscleMeat

"Vergeten is essentieel onvrijwillig"

Tja wat moet je er van zeggen. Die arme man vergeet zijn kind af te leveren bij de creche, kan gebeuren als je veel aan je hoofd hebt. Ik denk dat hij al genoeg gestraft is met de dood van zijn kindje. Ben het wel eens met deze uitspraak.

2 cents

Sorry, ik was vergeten dat de maximum snelheid niet 200 maar 80 is op n-wegen.
Ook handig tijdens winkeldiefstal. Sorry ik was vergeten te betalen, ik deed het onvrijwillig.

Hiermee wordt ook een precedent geschapen voor iedereen die van zijn kind af wil.

Dus dat.

Tja bovenstaande is natuurlijk absoluut niet vergelijkbaar. Als men 200 rijdt en niet gepakt wordt krijgt de dader ook geen straf. Als dus niemand bij vrouwe Justitia had aangegeven dat zijn kind was gestorven wordt meneer toch gestraft met het feit dat hij zijn kind kwijt is. Nu het echter wel bij de rechter bekend is, lijkt het me onnodig om die arme man dubbel te straffen. Het wordt een ander verhaal als het bijv bekend is dat deze vader zijn kind stelselmatige mishandelde oid.

Tja bovenstaande is natuurlijk absoluut niet vergelijkbaar. Als men 200 rijdt en niet gepakt wordt krijgt de dader ook geen straf. Als dus niemand bij vrouwe Justitia had aangegeven dat zijn kind was gestorven wordt meneer toch gestraft met het feit dat hij zijn kind kwijt is. Nu het echter wel bij de rechter bekend is, lijkt het me onnodig om die arme man dubbel te straffen. Het wordt een ander verhaal als het bijv bekend is dat deze vader zijn kind stelselmatige mishandelde oid.

Als ik mijn vriendin vermoord al dan niet in een vergeetachtige bui hoef ik dus ook niet vervolgd te worden. Ook al haatte ik der als de pest door wat voor goedkoop excuus ik ook had, ik was vergeten dat je niet zomaar mensen mag vermoorden, moet ik dan extra gestraft worden? :(

Er zijn twee momenten die bij de man te binnen hadden moeten schieten. 1. Ik moet m'n dochtertje uit de wagen halen 2. Ik moet m'n dochtertje nog bij het kinderdagverblijf brengen. Er zou op een gegeven moment 1 van de 2 situaties moeten gaan spelen. Door deze beide te vergeten heeft de man of Alzheimer of hij was helemaal niets vergeten.

een fucking goed idee om dit uit te melken. Sleutelhanger + smartbabystoeltje met trackers in en een alarm in de sleutelhanger.
Als de gordel nog in het babystoeltje steekt en de sleutelhanger is meer dan 10m verwijderd van het stoeltje, genereert de sleutelhanger een alarm.

of gewoon een touwtje om jouw pols en de pols van je kind

Geschoond.

Ging me ook eerder om het precedent.

In de VS heeft zo'n uitspraak, als precedent dan, een enorme waarde. Hier in België niet;
Ieder andere rechter kan in een gelijkaardige zaak iets totaal anders beslissen.

Kijk, de man veroordelen zou te gek geweest zijn. Hij is zijn dochter kwijt, door "zijn eigen schuld" (zal die zelf vinden) omdat die haar vergeten afzetten is.
Iedereen vergeet wel eens iets. Hier zijn de gevolgen gewoon wat dramatischer.

Het is makkelijk om de man vanachter onze pc te veroordelen.
Mensen die heel veel aan hun hoofd hebben, werken vaak op "automatische piloot" en op basis van routineprocedures. ALs er dan iets aan die routine wijzigt, dan gebeuren er soms jammerlijke zaken.

Stel, gedurende jaren zet je vrouw je dochterje af aan school. Op een morgen, net voor je vertrekt, gooit ze je kind op de achterbank van je "mini van", en je vertrekt naar het werk, wetende dat je dan wel nog net voor je aankomt op het werk, je dochtertje moet afzetten aan de creche. Dus rijdt de man gedurende 30 minuten, in alle stilte (dochtertje is in slaap gevallen op de achterbank, twee rijen achter je) en dan kan het best dat je het vergeet.
Het voorbeeld van de "oh ik vergat dat ik hier maar 80 ipv 200 mocht rijden is absurd.

---------- Toegevoegd om 15:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:27 ----------

Tja, vergelijkbaar is misschien het gas aan laten staan waardoor er een explosie/brand veroorzaakt wordt en doden vallen. Is het dan een tragisch ongeluk of moet degene echt vervolgd worden

Best lastig

Inderdaad, best lastig. Het is inderdaad geen makkelijke discussie maar ik vind het oordeel van de rechter nog zo dwaas niet.

---------- Toegevoegd om 15:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:30 ----------

we hebben toch geen minimumstraffen dus je kunt iemand toch evengoed vervolgen en een aangepaste straf geven lijkt me ?

Inderdaad, de man had veroordeeld kunnen worden met als "straf" de opschorting van de straf.
Maar dit heeft als gevolg dat de man dan met een strafblad zit, en er dus enkel negatieve gevolgen aan de uitspraak gebonden zijn.
De vader is zijn dochtertje kwijt, dat is de allerergste straf die iemand kan krijgen. Slechts 1 straf is erger: als je zelf de oorzaak van haar dood bent; Ik weet niet hoe deze man verder gaat leven. Ik zou het niet kunnen.

Ben ik de enige hier die het echt afschuwelijk vind dat mensen het ''vergeten van het kind'' van de man proberen goed te praten??

een fucking goed idee om dit uit te melken. Sleutelhanger + smartbabystoeltje met trackers in en een alarm in de sleutelhanger.
Als de gordel nog in het babystoeltje steekt en de sleutelhanger is meer dan 10m verwijderd van het stoeltje, genereert de sleutelhanger een alarm.

Er bestaat reeds zo'n toestel.
Ik heb in mijn oude wagen zelf een bewegingssensor: als ik de wagen op slot doe, langs de buitenkant, en er beweegt iets in de wagen, dan gaat het alarm af.

precedent boeit niet zoveel. Een vd grootste oorzaken van kinderdood is verdrinking. Als je echt van je kind af wil ga je gewoon een keertje met hem/haar naar een park met vijver als er niet zoveel volk aanwezig is en lees je daar een boek terwijl je je mp3 speler in je oren hebt op max volume.
Kans dat je op die manier van je kind afraakt is waarschijnlijk groter dan wnn je je kind achterlaat in de auto in de volle zon. (parkings waar de zon volop je auto schijnt zijn meestal relatief druk bezocht, en kans dat iemand je kind ziet zitten voordat het te laat is lijkt me relatief groot).

lijkt wel alsof sommige hier doen alsof die dochter eigendom was van die man en het alleen zielig is voor die man

er is verdomme wel iemand doodgegaan door een fout van deze man he

Ben ik de enige hier die het echt afschuwelijk vind dat mensen het ''vergeten van het kind'' van de man proberen goed te praten??

Vergeten is menselijk. Hier waren de gevolgen gewoon dramatisch.

Ik geef je een dom voorbeeld: voor ik naar het treinstation rijd om mijn echtgenote op te halen, haal ik de aardappelen van het fornuis want moest ik te lang wegblijven, dan zou het water verdampen de pan oververhitten en zou het huis in de fik kunnen schieten.

Nou, vorige week was ik het vergeten, was de trein wat later, en kwam ik thuis en was de pan pikzwart. En er was een enorme rookontwikkeling. Mss dat er brand had kunnen uitbreken indien ik wat later was geweest.

Nog een voorbeeld: een moeder koopt een kast uit ikea: zo eentje die je ook aan de muur moet verankeren: ze plaats de kast tegen de muur en beseft dat ze de kast moet verankeren voor haar kindje van school komt/ Echter komt er een vriendin onverwachts langs en de vrouw vergeet de kast te verankeren. Kindje komt thuis; loopt tegen de kast, kast valt om, kind heeft een gebroken voet.

Nogmaals, we vergeten allemaal wel eens iets, maar meestal zijn de gevolgen minder dramatisch.

---------- Toegevoegd om 15:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

precedent boeit niet zoveel. Een vd grootste oorzaken van kinderdood is verdrinking. Als je echt van je kind af wil ga je gewoon een keertje met hem/haar naar een park met vijver als er niet zoveel volk aanwezig is en lees je daar een boek terwijl je je mp3 speler in je oren hebt op max volume.
Kans dat je op die manier van je kind afraakt is waarschijnlijk groter dan wnn je je kind achterlaat in de auto in de volle zon. (parkings waar de zon volop je auto schijnt zijn meestal relatief druk bezocht, en kans dat iemand je kind ziet zitten voordat het te laat is lijkt me relatief groot).

Irrelevant voorbeeld: dit is duidelijk nalatigheid.

---------- Toegevoegd om 15:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:44 ----------

lijkt wel alsof sommige hier doen alsof die dochter eigendom was van die man en het alleen zielig is voor die man

er is verdomme wel iemand doodgegaan door een fout van deze man he

Eigendom?? Waar haal je dat idee vandaan?

uit het feit dat er bijzonder weinig gezegd wordt hier over het meisje en veel over hoe zielig het wel niet al is voor die man en hoe hij er niks aan kon doen.

Of je er nou wel of niet iets aan kon doen, je hebt het gewoon gedaan. Als je hier op de manier zoals het hier gedaan is onderscheid in gaat maken kun je elke misdaad wel veranderen in een eindeloze discussie over of de dader er wel of niet iets aan kon doen. Een beetje zoals Silentio al zei

tja uiteindelijk liggen er ook gedetermineerde en onbewuste processen aan de basis van zogenaamde 'vrijwillige' beslissingen, aka iedereen is altijd tav alles onschuldig.

"Vergeten is menselijk." Tja elke daad door mensen is menselijk, dat is een dooddoener.

Ik snap niet hoe je zoiets kan vergeten, misschien wilde hij gewoon tijd winnen oid.

Ik geef je een dom voorbeeld: voor ik naar het treinstation rijd om mijn echtgenote op te halen, haal ik de aardappelen van het fornuis want moest ik te lang wegblijven, dan zou het water verdampen de pan oververhitten en zou het huis in de fik kunnen schieten.

Nou, vorige week was ik het vergeten, was de trein wat later, en kwam ik thuis en was de pan pikzwart. En er was een enorme rookontwikkeling. Mss dat er brand had kunnen uitbreken indien ik wat later was geweest.

Nog een voorbeeld: een moeder koopt een kast uit ikea: zo eentje die je ook aan de muur moet verankeren: ze plaats de kast tegen de muur en beseft dat ze de kast moet verankeren voor haar kindje van school komt/ Echter komt er een vriendin onverwachts langs en de vrouw vergeet de kast te verankeren. Kindje komt thuis; loopt tegen de kast, kast valt om, kind heeft een gebroken voet.

Nogmaals, we vergeten allemaal wel eens iets, maar meestal zijn de gevolgen minder dramatisch.

---------- Toegevoegd om 15:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

---------- Toegevoegd om 15:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:44 ----------

Volledig eens met Yasmine.

Kijk het OM moet tijdens onderzoek natuurlijk bepalen of er een motief zou kunnen zijn, of dat er bijvoorbeeld een geschiedenis is waarbij de man een strafblad heeft, en ook de rechter behoort tijdens de zitting onderzoek te doen naar de gesteldheid van de man. Als hier uit blijkt dat de man geen reden zou hebben om zo'n daad te plegen en dus idd vergeten was om het kind af te zetten, dan kan je het hem toch moeilijk kwalijk nemen en dubbel straffen? Dit is absoluut niet vergelijkbaar met een strafbaar gesteld delict zoals diefstal of te hard rijden.

maar goed ik kan er naast zitten, ik studeer geen rechten

Is mijn vader ook fucking nalatig:roflol: had me toen ik 4 was alleen gelaten bij de vijver van mn opa terwijl hij ging voetballen met de rest vd familie. Bijna verdronken toen, maar mn neef had me op het nippertje gered.

Stel ik zou gestorven zijn, zou hij strafrechtelijk vervolgd moeten worden? Indien ja: verliest job -> verliest huis -> broer (5) en zus (1) zijn compleet fucked.
Zulke dingen achteraf bestraffen is compleet absurd. Beter pak je het preventief aan door toekomstige ouders te verplichten een ouderschapscursus te volgen waarvan ze het examen elk jaar opnieuw moeten afleggen zodat alles vers in het geheugen blijft zitten.

Als je echt van een kind <5 af wilt is het echt niet zo moeilijk om iets te regelen waardoor je totaal niet verdacht wordt, daar kom je niet om heen. (ook al was mijn vijvervoorbeeld simplistisch as phuck)

Dan geef ik jou een ander dom voorbeeld:

Je vergeet dat je kind nog in bad zit, als jij naar bed gaat.
Je vergeet dat je kind al bij het fornuis kan, als vuur open staan en jij naar boven loopt.
Je vergeet het hekje aan de bovenkant van de trap dicht te doen terwijl je kind boven rondloopt.
Je vergeet inderdaad het vuur uit te zetten waardoor er iets in de fik vliegt, en je kindje ligt in de kamer de dampen in te ademen.

Als je kindje hierdoor doodgaat, is het dan ''oepsie, vergetennnn'' of dood door je eigen, domme schuld?

---------- Toegevoegd om 15:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:54 ----------

Volledig eens met Yasmine.

Kijk het OM moet tijdens onderzoek natuurlijk bepalen of er een motief zou kunnen zijn, of dat er bijvoorbeeld een geschiedenis is waarbij de man een strafblad heeft, en ook de rechter behoort tijdens de zitting onderzoek te doen naar de gesteldheid van de man. Als hier uit blijkt dat de man geen reden zou hebben om zo'n daad te plegen en dus idd vergeten was om het kind af te zetten, dan kan je het hem toch moeilijk kwalijk nemen en dubbel straffen? Dit is absoluut niet vergelijkbaar met een strafbaar gesteld delict zoals diefstal of te hard rijden.

maar goed ik kan er naast zitten, ik studeer geen rechten

En die bestuurder van de monstertruck dan, mag hij van jou ook vrijuit gaan?
Hij gaat immers psychisch kapot aan het feit dat er mensen dood zijn door iets wat hij perongeluk deed.

En die bestuurder van de monstertruck dan, mag hij van jou ook vrijuit gaan?
Hij gaat immers psychisch kapot aan het feit dat er mensen dood zijn door iets wat hij perongeluk deed.

ja, iets dat per ongeluk gebeurt bestraffen heeft geen nut. Kan ten eerste iedereen overkomen en ten 2de zou het in dezelfde omstandigheden dezelfde persoon een 2de keer kunnen overkomen.
Er kan pas gesproken worden van een misdaad als er opzettelijk iets gedaan wordt.

Is mijn vader ook fucking nalatig:roflol: had me toen ik 4 was alleen gelaten bij de vijver van mn opa terwijl hij ging voetballen met de rest vd familie. Bijna verdronken toen, maar mn neef had me op het nippertje gered.

Stel ik zou gestorven zijn, zou hij strafrechtelijk vervolgd moeten worden? Indien ja: verliest job -> verliest huis -> broer (5) en zus (1) zijn compleet fucked.
Zulke dingen achteraf bestraffen is compleet absurd. Beter pak je het preventief aan door toekomstige ouders te verplichten een ouderschapscursus te volgen waarvan ze het examen elk jaar opnieuw moeten afleggen zodat alles vers in het geheugen blijft zitten.

Als je echt van een kind <5 af wilt is het echt niet zo moeilijk om iets te regelen waardoor je totaal niet verdacht wordt, daar kom je niet om heen. (ook al was mijn vijvervoorbeeld simplistisch as phuck)

Ja het voorbeeld van je grootvader is een heel ander geval. Dat je dat niet kan inzien, is niet mijn probleem maar het jouwe.
En je ouderschapscursus had in het geval van het vergeten kind in de wagen geen zak uitgemaakt.

Ik vraag me af wie hier oud genoeg is om kinderen te hebben en een drukke baan, en dan kan zeggen dat hij nooit eens iets is vergeten wat een negatief gevolg had voor het kind.

Terug
Naar boven