XXL Nutrition

Verlagen van metabolisme

An_G

Advanced Bodybuilder
Waardering
1
Wanneer je maar lang genoeg een kcal tekort creert (of een te groot), verlaagt je metabolisme zich.

Wat zijn hiervan de oorzaken? (naast dat het komt omdat je massa aan t verliezen bent; spier en vet)

En op welke manier verlaagt je lichaam zijn metabolisme wanneer het niet dmv een verlaging in massa komt?

Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden dat het met leptine en hormoonbalans te maken heeft, maar heb er niks over kunnen vinden eigenlijk. Iedereen accepteert het als een feit DAT het zo is, een natuurlijk instinct van je lichaam, prehistorisch lijfsbehoud enzo.

• Topic Starter Topic Starter
wazzup zei:
Ik heb het vermoeden dat het met leptine en hormoonbalans te maken heeft, maar heb er niks over kunnen vinden eigenlijk. Iedereen accepteert het als een feit DAT het zo is, een natuurlijk instinct van je lichaam, prehistorisch lijfsbehoud enzo.

Iedereen behalve ik ;)

thnx 4 the answer thou......

Waarom maakt toch niet uit, het is gewoon zo :)
Waarom ben ik dood als ik 20 etages naar beneden spring ?

heeft idd oa te maken met hormoonbalans (schildklierhormoon) en leptine heeft idd ook een invloed op zowel metabolsime en eetlust

evt enige kruiden en kou:dunno:

maar uiteraard door je calinname en onregelmatig te eten. je lichaam gaat dan als t ware ovr op spaarstand (is van oudsher al he, als de jagers geen voedsel konden vinden)--->spierverlies---> nog lagere stofwisseling

Moen zei:
Waarom maakt toch niet uit, het is gewoon zo :)
Waarom ben ik dood als ik 20 etages naar beneden spring ?

Je vergat je parachute te openen ;)

@Dandy

jah daar doelde ik best wel op, op die zogenaamde 'spaarstand'.....
hoe het lichaam deze spaarstand afdwingt?

zorgt het er bijv voor dat je minder atp kan genereren oid? cq minder glycogeen etc tot je beschikking krijgt en daardoor indirect minder kcal verbrand?
naast dat je neat ook automatisch op non-actief/0 gaat staan..... (of negatief, hoe je het ook wilt bekijken)

An_G zei:
Je vergat je parachute te openen ;)

@Dandy

jah daar doelde ik best wel op, op die zogenaamde 'spaarstand'.....
hoe het lichaam deze spaarstand afdwingt?

zorgt het er bijv voor dat je minder atp kan genereren oid? cq minder glycogeen etc tot je beschikking krijgt en daardoor indirect minder kcal verbrand?
naast dat je neat ook automatisch op non-actief/0 gaat staan..... (of negatief, hoe je het ook wilt bekijken)

Altijd de humor behouden hé ;)

Hebbes :)

Als de maag leeg is wordt het hormoon ghrelin geproduceerd, waardoor je lichaam in spaarstand gaat. Het is ook betrokken bij het aangeven dat je genoeg gegeten hebt. .

[Link niet meer beschikbaar]

Maar aan de andere kant: als je dan meer gaat eten, gaat je metabolisme dan omhoog? Wat is het eigenlijk precies. Metabolisme is toch hoe snel je lichaam je voedsel verteerd? Maar waarom is een hoger metabolisme dan beter, dan heb je toch eerder honger ?

maybe daarom juist wel...

meer eten doe je in de bulk, en als je metabolisme dan dus omhoog gaat kan je dus nog meer eten waardoor je aan je Kcal komt...
of lul ik nou onzin?

ParaDot zei:
Maar aan de andere kant: als je dan meer gaat eten, gaat je metabolisme dan omhoog? Wat is het eigenlijk precies. Metabolisme is toch hoe snel je lichaam je voedsel verteerd? Maar waarom is een hoger metabolisme dan beter, dan heb je toch eerder honger ?

metabolisme is je stofwisseling waardoor er energie wordt vrijgemaakt uit de door jou ingenomen of "opgenomen" . dus in hoeverre je lichaam omspringt met je voeding. hoe hoger je metabolisme hoe meer voedingsstoffen er worden gebruikt voor bepaalde processen in je lichaam en dus efficeint wordt gebruikt. en honger staat wat dat betreft meer in verband met leptine en je bloedsuikerspiegel (insulinegevoeligheid). hoe lager je stofwisseling hoe meer honger je kan krijgen

leptine daalt---> stofwisseling daalt-->hongergevoel stijgt

meer eten doe je in de bulk, en als je metabolisme dan dus omhoog gaat kan je dus nog meer eten waardoor je aan je Kcal komt...
wat bedoel je nu precies. dat je door t meer calorien eten in de bulk je metabolsime omhoog gaat e dys meer kan eten?

maar in de cut heb je juist meer honger he:D

Als de maag leeg is wordt het hormoon ghrelin geproduceerd, waardoor je lichaam in spaarstand gaat. Het is ook betrokken bij het aangeven dat je genoeg gegeten hebt. .
logisch he, je lichaam heeft t geveol dat t te weinig brandstof zal krijgen en slaat dsu meer op om zich te beschermen. zelfde met onregelmatig eten. dan weet je lichaam ook nietw aar t aan toe is

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven