Fitness Seller

Voor of tegen Europa?

Peiling Peiling Neig je meer naar een 'voor Europa' of een 'tegen Europa'?

• Voor Europa

Stemmen: 30 51,7%
  • Tegen Europa

Stemmen: 23 39,7%
  • Neutraal/geen mening

Stemmen: 5 8,6%

• Totaal stemmers
    58
Ik ben zelf tegen. Ik denk dat Europa zo in principe prima werkt en zie niet helemaal in hoe de voordelen om meer beslissingsbevoegdheid aan 'Brussel' te geven afwegen tegen de nadelen.

Een 'tegen' Europa zie ik dan ook meer als een 'tegen' meer uitbreiding en meer centralere regelgeving en bestuursvorming.

Hier kan ik me dan wel in vinden . Maar ik ben zeker pro het idee 'Europa' . Wat ik wel vind is dat alle staten/landen wetten moeten hebben . Een Europese grondwet is ook een mooi idee maar moeilijk door te voeren .

Hoe kan je nu tegen Europa zijn . De Nederlandse kiezers hebben weer eens bewezen dat ze kortzichtig zijn . Ik hoop dat het resultaat voor België as zondag rooskleuriger gaat zijn . Of eerder blauwkeurig :)

Tegen "Europa" is moeilijk...is inderdaad netzo iets als tegen zuurstof of zwaartekracht zijn :) ...maar tegen een politieke, sociale, economische en maatschappelijk eenheid van de naties in Europa dat is heel goed mogelijk....zelfs makkelijk en gewoon volstrekt logisch.

Ik ben niet tegen Europa, echter wel tegen de huidige Europese Unie met hun verraderlijke grondwet. In de Europese grondwet ontbreekt namelijk een correcte territoriale afbakening van het grondgebied. Dat is niet voor niks gedaan, want zo kunnen allerlei niet tot Europa behorende landen (bv Turkije) om machtspolitiek opportune redenen eenvoudig worden opgenomen binnen dat zogenaamde "Europa".

Laatst bewerkt:
Ik ben voor een Europa met Duitsland, Frankrijk, Nederland, Belgie, Luxemburg, Denemarken, Zweden en Finland.

De rest hoort er niet bij, wel nauwe betrekkingen. En laat het Vlaamse Volk onafhankelijk worden. Maar als kleine EU ook investeren in Wallonie zodat ze eigen economische ruggengraad krijgen. De composthopen van verenigd Belgie liggen inmiddels aangekoekt te stinken.

Willen jullie dan ook allemaal weer guldens en franken en marken en pesetas wisselen elke keer als je de grens oversteekt? En weer ellenlange files aan de grensovergangen op de autosnelweg voor paspoortcontrole en omdat je auto overhoop gehaald moet worden?

Willen jullie dan ook allemaal weer guldens en franken en marken en pesetas wisselen elke keer als je de grens oversteekt? En weer ellenlange files aan de grensovergangen op de autosnelweg voor paspoortcontrole en omdat je auto overhoop gehaald moet worden?

Lijkt me een heel goed plan...tegenwoordig heb je toch uberhaupt overal files dus ik zie het verschil niet zo.

Voor, denk dat de kracht van Europa niet onderschat moet worden. Ook met de zwakke broeders er bij is het een machtsblok van formaat. Juist die zwakke broeders er bij betrekken is Europees gezien beter. Nu kun je die achtergebleven regio's een boost geven als het nodig is. Als ieder land autonoom alles blijft beslissen blijf je landen houden die ver achter lopen op de zwaar ontwikkelde landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk. De afzetmarkt van de sterke landen blijft dan Europees beperkt tot de sterkste broeders en daarmee vergroot je de kans dat je bij een volgende crisis volledig wordt afgeslacht door of de Chinezen of de USA.

De Euro is als munt t.o.v. de meeste andere belangrijke valuta al jaren een beter presterende munt. Dat terwijl het economisch in Europa nou echt niet veel beter gaat dan in bijvoorbeeld de USA. Maar mede door de EU is het vertrouwen in Europa nu groter dan in een land als de USA. Met een versplinterd Europa gaan de losse valuta net zo hard onderuit als het Britse Pond.

Allemaal leuk en aardig Eric, maar wat is de behoefte om als continenten economisch tegen elkaar op te gaan boksen en telkens maar grensverleggende economische ambities te koesteren? We zouden beter als Europa en de VS kunnen kiezen voor veel meer modestie als voorbeeld. En als er iets bekend staat om verslindende monsters dat zijn het wel regeringen van een groot aardoppervlak. Modestie is een vreemd en vies woord voor ze.

Op zich is het niet erg als continenten uiteindelijk ook rekening houden met wat de aarde kan dragen aan energieverbruik. Maar als een India of China een welvaarts niveau krijgt en met z'n allen naar Westerse maatstaven vlees begint te eten en te consumeren met luxe goederen ontstaat er echt een wereldwijd energie probleem.

En dan ook nog eens te bedenken dat aan het eind van deze eeuw 9 miljard mensen hebben op aarde. De volkshuisvesting op aarde staat tegen die gewoon onder druk. Lokalere kleinschaligere regeringen zorgen ervoor dat niet slechts enkele grote machtsberen strijden om een ladder te beklimmen die uiteindelijk toch geen einde heeft.

Naar de klote gaan we toch wel, of denk jij dat de opkomende landen eerst aan de aarde gaan denken en zo achterblijven in hun ontwikkeling t.o.v. ons? Ik ben in redelijk wat opkomende landen geweest maar daar willen ze het liefst eerst net zoveel auto's als wij hebben en ook net zoveel electronische zooi als wij hebben. Misschien dat ze daarna een keer tot het besef komen dat ze daarmee op een doodlopend spoor terecht zijn gekomen.

Als wij niet meedoen in die ratrace zijn we de nieuwe ontwikkelingslanden.

China zal in de toekomst een onderdeel zijn van een wereldsysteem dat we nu Het Westen noemen. Culturele grenzen vervagen en China zal vooral in demografische zin een bepalende factor worden in dat wereldsysteem. De verdeling van die macht over dat wereldsysteem zal bij een gebrek aan economische eenheid in Europa er toe leiden dat de Europese staten een bijrol zullen spelen in het toekomstige beleidsvorming van dat wereldsysteem. Daarom ben ik voor Europa en mits goed georganiseerd voor een Europese superstaat.

Niet meedoen aan die ratrace zal er niet voor zorgen dat wij ontwikkelingslanden worden naar mijn idee maar zal er wel voor zorgen dat we zullen dansen naar de ppen van de Aziatische reuzen (China en wellicht India) en de Verenigde Staten.

Naar de klote gaan we toch wel, of denk jij dat de opkomende landen eerst aan de aarde gaan denken en zo achterblijven in hun ontwikkeling t.o.v. ons? Ik ben in redelijk wat opkomende landen geweest maar daar willen ze het liefst eerst net zoveel auto's als wij hebben en ook net zoveel electronische zooi als wij hebben. Misschien dat ze daarna een keer tot het besef komen dat ze daarmee op een doodlopend spoor terecht zijn gekomen.

Nee, maar feit blijft wel dat we aan elkaar spiegelen. Een meer graduele opbouw is nu eenmaal evenwichtiger en blijvender, het is vooral de waan van de vlucht waar wel eens over nagedacht mag worden, niet zozeer de ambitie zelf. Als wij nu vol de concurrentie aangaan zonder nieuwe economische hervormingen dan kun je er de donder op zeggen dat we in een jo jo wereld belanden waarin explosieve welvaarts stijgingen zich afwisselen met een crisis.

Nee,dat is inderaad niet wat ik wil.:p

Ik ben niet tegen Europa, echter wel tegen de huidige Europese Unie met hun verraderlijke grondwet. In de Europese grondwet ontbreekt namelijk een correcte territoriale afbakening van het grondgebied. Dat is niet voor niks gedaan, want zo kunnen allerlei niet tot Europa behorende landen (bv Turkije) om machtspolitiek opportune redenen eenvoudig worden opgenomen binnen dat zogenaamde "Europa".

zin in een zoentje?

Opzich voor, maar dan wel met betere wetgeving dan nu. Nederland betaald het meest van iedereen, terwijl we een van de kleinere landen van de EU zijn.

Verder geen gekke dingen als Turkije bij de EU. Dat zou ons de eerste 20 jaar geld kosten, als het daarna ooit nog wat gaat opleveren.

Heel sterk gezegd.

maakt mij niet uit =p

Voor een verenigd Europa in economisch opzicht. Alleen absoluut niet, zoals het de laatste jaren gaat. Veel teveel lidstaten, die te snel zijn toegevoegd. De balans is daardoor ver te zoeken.
Tevens vind ik, dat er veel meer bescherming moet plaatsvinden tegen laaggeschoolde en goedkope krachten, die vanuit een ander EU-land hier de markt verzieken. Dat gaat enorm fout aflopen en onze overheid kijkt alleen maar toe.
Maja, dat zijn we wel gewend.;)

Europa doet meer dan dat we denken, alleen jammer dat er ook negatieve gevolgen aan zitte..maar toch stem ik voor!

Terug
Naar boven