AndroidHealthClinic

Vitamine D

Ja dat vraag ik me ook af. Zit zelf op 2000iu per dag en kom uit op 125 nmol. Dacht dat het ook veiliggesteld was bij deze hoeveelheid

100 ng/ml x 2,496 = 249,6 nmol/L.
Dus is jou waarde (125 nmol/L) ongeveer gelijk aan mijn waarde (50 ng/ml).

---------- Toegevoegd om 20:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------

Waar hebben we het over?

1 de werkzame vorm 1,25-dihydroxy vitamine D
2 niet-werkzame vorm 25-hydroxy vitamine D

-De streefwaarde voor 25-hydroxy vitamine D ligt tussen 50 en 150 nmol/L
-Een hoog vitamine D (concentraties boven 500 nmol/l) in combinatie met verhoogd calcium kan zorgen voor verkalking en schade aan organen zoals de nieren. Het lichaam probeert de hoeveelheid calcium te verlagen door calciumfosfaat af te zetten in de organen. De organen verkalken hierdoor en raken beschadigd.
Bron: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=319

Hoe kom je op de toxische grens van 100, Skydirk

256 is boven de streefwaarden, ik zou nu ff stoppen of de dosis erg verlagen. In de donkere maanden nog een keer laten meten en dan inschatten wat de beste hoeveelheid supplement is per week.

100 ng/ml of 250 nmol/L is de waarde dat het labo, dat mijn bloed neemt, hanteert als toxische waarde.

Is er trouwens een site of app waar je precies kan zien hoeveel vitamine en mineralen je binnen hebt?

Europese aanbevolen veilige bovengrens is 4000 IU per dag sinds 2012. Was eerst 600 IU maar gebleken is dat vitamine D vergiftiging in de praktijk moeilijk haalbaar is. 5000 IU per dag moet dus makkelijk kunnen tenzij je hele dagen naakt in de zon staat.

Meen het zelf goed te kunnen merken maar ik kom dan ook zelden buiten en mijd de zon als de pest. Direct hoger libido, flinke krachtwinst en aanzienlijk minder vatbaar voor virussen als ik verhoog van krap 1000IU zoals ik m'n halve leven gepakt heb naar zo'n 5000IU per dag nu.

Dit neem ik met flinke korrel zout. Ik geloof best dat je flinke krachtwinst hebt geboekt, maar dat komt niet zo erg door vitamine D. de winst is theoretisch hooguit een paar %, hoewel ook daar zelfs van wordt gezegd dat het overrated is.

Hoezo slik je vit D als het (bijna) zomer is? Zat zon.

• Topic Starter Topic Starter
Waar hebben we het over?

1 de werkzame vorm 1,25-dihydroxy vitamine D
2 niet-werkzame vorm 25-hydroxy vitamine D

-De streefwaarde voor 25-hydroxy vitamine D ligt tussen 50 en 150 nmol/L
-Een hoog vitamine D (concentraties boven 500 nmol/l) in combinatie met verhoogd calcium kan zorgen voor verkalking en schade aan organen zoals de nieren. Het lichaam probeert de hoeveelheid calcium te verlagen door calciumfosfaat af te zetten in de organen. De organen verkalken hierdoor en raken beschadigd.
Bron: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=319

Hoe kom je op de toxische grens van 100, Skydirk

256 is boven de streefwaarden, ik zou nu ff stoppen of de dosis erg verlagen. In de donkere maanden nog een keer laten meten en dan inschatten wat de beste hoeveelheid supplement is per week.

Hoelang zou ik dan moeten stoppen met nemen? en zou ik wel 2000iu per dag mogen nemen?

Dit neem ik met flinke korrel zout. Ik geloof best dat je flinke krachtwinst hebt geboekt, maar dat komt niet zo erg door vitamine D. de winst is theoretisch hooguit een paar %, hoewel ook daar zelfs van wordt gezegd dat het overrated is.

Ja dat mag. Is slechts mijn persoonlijke ervaring (anekdotische ervaring van 1) maar ik train al heel wat jaartjes en verschil was/is voor mij erg merkbaar. Die paar procent lijkt me lastig generaliseren want sommige mensen lopen heel de dag buiten en anderen komen daar nooit. (Ik, ik ben Batman.) Gaat wat meer opleveren dan. Behoor ook tot risicogroep qua gezondheid wat er ook wat mee te maken kan hebben. (waardoor ik heel m'n leven al vitamine D en hele rits andere vitamines gesupplementeerd heb gekregen, en een verder vit D tekort wellicht.)
Maar aangezien vit D3 geen drol kost weinig reden om het niet een tijdje te proberen want dat een zeer groot gedeelte van de samenleving met een tekort loopt en er dus wat aan heeft is wel duidelijk.

Hoelang zou ik dan moeten stoppen met nemen? en zou ik wel 2000iu per dag mogen nemen?

Ik zou een paar weken niets nemen, dan een tijdje 1000 iu of 2000 iu per dag nemen en dan eens een bloedtest laten doen. Zonder bloedtest kan je niet weten of je goed zit.

Ik las verkeerd gisteren; ik las 100nmol/l. Samenvattend kan je zeggen denk ik dat de toxische grens bij 250-500 begint......Laag zitten is denk ik wijs omdat wij ook een bovengemiddelde calcium intake hebben.

Ik zou hartje zomer echt geen 2e bloedtest doen als de startsituatie 256 nmol/l is! Laat het eind Januari Februari nog een keer meten als je het perse wil weten. Medisch is het sws niet nodig want een tekort ga je niet oplopen met een dergelijke hoge waarde nu.

Persoonlijk zou ik zo lang het zomer is en je regelmatig met veel onbedekte huid buiten bent helemaal geen D3 nemen met een dergelijke begin waarde van 256. Indien wel dan zou ik als je 5000iu hebt liggen die 1x per week nemen of 1000iu per dag.

Terug
Naar boven