- Waardering
- 2.652
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article1022842.ece/Onderzoek_naar_lijfstraffenMinister Vogelaar staat pal achter de Amsterdamse PvdA’er Marcouch, die islamles wil op openbare scholen. Wantoestanden in moskeeën moeten van haar onderzocht.
Minister Ella Vogelaar (integratie) wil een onderzoek laten instellen naar wanpraktijken bij islamitisch godsdienstonderwijs in moskeeën. Dit onderzoek zou gericht moeten op zowel strafrechtelijke aspecten, omdat kinderen mogelijk lijfstraffen krijgen, als op de vraag of docenten kinderen anti-westers indoctrineren.
Vogelaar overlegt nu met staatssecretaris Dijksma (onderwijs) en de Amsterdamse deelraadvoorzitter Marcouch hoe dit onderzoek er uit moet gaan zien. Dat zegt Vogelaar (PvdA) vandaag in Trouw in antwoord op vragen van lezers.
De bewindsvrouw neemt het op voor de bekritiseerde Marcouch, die vanwege de wanpraktijken in moskeeën, een pleidooi heeft gehouden het islamitisch godsdienstonderwijs op openbare scholen onder te brengen. Volgens haar partijgenoot worden er in het islamitisch weekendonderwijs op grote schaal kinderen geslagen of op andere manieren mishandeld.
Alleen al in zijn stadsdeel Slotervaart volgen honderden kinderen in het weekeinde in achterafzaaltjes les in de Koran en Arabisch. Volgens hem wordt de kinderen een afkeer van de westerse maatschappij aangeleerd.
Critici vrezen echter dat Marcouch het openbaar onderwijs wil ’islamiseren’, maar hij krijgt steun van Vogelaar. „Formeel bestaat de mogelijkheid. Het neutrale karakter van de school wordt niet aangetast. Als ouders erom vragen, dan moet een school een verzoek inwilligen, zoals ook gebeurt als katholieke of protestantse ouders met kinderen op een openbare school een verzoek doen.”
In dat geval krijgt het islamitisch onderzoek een plek binnen het regulier schoolaanbod en geven docenten les die door de school zijn aangesteld en worden betaald vanuit het schoolbudget. De inspectie bewaakt de kwaliteit van het onderwijs.
Over het onderzoek naar de wanpraktijken in moskeeën, zegt Vogelaar. „Lijfstraffen mogen niet in Nederland. We kijken al naar haat zaaiende predikers die tegen de integratie zijn. We moeten zien of dat ook in het godsdienstonderwijs in de moskeeën gebeurt.”
Vorig jaar veroorzaakte Vogelaar veel commotie door in deze krant te zeggen dat ze moslims en de islam wil helpen om te wortelen in de Nederlandse samenleving. Volgens haar is de gematigde reactie op de film ’Fitna’ –waarin Geert Wilders de islam zwaar bekritiseert– een bewijs dat ze daarin al deels is geslaagd. „Ik wil niet arrogant zijn, maar ik heb zelf het vermoeden dat mijn open dialoog met die gemeenschap daarin een rol speelt.”.
„Onze positie als kabinet was: we verbieden de film niet op voorhand, dit hoort bij onze samenleving, hoe kwetsend mensen dat ook kunnen ervaren. Moslims hebben geaccepteerd dat we het hier zo doen. Dat vind ik een uitdrukking van geworteld raken in onze samenleving.”
Altijd prettig als je gemeenschapsgeld in gaat zetten voor zaken waar een groot gedeelte van de gemeenschap niks mee op heeft. Wanneer leren ze nou dat religie niet thuishoort op openbare scholen. Dat er wantoestanden zijn op islamitische scholen doet daar niks aan af.
Vogelaar, veruit de slechtste minister van dit kabinet. Volgens mij doet ze het er gewoon om.