Ging me ook eerder om het precedent.
In de VS heeft zo'n uitspraak, als precedent dan, een enorme waarde. Hier in België niet;
Ieder andere rechter kan in een gelijkaardige zaak iets totaal anders beslissen.
Kijk, de man veroordelen zou te gek geweest zijn. Hij is zijn dochter kwijt, door "zijn eigen schuld" (zal die zelf vinden) omdat die haar vergeten afzetten is.
Iedereen vergeet wel eens iets. Hier zijn de gevolgen gewoon wat dramatischer.
Het is makkelijk om de man vanachter onze pc te veroordelen.
Mensen die heel veel aan hun hoofd hebben, werken vaak op "automatische piloot" en op basis van routineprocedures. ALs er dan iets aan die routine wijzigt, dan gebeuren er soms jammerlijke zaken.
Stel, gedurende jaren zet je vrouw je dochterje af aan school. Op een morgen, net voor je vertrekt, gooit ze je kind op de achterbank van je "mini van", en je vertrekt naar het werk, wetende dat je dan wel nog net voor je aankomt op het werk, je dochtertje moet afzetten aan de creche. Dus rijdt de man gedurende 30 minuten, in alle stilte (dochtertje is in slaap gevallen op de achterbank, twee rijen achter je) en dan kan het best dat je het vergeet.
Het voorbeeld van de "oh ik vergat dat ik hier maar 80 ipv 200 mocht rijden is absurd.
---------- Toegevoegd om 15:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:27 ----------
Tja, vergelijkbaar is misschien het gas aan laten staan waardoor er een explosie/brand veroorzaakt wordt en doden vallen. Is het dan een tragisch ongeluk of moet degene echt vervolgd worden
Best lastig
Inderdaad, best lastig. Het is inderdaad geen makkelijke discussie maar ik vind het oordeel van de rechter nog zo dwaas niet.
---------- Toegevoegd om 15:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:30 ----------
we hebben toch geen minimumstraffen dus je kunt iemand toch evengoed vervolgen en een aangepaste straf geven lijkt me ?
Inderdaad, de man had veroordeeld kunnen worden met als "straf" de opschorting van de straf.
Maar dit heeft als gevolg dat de man dan met een strafblad zit, en er dus enkel negatieve gevolgen aan de uitspraak gebonden zijn.
De vader is zijn dochtertje kwijt, dat is de allerergste straf die iemand kan krijgen. Slechts 1 straf is erger: als je zelf de oorzaak van haar dood bent; Ik weet niet hoe deze man verder gaat leven. Ik zou het niet kunnen.