Fitness Seller

Vetbranding door krachttraining

jpee

Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik vroeg me het volgende af: Verbrand je ook vet door 2/3x per week intensief krachttraining te doen. Hierbij bedoel ik wel op de lange termijn (bv over een periode van 6/7 maanden) in vergelijking met cutten. Ik las namelijk in de Mens Health dat je ook veel calorieën verbrand door zware en korte 3x 6-8 herhalingen te doen.

Het probleem is namelijk dat ik redelijk hoog vetpercentage heb (+/- 20% oid) maar wel redelijk wat spiermassa heb. Verder heb ik geen fiets (of ander toestel) of sportschool tot mijn beschikking om cardio op lage hartslag te doen (buiten hardlopen wordt mn hartslag weer veel te hoog, waardoor ik spiermassa ga verbranden).

Het enigste wat ik heb is een bankdrukbank, stang, 2 dumbbells en 110kg aan gewichten.

Kwa voeding probeer ik niet te min te eten (ivm met spiergroei), maar ook niet te veel (pastas e.d.). Vooral veel eiwitten (tonijn en kwark, géén shakes)

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ook wat tips kwa voeding (voorbeelden) om toch spiergroei te blijven behouden, maar niet nog dikker te worden, zijn welkom.

Mvg Jpee

Je wilt dus afvallen met behoud van spiermassa.. regel is minder te eten dan je verbrand (Oftewel eten onder je onderhoud).. er zijn op dit forum verschillende sticky's over lees die eest maar eens door, met name over het cutten.

Verbrand je dus meer met kracht training en is de rest van je eten is op orde (zie voeding sectie) verbrand je dus ook vet..

Cardio mag best op hoge intensiteit hoor, dus hardlopen is niets mis mee, mits je niet elke dag een marathon loopt he... want bij te veel verbranden ga je ook veel eiwit uit je spieren (spier afbraak) halen..

Bij een lage hartslag verbrand je IN VERHOUDING meer vet dan bij een hogere intensiteit maar bij een hogere intensiteit verbrand je NETTO (over een zelfde tijdspanne) meer vet!

Dus gewoon lekker gaan hardlopen (overigens wel blessure gevoelig!!) Wat je kan doen is een uur kracht training en vervolgens een half uur hard lopen. Neem voldoende eiwitten om spierafbraak zo veel mogelijk tegen te gaan.

Andere optie is een 1 / 1.5 uur cardio'n op een rustdag, zorg wel voor een goede warming up.

En maak je niet zo druk om je spiermassa, als je iets spier verliest is toch niet zo heel erg, bij een lagere BF ga je er sowieso beter bij staan, meer definitie en lijk je ook nog eens gespierder.

Lees de sticky's eens door op deze site, en reken je "onderhoud" eens uit, wat verbruik jij op een dag incl. de je training. Houd met het maken van een voeding schema rekening met de juiste verhouding Eiwitten/Koolh/vet(onverzadigd) en neem de meeste Koolhidraten aan het begin van de dag maar probeer daarbij wel elke maaltijd rekening te houden met die verhouding.

Laatst bewerkt:
The fastest way to lose fat is with hard, heavy, to-failure weight training with 6 to 12 reps. Don’t rely on aerobics exclusively.”

Chris Aceto, author of “Everything You Need to Know About Fat Loss”

Het is een veel gelezen misvatting om eerst cardio te doen voor het verbranden van vet alvorens je begint aan je krachttraining schema. Het omgekeerde is waar; krachttraining stimuleert ALTIJD vetverbranding, alhoewel het gebeurt via een ander mechanisme.

Je spieren zijn een metabolisch actief weefsel dat vet verbrandt en ervoor zorgt dat door het tillen van gewichten je spiermassa opbouwt. Alleen daarom zou je krachttraining al onderdeel uit moeten maken van je vetverbrandings schema. Dit betekent dus NIET dat je er uit zal zien of moet trainen als een bodybuilder. Het betekent enkel dat krachttraining net zo belangrijk is als cardio om af te vallen!

Terug
Naar boven