XXL Nutrition

vitamine d supplementatie

Bloedonderzoek is natuurlijk het mooist, maar ik kan iedereen in dit topic garanderen die in Nederland woont dat ie bijzonder waarschijnlijk een te kort heeft. Dus ik zou het sowieso supplementeren. Daarnaast is de consensus momenteel ook in de literatuur dat meer dan 1000 IU ED benodigd is voor optimale waarden. Zie o.a. de studies van Vieth et al. en Holick et al.
Daarnaast komt dat het zeer onwaarschijnlijk wordt geacht dat het schadelijk is bij de dosissen die hier in het topic worden genoemd (enkele 1000'en IUs per dag).

Een studie waarbij ze een extreme dosis namen (50.000 IU ED voor 8 weken) is dan wel weer waarschijnlijk om hypervitaminosis D op te lopen. (Barger-lux et al. studie ergens eind vorige eeuw). Maar daar komt alleen Wazzup misschien voor in aanmerking :p

Ik had vorig jaar ook vit D tekort, zagen ze toevallig bij bloedprikken. Neem dit jaar ook extra vit D

Ik kan vitamine D echt iedereen aanraden qua supplementatie.

Of je moet in een prachtig warm land wonen en altijd lekker in het zonnetje kunnen zitten :mad:

Ik gebruik deze:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

's Ochtends 10 druppels. 's Avonds 10 druppels.

2000 IE

Wat voor "verbeteringen" zou je moeten merken als je voorheen altijd teweinig vitamine d(-3) binnen kreeg?

Wat voor "verbeteringen" zou je moeten merken als je voorheen altijd teweinig vitamine d(-3) binnen kreeg?

Ik voelde mij gedurende langere tijd zwakjes, maar dan meer in de zin van futloos. Mijn weerstand was op dat moment ook stukken slechter dan nu

Ik voelde mij gedurende langere tijd zwakjes, maar dan meer in de zin van futloos. Mijn weerstand was op dat moment ook stukken slechter dan nu

Dan ga ik het toch eens bestellen, niet geschoten altijd mis toch ;) verstandig om te beginnen met 1000,2000 of meteen die 5000 knallen? Ik durf mezelf nou niet echt als buitenmens te beschouwen dus zo heel vaak ziet de zon mijn huid om wat vitamine D aan te maken.

Dan ga ik het toch eens bestellen, niet geschoten altijd mis toch ;) verstandig om te beginnen met 1000,2000 of meteen die 5000 knallen? Ik durf mezelf nou niet echt als buitenmens te beschouwen dus zo heel vaak ziet de zon mijn huid om wat vitamine D aan te maken.

Ik ga zelf gewoon 5000 knallen haha, 2000 zou in principe ook goed moeten zijn.

Zit zelf ook aan 5000 IU ED, of naja, eigenlijk EOD, ik vergeet het te vaak om het ED te noemen. :o

Zit op 75000iu per week :p. Een 10750iu per dag ;)

• Topic Starter Topic Starter
maar gaat er iemand hier die net als ik van nature gewoon blank is ook welleens naast 1000IE/2000IE D (per dag) onder de zonnebank wekelijks? of is dat overbodige luxe? Mij gaat de zonnebank by the way puur om de tan ipv D (wist niet eens dat het daar ook goed voor was).

Zonnebank is onnodige risico lopen op huidkanker.

Het helpt ook goed tegen een depresie en dergelijken!

---------- Post toegevoegd Sat 17 Nov 2012 om 09:17 ----------

Samen met vit b-12 naar mijn mening de zinvolste vitamine's!

Mijn normale multi bevat 10 ug vitamine-D. Als de R in de maand is gebruik ik 1000 iu extra vitamine-D per dag. Ik heb het gevoel dat daardoor mijn weerstand hoger is.

Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195

Op onder andere deze studie is de claim van veel vitamine D supps gebaseerd dat vitamine D kan leiden tot meer testosteron. Uit deze studie blijkt dat vitamine D een effect heeft op testosteron. Echter:
De participanten waar de conclusies op zijn gebaseerd hadden in eerste instantie een tekort aan vitamine D en hun testosteronniveau was laag (basale waardes). Het is dus de vraag of je de conclusie kunt generaliseren naar mensen die geen heftig tekort aan vitamine D hebben en een normaal testosteronniveau. Er is in deze studie inderdaad dus een effect van vitamine D op testosteron geconstateerd, maar wel van te lage naar normaalwaardes, ipv van normaalwaardes naar boven normaal. Het zegt dus nog steeds niets over of supplementatie met vitamine D bij mensen met normale vitamine D waardes bij gaat dragen in een een hoger testosteronniveau.

maar gaat er iemand hier die net als ik van nature gewoon blank is ook welleens naast 1000IE/2000IE D (per dag) onder de zonnebank wekelijks? of is dat overbodige luxe? Mij gaat de zonnebank by the way puur om de tan ipv D (wist niet eens dat het daar ook goed voor was).

onder de zonebank maak je geen vit. D aan.

ja, recente studies suggereren allemaal dat een vit-D supplement zeker geen overbodige luxe is.

Over welke studies heb je het?

Het probleem met vele andere studies over vitamine D is dat er nog te weinig high-quality randomized controlled trials zijn om harde conclusies te kunnen trekken.

Ik heb sterke studies over vitamine D gelezen die bijvoorbeeld aangeven dat het kan zorgen voor een langer leven en dat het de fysieke prestaties van 'ouderen' kan verbeteren. Maar daar blijft het eigenlijk ook wel bij.
Daarnaast loop de gebruikte hoeveelheid vitamine D in de studies zeer sterk uit elkaar en is er bijna nergens consensus te vinden over een aanbevolen dosis.

Begrijp me niet verkeerd: ik geloof best dat extra intake van vitamine D beneficial kan zijn. Maar ik denk dat meer kwalitatief goed onderzoek nodig is om de voordelen vast te kunnen stellen en daarnaast: bij welke dosis / niveaus van calcidiol (25OH) in het bloed deze voordelen optreden.
Zonder exacte bloedmeting of gedegen wetenschappelijk onderzoek blijft de dosis voor iedereen een beetje gokken of nadoen van wat anderen ook doen. Ik denk dat dit geen zoden aan de dijk legt.

50.000 IU per 2 weken.
3710 IU p/dag dus

Een aantal mensen verspreid over het forum hebben al gezegd van: ik merk er echt wat van etc.

Wat merk je dan precies? want ik neem om de dag 5,000 IU maar heb geen idee wat ik zou moeten merken. Ben overigens altijd al vrolijk, dus als je je er beter door gaat voelen ofzo zal ik t niet merken. En omdat het vet-oplosbaar is, is het erg belangrijk dat ik het rond een vette maaltijd neem of komt dat vanzelf wel goed? (daar hameren mensen vaak op bij vet-oplosbare vits)

1000IE per dag is de beste dosering volgens vele. In de winter is het volgens mij het supplement met het meeste waar voor je geld ;)

heb es een vraagje voor XXL nutrition. (en ook anderen die het weten)

ik heb van XXL de Multi Vits. die waarde dat er in zit van vitamine D is dat 5000IE ?

http://www.xxlnutrition.nl/multivit/xxl-nutrition

plus ik heb ook volgende thuis staan.

Vitamine D3 1000IE
http://www.xxlnutrition.nl/vitamine-d-3-1000-iu/now-foods

zijn beide vormen van vitamine D in deze produkten hetzelfde?

ene zegt vitamine D andere D3

Terug
Naar boven