XXL Nutrition

vitamine d supplementatie

Beide zijn vitamine D3 (als cholecalciferol) en 5 mcg is 200 IU.

Laatst bewerkt:
Vitamine D3 is een vorm van Vitamine D (net zoals vitamine D2 dat ook is), alleen is D3 beter opneembaar door het lichaam dan D2.

Zelf slik ik nu een week Vitamine D 5000 IU. Lijkt mij een van de meest onderschatte vitaminen in de wintermaanden.

Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195

Op onder andere deze studie is de claim van veel vitamine D supps gebaseerd dat vitamine D kan leiden tot meer testosteron. Uit deze studie blijkt dat vitamine D een effect heeft op testosteron. Echter:
De participanten waar de conclusies op zijn gebaseerd hadden in eerste instantie een tekort aan vitamine D en hun testosteronniveau was laag (basale waardes). Het is dus de vraag of je de conclusie kunt generaliseren naar mensen die geen heftig tekort aan vitamine D hebben en een normaal testosteronniveau. Er is in deze studie inderdaad dus een effect van vitamine D op testosteron geconstateerd, maar wel van te lage naar normaalwaardes, ipv van normaalwaardes naar boven normaal. Het zegt dus nog steeds niets over of supplementatie met vitamine D bij mensen met normale vitamine D waardes bij gaat dragen in een een hoger testosteronniveau.

Check men topic Test boosters. In de zomer heeft zonlicht zelf natuurlijk ook effect op hormoonproductie. Dit door licht via de ogen.

Association of Vitamin D Status with Serum Androgen Levels in Men
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857

Results Men with sufficient 25(OH)D levels (≥30 μg/l) had significantly higher levels of testosterone and FAI and significantly lower levels of SHBG when compared to 25(OH)D insufficient (20–29·9 μg/l) and 25(OH)D-deficient (<20 μg/l) men (P < 0·05 for all). In linear regression analyses adjusted for possible confounders, we found significant associations of 25(OH)D levels with testosterone, FAI and SHBG levels (P < 0·05 for all). 25(OH)D, testosterone and FAI levels followed a similar seasonal pattern with a nadir in March (12·2 μg/l, 15·9 nmol/l and 40·8, respectively) and peak levels in August (23·4 μg/l, 18·7 nmol/l and 49·7, respectively) (P < 0·05 for all).

Maar vitamine D heeft dus wel een effect.

Tissue-Selective Regulation of Aromatase Expression by Calcitriol: Implications for Breast Cancer Therapy

http://endo.endojournals.org/content/151/1/32.abstract

Laatst bewerkt:
Check men topic Test boosters. In de zomer heeft zonlicht zelf natuurlijk ook effect op hormoonproductie. Dit door licht via de ogen.

Association of Vitamin D Status with Serum Androgen Levels in Men
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857

Results Men with sufficient 25(OH)D levels (≥30 μg/l) had significantly higher levels of testosterone and FAI and significantly lower levels of SHBG when compared to 25(OH)D insufficient (20–29·9 μg/l) and 25(OH)D-deficient (<20 μg/l) men (P < 0·05 for all). In linear regression analyses adjusted for possible confounders, we found significant associations of 25(OH)D levels with testosterone, FAI and SHBG levels (P < 0·05 for all). 25(OH)D, testosterone and FAI levels followed a similar seasonal pattern with a nadir in March (12·2 μg/l, 15·9 nmol/l and 40·8, respectively) and peak levels in August (23·4 μg/l, 18·7 nmol/l and 49·7, respectively) (P < 0·05 for all).

Waar ik op doel met mijn reactie is dat er zelden studies te vinden zijn met dergelijke effecten van vitamine D die gaan over relatief jonge, gezonde mensen (al dan niet sporters).

Ook aan de conclusies van dit artikel hebben we relatief weinig. Als je goed leest in de discussie staat er het volgende:
"The data provided are restricted to older men referred for coronary angiography and may therefore not be generalizable to patients at lower cardiovascular risk, population based cohorts and younger age groups."

Met andere woorden, de data komt van oudere mannen die problemen hebben met hun hart. Het is niet geheel ondenkbaar dat deze personen andere / heftigere reacties vertonen in hun androgene levels op vitamine D. De auteurs geven dan ook aan dat hun bevindingen nader onderzocht zouden moeten worden, bijvoorbeeld aan de hand van randomized control trails:
"We suggest that these results may provide rationale for randomized controlled trials evaluating the impact of vitamin D supplementation on testosterone levels per se and hypogonadism associated adverse health consequences."

Laatst bewerkt:
Ik zie de link niet tussen oudere mannen met hart problemen en sterkere reactie op vitamine D.

Gezien de werking op het aromatase enzym is het duidelijk dat er sprake is van testosteron verhoging.

Het lijkt me niet ondenkbaar dat bij mensen die hartproblemen hebben sommige processen (tijdelijk) anders werken. De auteurs geven ook al een kanttekening:
"Given that patients with atherosclerosis frequently suffer from osteoporosis, which is usually linked to a poor vitamin D status, our study population might be particularly prone to vitamin D deficiency-related disorders."

Het gaat erom dat de bevindingen niet door te trekken zijn naar andere groepen. Tuurlijk roepen dit soort studies vermoedens op dat het ook zo zou kunnen werken bij andere mensen, maar met vermoedens is nog niks wetenschappelijk vastgesteld. Het enige wat vermoedens doen zijn hypothesen scheppen voor vervolgstudies en je gaat er niet je supplementatie-inname op afstellen lijkt me.

Nogmaals, ik sta niet negatief tegenover suppletie met vitamine D. Ik geloof best dat vitamine D positieve effecten kan hebben op het lichaam en de prestaties. Alleen in welke mate en bij welke 25(OH)D waardes is vaak niet duidelijk. Ik ben dan ook van mening dat veel mogelijke effecten van vitamine D te vaak geroepen worden zonder dat ze voldoende zijn onderbouwd. Mocht je bijvoorbeeld nog artikelen weten over vitamine D met test- en controlegroepen (RCT's) die toegespitst zijn op gezonde mannen / vrouwen dan zou ik die graag willen lezen.

Laatst bewerkt:
Het lijkt niet ondenkbaar, maar is een veronderstelling. De link klopt ook niet volledig. Het gaat uiteindelijk erom dat die mannen laag vitamine D gehalte hebben. Heeft niets met hartziekten te maken. Oudere mensen hebben sowieso een lager gehalte.

Wat wel een zekerheid is is dat oudere mannen een actiever aromatase enzym hebben.

---------- Post toegevoegd Mon 19 Nov 2012 om 18:23 ----------

Association of hypogonadism with vitamin D status: the European Male Ageing Study.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22048968

Laatst bewerkt:
Dat hypogonadisme geassocieerd wordt met een tekort aan vitamine D geloof ik best. Klinkt ook vrij logisch.

Mij gaat het erom dat ik benieuwd ben naar studies met gezonde groepen personen die reeds gezonde testosteronniveau's hebben. Draagt supplementatie met vitamine D in deze groepen significant bij aan extra testosteron bovenop dat 'normale' gezonde testosteronniveau wat zij al hebben. Dat lijkt me alleen nauwkeurig vast te stellen met test- en controlegroepen.
En zo ja, hoe groot dient deze suppletie dan te zijn om een maximale verhoging te creëren?

Terug
Naar boven