Voor, en in de eerste plaats omdat ik het leuk vind als er straks een of ander verenigd Europa is, zoals de Verenigde Staten. Uiteindelijk voel ik me nog het meest betrokken bij de gehele wereld, en dan met name bij de technische vooruitgang van de mensheid. Ik denk dat deze erbij gebaat is als de grenzen en ethische verschillen in de wereld steeds minder worden.
Van mijn part mag dit ook ten koste gaan van de diversiteit in talen en cultuur, wereldwijd. Deze vormen weliswaar een goed, doch moeten het wat bij betreft afleggen tegenover technische vooruitgang op gebied van met name ruimtevaart en medische wetenschap. Er valt nog zoveel te ontdekken op deze twee gebieden. Ik denk dan aan een kolonisatie van de ruimte, alsmede het in vergaande mate kunnen 'verbeteren' van het menselijk lichaam. Ach ja ik ben wellicht een dromer.
In ieder geval, om nog even terug te komen op het wereldwijde cultuurerfgoed: niemand kan tegelijkertijd een lid zijn van meerdere culturen. Zolang iemand een cultuur heeft, deelgenoot is van een groep met normen en waarden, met een taal, zou diegene toch voldoende 'voorzien' moeten zijn. Voor wat dat aangaat is een enkele cultuur op aarde genoeg.
Enkel de wetenschap dat er tevens andere culturen zijn is dan hetgeen dat gemist moet worden, zou de culture diversiteit in het geheel niet meer bestaan. Echt 'verdwijnen' zullen alle verschillende huidige culturen niet, in die zin dat deze kunnen en zullen worden vastgelegd met verschillende media. Hoe verder de techniek wordt ontwikkeld, hoe beter. Nu kan ieder die dat wil al een goed beeld krijgen van alle culturen die in het verleden bestaan hebben.
De belangen van mijn geboorteland Nederland interesseren me niet zoveel. Nou ja, af en toe dan. Als Nederlanders het goed doen vind ik dit op de een of andere manier toch leuk, en hoe hard zal ik wel niet uit mijn dak gaan als Nederland ooit het WK voetbal wint? Onderlinge rivaliteit is in zekere zin leuk, en wellicht meer betekenisvol indien deze zich afspeelt tussen groepen met verschillende culturen. Aan de andere kant: (om bij voetballen te blijven) binnen Nederland is een rivaliteit tussen clubs + aanhang onderling ook nog goed mogelijk.
Voordat de mensheid een of ander buitenaards ras vindt waar het mee kan rivaliseren zijn we waarschijnlijk wel even wat eeuwtjes verder, als het er ooit al van komt. En een wereldreis wordt in een wereld zonder culturele verschillen natuurlijk ook een stuk saaier, ware hiet niet dat voor het daadwerkelijk zover is, men waarschijnlijk technisch wel in staat is mensen op een wel heel vergaande manier kennis te laten maken met culturele diversiteit uit het verleden (inpluggen in matrix-achtige simulatiecomputer ofzo). Misschien toch maar dan wat culturele diversiteit behouden? Hoe dan ook, Nederland mag van mij opgaan in een verenigd Europa.