AndroidHealthClinic

Vet verliezen maar spieren winnen.

artrixi

Cool Novice
Waardering
14
Lengte
1m76
Massa
74kg
Vetpercentage
12%
Voor school moet ik een onderzoekscompetentie maken over een zelf gekozen onderwerp, in mijn geval bodybuilding/krachttraining dus.
Nu had ik het hier overlaatst met mijn vader over en geraakte we in discussie over wandelen.
Mijn vader beweerde dat wandelen voor het grootste deel van de energie die nodig is de vetreserves gebruikt en dus geen koolhydraten. Als dit echter waar zou zijn, dan zou het mogelijk zijn om spieren te winnen door meer calorieen te eten dan je nodig hebt maar toch ook vet te verbranden dmv wandelen en dus een laag bf te behouden.
Mijn vader is apotheker dus het is niet dat hij die dingen "van horen zeggen" heeft.

Denken jullie dat dit kan kloppen, en hoe zouden jullie dit dan in de praktijk gebruiken ?

Ja en de extra calorieen wat je tot je neemt word weer opgeslagen dus schiet je er niks mee op. Dat je pa apotheker is zegt niks. De dieetgoeroes en fitnessinstructeurs hebben er vaak ook de ballen verstand van.

Voor school moet ik een onderzoekscompetentie maken over een zelf gekozen onderwerp, in mijn geval bodybuilding/krachttraining dus.
Nu had ik het hier overlaatst met mijn vader over en geraakte we in discussie over wandelen.
Mijn vader beweerde dat wandelen voor het grootste deel van de energie die nodig is de vetreserves gebruikt en dus geen koolhydraten. Als dit echter waar zou zijn, dan zou het mogelijk zijn om spieren te winnen door meer calorieen te eten dan je nodig hebt maar toch ook vet te verbranden dmv wandelen en dus een laag bf te behouden.
Mijn vader is apotheker dus het is niet dat hij die dingen "van horen zeggen" heeft.

Denken jullie dat dit kan kloppen, en hoe zouden jullie dit dan in de praktijk gebruiken ?

De conclusie die je trekt klopt niet, al zou het zo zijn dat wat je vader zegt waar is.. Wat Mastaguy zegt dus..

Ja en de extra calorieen wat je tot je neemt word weer opgeslagen dus schiet je er niks mee op. Dat je pa apotheker is zegt niks. De dieetgoeroes en fitnessinstructeurs hebben er vaak ook de ballen verstand van.

+1

En voor een echte goede vetverbranding mag je wel een tijdje door wandelen...kan je net zo goed even wat intensiever gaan cardio-en wat korter duurt + langere vetverbranding in rust.

En tja..extra kcal...eten... = overschot aan kcal als je té veel eet..en dat..word dus weer opgeslagen.

Beter gewoon gezond, gevarieerd eten en de juiste hoeveelheid kcal...en voor het cutten je voeding daar op aanpassen en eventueel extra cardio.

In theorie klopt het wel dat je energie kan halen uit lichaamsvet en je spieren kan voeden met voeding. Dit is ook het principe van cutten.. d.m.v. cardio vet aanspreken als energiebron, en eten op onderhoud om je spieren zo optimaal mogelijk te voeden.

Uiteraard is dit zo makkelijk niet, maar er zijn voorbeelden van mensen die kracht(massa) winnen en vet verbranden. Dit zijn echter wel altijd mensen met een hoog vetpercentage (dus een flinke energievoorraad), en weinig sportieve ervaring. Als je voorheen weinig aan sport gedaan hebt, reageren je spieren ook veel sterker op prikkels zoals een krachttraining, en zullen harder willen groeien om sterker te worden.

Met AAS is het zelfs geen uitzondering als je je vp omlaag brengt en veel kracht/massa wint. Loop voor de gein maar eens door kuur dagboeken of logboeken van gebruikers heen.

Mijn vader beweerde dat wandelen voor het grootste deel van de energie die nodig is de vetreserves gebruikt en dus geen koolhydraten.

dat is waar.

Als dit echter waar zou zijn, dan zou het mogelijk zijn om spieren te winnen door meer calorieen te eten dan je nodig hebt maar toch ook vet te verbranden dmv wandelen en dus een laag bf te behouden.

Hele hordes op DBB proberen dat te doen door altijd maar cardio na de KT te doen (ook in de bulk dus), dus je bent niet de enige die dat denkt.

Mijn vader beweerde dat wandelen voor het grootste deel van de energie die nodig is de vetreserves gebruikt en dus geen koolhydraten.

Dit is zeker waar. Wanneer je een laag intensieve aerobe beweging uitvoerd bestaat een groot deel van de opgewekte energie uit de afbraak van vetten. Omdat wandelen laag intensief is verbrand je er niet veel caloriën mee. Serieus vetverlies vraagt dus of om een hogere intensiteit of zeer langdurige wandelsessies, er vanuitgaande dat er een degelijk dieet wordt gebruikt.

Als dit echter waar zou zijn, dan zou het mogelijk zijn om spieren te winnen door meer calorieen te eten dan je nodig hebt maar toch ook vet te verbranden dmv wandelen en dus een laag bf te behouden.

In theorie zou het kunnen. In de praktijk is het (zeker als je al een tijdje traint) vrijwel onmogelijk. Dit is de reden waarom velen het cut en bulk principe toepassen. Een periode van een overmaat aan caloriën om de spiermassa te laten toenemen, met een bijkomend effect dat ook de vetmassa toeneemt. Hierna wordt dan het vet eraf getraind/gedieet met als doel de gewonnen spiermassa zoveel mogelijk te behouden.

Zover ik weet gebruik je eerst de koolhydraten (Glycogeen) die in je spieren opgeslagen zitten

(Glycogeen, is een suiker (koolhydraat) dat vooral in lever en spieren wordt opgeslagen. Glycogeen is opgebouwd uit een groot aantal eenheden glucose. In het glycogeen metabolisme wordt bij behoefte aan energie glycogeen afgebroken en bij een overmaat aan energie (glucose) wordt glycogeen opgebouwd. In het glycogeen metabolisme wordt het glucosegehalte in het bloed op peil gehouden. Glycogeen is een snel beschikbare energie voorraad. Na glycogeen worden vetten (zie vetzuurmetabolisme) en eiwitten (zie aminozuurstofwisseling) aangesproken als energie voorraad.

Als die voorraad is uitgeput dan ga je vet als energiebron gebruiken.
Dus ja... je verbrand ook vet als je wandelt.
En als je een overschot aan koolhydraat inneemt dan wordt dat overschot weer opgeslagen als vetreserves.
Dus wat is het nut hiervan?

Je hebt trouwens wel een oveschot aan koolhydraten en eiwitten nodig om spieropbouw te krijgen (samen met keihard trainen), maar hiermee krijg je dus ook een hoger vet%

De theorie klopt dus niet

Zover ik weet gebruik je eerst de koolhydraten (Glycogeen) die in je spieren opgeslagen zitten

(Glycogeen, is een suiker (koolhydraat) dat vooral in lever en spieren wordt opgeslagen. Glycogeen is opgebouwd uit een groot aantal eenheden glucose. In het glycogeen metabolisme wordt bij behoefte aan energie glycogeen afgebroken en bij een overmaat aan energie (glucose) wordt glycogeen opgebouwd. In het glycogeen metabolisme wordt het glucosegehalte in het bloed op peil gehouden. Glycogeen is een snel beschikbare energie voorraad. Na glycogeen worden vetten (zie vetzuurmetabolisme) en eiwitten (zie aminozuurstofwisseling) aangesproken als energie voorraad.

Als die voorraad is uitgeput dan ga je vet als energiebron gebruiken.
Dus ja... je verbrand ook vet als je wandelt.

Het metabolisme wordt op deze manier te statisch voorgesteld. Het metabolisme is meer dynamisch. Wanneer je begint met wandelen vanuit rust moet je metabolisme gaan vehogen. Als eerste zal de verbranding voornamelijk glucogeen in de spieren zijn al snel zal het aandeel vet toenemen (wat overigens niet wil zeggen dat je vetreserves worden aangesproken). Er bevinden zich al vrije vetzuren in het lichaam omdat de vetverbranding een continu proces is (omzetten van vetten naar acetylCoA in de mitochondriën), en een rust een belangrijk aandeel heeft als energieleverancier. Na ongeveer 20 minuten is de vetverbranding (tijdens de activiteit) optimaal. Echter worden er nog steeds koolhydraten verbrandt.
Oftewel, er is sprake van meerdere grondstoffen voor de levering van energie tijdens deze inspanning. Bij anearobe energiesystemen wordt het een ander verhaal.

En als je een overschot aan koolhydraat inneemt dan wordt dat overschot weer opgeslagen als vetreserves.
Dus wat is het nut hiervan?

Als het doel enkel vetverlies is; geen.

Je hebt trouwens wel een oveschot aan koolhydraten en eiwitten nodig om spieropbouw te krijgen (samen met keihard trainen), maar hiermee krijg je dus ook een hoger vet%

meestal wel.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ging er wel van uit dat de verbranding tijdens het wandelen voornamelijk het vet aansprak en dus zo goed als geen energie uit het glycogeen haalde. Echter blijkt dit totaal niet het geval te zijn, dus dan heeft deze theorie inderdaad geen nut.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ging er wel van uit dat de verbranding tijdens het wandelen voornamelijk het vet aansprak en dus zo goed als geen energie uit het glycogeen haalde. Echter blijkt dit totaal niet het geval te zijn.

Wel dus. Het is algemeen bekend dat aerobe lage intensiteits cardio, dat is wandelen zonder twijfel, vetten de grootste energie leverancier is.

Terug
Naar boven