Fitness Seller

Voorstellen + vragen

=Jacco=

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
60kg
Hallo allemaal,:)

Ik ben Jacco, 15 jaar, zit rond de 57 kilo, en ben 1,71 lang.

Ik ben rond juli/juni begonnen met krachttraining, Fullbody training 3keer in de week, het trainen was meer voor de leuk, als om echt vooruitgang te maken. Het was vooral elke machine die er in de sportschool stond langsgaan. Ik wist niet waar ik mee bezig was, en ik at ong 1700 calorieën per dag, groeien deed ik dus niet, ik wou vet verliezen, omdat ik van jongs af aan altijd al wat vet had. Eind september naar een andere sportschool gegaan, ivm reistijd. Ben daar vanaf begin aan begonnen met squaten benchen e.d. Ben toen rond de 2300 cal gaan eten, maar ik weet het niet precies, want nooit bijgehouden. Midden november begonnen met cleanbulken, en een split schema 5 dagen per week, borst tri bv 2x rug bi 2x been schouder 1x, en volgende week andere spiergroep getraind 1x getraind. Ik at rond de 2600 cals, op dagen dat ik meer activiteit had 2750 cals, Maar kwam nog steeds niet aan. De weken voor kerst 28/2900 cal, en ook niks bijgekomen, of me weegschaal moet kapoet zijn:eek:. Me training was afgelopen tijd ook nog niet optimaal, die schema,s die daar voor je gemaakt worden, lijken me niet echt optimaal voor mijn doelen. Vorige week militairy press voor t eerst gedaan, En vandaag bent over row.

Ik vroeg me af wat het beste is om te trainen. Ma push Di pull Wo legs Do rust Vr upper body Za lower body Zo rust, of p/p/l rust p/p en de daaropvolgende week, een p minder? p/p/l doordoen pak je niet alle spiergroepen 2x per week, dat is niet goed, heb ik hier op het forum gelezen.

Vragen over me voedingsschema, en trainingschema mag dat ook hier? Of moet dat in de aparte secties

Groeten,

Ha Jacco,

Ik wil je aanraden eens de sticky's te lezen in de subfora.
Samengevat: het optimale schema is een vraag die we niet kunnen beantwoorden: probeer een schema 6 maanden uit en concludeer zelf.

Ben geen fan van Push/Pull/Legs als beginner. Ik wil Starting Strength/Stronglifts/ICF 5x5 aanraden (zelf mee begonnen en flink mee gewonnen)
Wat betreft voeding: lees de stickys in dat subforum. Niet aankomen == te weinig eten.

Bij 5 x trainen per week kan je ppl-ub-lb doen geen probleem of je doet een 3 daagse split (zoals PPL) en dan door tellen. Is geen probleem.
Je frequentie blijft hoger dan 1x per week en is in een redelijke dagen verdeling bij doortellen.

Belangrijks is wel dat de intensiteit van de training hoog genoeg is (voldoende gewicht, volume en goed tempo) en je voeding absoluut in orde en voldoende, dan zal je gewoon goed moeten groeien.

Je bent 15 jaar dus doe een beetje rustig aan met alles, lichaam is nog in ontwikkeling.
Heb je toevallig nog foto's, dan kan men zien of je te veel/of te weinig vet hebt.

• Topic Starter Topic Starter
Ha Jacco,

Ik wil je aanraden eens de sticky's te lezen in de subfora.
Samengevat: het optimale schema is een vraag die we niet kunnen beantwoorden: probeer een schema 6 maanden uit en concludeer zelf.

Ben geen fan van Push/Pull/Legs als beginner. Ik wil Starting Strength/Stronglifts/ICF 5x5 aanraden (zelf mee begonnen en flink mee gewonnen)
Wat betreft voeding: lees de stickys in dat subforum. Niet aankomen == te weinig eten.

Thnx voor je reactie, ik heb pijnklachten in me rechterknie, ben er voor naar de fysio geweest, en moest weer licht benen gaan trainen, met een kleine rom beginnen, en steeds iets groter maken. De squat zit in elke workout, en is een groot onderdeel ervan, dus komende tijd kan ik daar niet vol gas gaan, maar wil ondertussen wel bovenlichaam trainen:). dus weet niet of dat dan zo.n goede optie is?

Bij 5 x trainen per week kan je ppl-ub-lb doen geen probleem of je doet een 3 daagse split (zoals PPL) en dan door tellen. Is geen probleem.
Je frequentie blijft hoger dan 1x per week en is in een redelijke dagen verdeling bij doortellen.

Belangrijks is wel dat de intensiteit van de training hoog genoeg is (voldoende gewicht, volume en goed tempo) en je voeding absoluut in orde en voldoende, dan zal je gewoon goed moeten groeien.

Oke, ppl-ub-lb is fijner voor me, weet je welke dag je wat hebt. Voeding is niet heel makkelijk ivm thuiswonen. Maar ik eet ong 2,5gr eiwit/kg 1gr vet/kg rest koolhydraten. En heb een voedingschema voor 1600 Cal, en dan houd ik met een app de resterende calorieen bij.

Je bent 15 jaar dus doe een beetje rustig aan met alles, lichaam is nog in ontwikkeling.
Heb je toevallig nog foto's, dan kan men zien of je te veel/of te weinig vet hebt.

Foto.s plaats ik liever niet, maar zal rond de 13/14% liggen

Thnx voor je reactie, ik heb pijnklachten in me rechterknie, ben er voor naar de fysio geweest, en moest weer licht benen gaan trainen, met een kleine rom beginnen, en steeds iets groter maken. De squat zit in elke workout, en is een groot onderdeel ervan, dus komende tijd kan ik daar niet vol gas gaan, maar wil ondertussen wel bovenlichaam trainen:). dus weet niet of dat dan zo.n goede optie is?

Oke, ppl-ub-lb is fijner voor me, weet je welke dag je wat hebt. Voeding is niet heel makkelijk ivm thuiswonen. Maar ik eet ong 2,5gr eiwit/kg 1gr vet/kg rest koolhydraten. En heb een voedingschema voor 1600 Cal, en dan houd ik met een app de resterende calorieen bij.

Beste is vooraf je voeding in een schema hebben zodat je weet wat je eet en nog moet eten die dag. Plus wat je op tafel geserveerd krijgt thuis.
Achteraf zien hoe je uit komt is naar mijn mening kut en je leert er niks van.
Met het maken van een goed schema leer je wat wat is en wat je eet en wat dit voor je doet. Later weet je ook wat welke wijziging voor je heeft gedaan.

Wat betreft je benen vanwege je knie, doe wat je kunt en wat goed voelt. Voelt het erg onaangenaam erg pijnlijk dan stoppen en laten rusten maar in basis niet overslaan en niet alleen upperbody trainen.

Beste is vooraf je voeding in een schema hebben zodat je weet wat je eet en nog moet eten die dag. Plus wat je op tafel geserveerd krijgt thuis.
Achteraf zien hoe je uit komt is naar mijn mening kut en je leert er niks van.
Met het maken van een goed schema leer je wat wat is en wat je eet en wat dit voor je doet. Later weet je ook wat welke wijziging voor je heeft gedaan.

Wat betreft je benen vanwege je knie, doe wat je kunt en wat goed voelt. Voelt het erg onaangenaam erg pijnlijk dan stoppen en laten rusten maar in basis niet overslaan en niet alleen upperbody trainen.

Hoe doe je het dan met fruit? want de ene banaan is de ander niet:p
En kloppen de cals bij havermout en brood niet of doe ik iets fout?
Havermout 360 cal 57 koolhydraten 12,5 eiwit 7 vet, per 100 gram 57x4+12,5x4+7x9=341 Waar zijn die andere 19 dan van?
Brood 220 cal 39,2 koolhydraten 9,9 eiwit 1,2 vet per 100 gram 39,2x4+9,9x4+1,2x9=207 Wat zijn die andere 13 dan? Het zijn kleine verschillen, maar scheelt toch teveel om het zo in het schema te zetten

Laatst bewerkt:
Hoe doe je het dan met fruit? want de ene banaan is de ander niet:p

Je kan een gemiddelde grootte aanhouden als je vaak hetzelfde fruit eet. Weeg een kleine en weeg een grote en je weet ongeveer een gemiddeld gewicht.
Buiten wedstrijdbodybuilding voorbereiding is er geen nood om op exact het aantal caloriën te zitten van je schatting van wat je behoefte is. Er zal al met al als je een gemiddelde neemt van een fruitsoort weinig of geen verschil zijn in je spiergroei.

Die overige kcal in brood en havermout komt vaak uit de vezels. Die ook ca. 2 kcal per gram bevatten.
Maar van alle voeding geldt dat het gemiddelde voedingswaardes zijn.

Oke, bedankt. Zal morgen even gaan zitten om het schema dan verder af te maken, en te posten :)

Hoeft niet hoor :)
Maar je kan altijd je hoofd onherkenbaar maken met paint of gewoon eraf knippen :)
Maar 13 a 14% is netjes.

Hierbij men voedings+ trainingsschema
1i6xd.png
mces0m.png

Voedingschema is dus van zomaar een dag, heb me voorgenomen elke dag s'avonds even de tijd te nemen, schema aan te passen voor de volgende dag. Zal vooral avond eten zijn, en mss iets rozijnen/stuk fruit erbij of eraf afhankelijk van avondeten. Noten staan niet in het schema omdat ik een noten allergie heb. Ik ga een weekje of 2 2800 cals proberen, en kijken wat dat gaat doen aan me gewicht.

Ma; Push

Borst

Incline bench press 4x8/10

DB press superset 4x8/10

Flyes superset4x8/10

Schouders

Militairy press 4x8/10

Upright row 4x8/10

Lateral raises 4x/10

Triceps

Close grip benchpress 4x8/10

Dipping between benches 4x8/10

Skullcrushers 4x8/10

Di; Pull

Rug

Bent over row 4x8/10

T-bar row 4x8/10

Pull ups negatives 4xfail

Australian pull ups 4x8/10

V-bar pulldown4x8/10

Lying rear lateral raise 4x8/10 (Achterkant schouder ook)(niet de goede naam volgens mij, maar is achterstevoren op een incline bankje, en dan flyes naar achter lijkt t op ;p)

Biceps

Barbel curl 4x8/10

Concentration curl 4x8/10

Hammer curl 4x 8/10

Wo; Legs

Front squat 4x8 (vandaag gedaan voelt beter voor me knie)

Deadlift 4x8

Calve raises (standing/sitting)

Later nog 1 a 2 oefeningen erbij

Wat buikwerk

Vr; Upper body

Rug

Bent over row

T-bar row

Pull ups negatives

Borst

Bench press

Incline DB press

Schouders

Militairy press

Upright row

Triceps

Skullcrushers

Biceps

Barbell curl

Za; Lower body

Front squat 4x8

Deadlift 4x8

Calve raises (standing/sitting)

Later nog 1 a 2 oefeningen erbij

Wat buikwerk

upperbody en lowerbody zou je kracht kunnen doen bijvoorbeeld 5x5.
Maar dat hoeft niet op alle oefeningen.
bijvoorbeeld deadlift, pull-up, benchpress en shoulderpress en squat gericht op kracht en de rest van de oefeningen kan je wat meer op massa gaan.

Waarom zo moeilijk doen met 100 gr magere kwark, 75 gr volle kwark en 100 gr yoghurt bij het onbijt?
Dan kan je net zo goed 250 gr yoghurt of halfvolle kwark nemen of neem magere kwark en doe er een scheutje olie in voor de vetten.

Je het een noten allergie. Maar ook een pinda allergie? Gezien pinda's peulvuchten zijn. Ik heb nl een pinda allergie maar geen noten allergie. ;)
Misschien kan je wel tegen zaden en pitten? zoals zonnebloempitten of pompoenpitten?

Ga je de roomboter en jam/appelstroop op 9-10 gram afwegen?
Wat betreft beleg. Als je dan een keer zoet wil eten doe dan 1 boterham met normaal zoet beleggen en vervang de tweede keer zoet door een eitje oid. Heb je ook meteen wat eiwitten en goede vetten. Voor je vetten kan je ook een keer vette vis eten als zalm, makreel, sardine etc.

Oke, ik zal een paar compound oefeningen dan op kracht pakken.

Betreft het eten, ik heb vanaf kleins af aan, nooit noten/pinda,s aangeraakt, omdat ik er wel is goed ziek van ben geweest, of ik voor pinda,s allergisch ben, moet ik maar een heel klein stukje proeven om te weten:p. Zonnebloem en pompoenpitten gaan wel goed.

Jam/ en appelstroop afwegen is idd beetje overbodig,maar de roomboter is een grote hoeveelheid totaal, dus kwestie van maar 1 keer doen, en verdelen.

En met het ontbijt heb je zeker een goed puntje:p, zal dat maar gewoon een beetje gaan afwisselen

Toch wel handig een voedingschema maken.
Inderdaad, gewoon lekker 1 ding pakken of yoghurt of kwark. Alleen zou ik zelf als yoghurt wel echte yoghurt nemen zoals Turkse of Griekse yoghurt.

Zelf zou ik bij benen overigens wel wat meer oefeningen doen dan alleen squat. Zoals, legpress, leg extensions, leg curl, lunges
Deadlift doe ik altijd bij rug.

Toch wel handig een voedingschema maken.
Inderdaad, gewoon lekker 1 ding pakken of yoghurt of kwark. Alleen zou ik zelf als yoghurt wel echte yoghurt nemen zoals Turkse of Griekse yoghurt.

Zelf zou ik bij benen overigens wel wat meer oefeningen doen dan alleen squat. Zoals, legpress, leg extensions, leg curl, lunges
Deadlift doe ik altijd bij rug.

Gewoon volle yoghurt van campina bv, is minder goed?

Jep, bij benen wil ik ook op gaan bouwen, ivm knie weer even rustig beginnen, en dan weer wat meer been oefeningen.

De legg extensions en leg curl, voelen niet echt fijn, en kon ik beter ook niet meer doen volgens de fysio. Leggpress, is bij mij dat je jezelf naar achter wegdrukt, van technogym. Weet niet of die ook goed kan? Zie in filmpjes altijd dat je stilzit, en wat schuin omhoog wegdrukt.

Gewoon volle yoghurt van campina bv, is minder goed?

Jep, bij benen wil ik ook op gaan bouwen, ivm knie weer even rustig beginnen, en dan weer wat meer been oefeningen.

De legg extensions en leg curl, voelen niet echt fijn, en kon ik beter ook niet meer doen volgens de fysio. Leggpress, is bij mij dat je jezelf naar achter wegdrukt, van technogym. Weet niet of die ook goed kan? Zie in filmpjes altijd dat je stilzit, en wat schuin omhoog wegdrukt.
De meeste gewone yoghurt is gezuurde en ingedikte melk, en niet de echte gefermenteerde melk.
Legpress, zijn verschillende uitvoeringen van. Die techno waar je jezelf weg duwt is niets mis mee als je je voeten goed neer zet.
Maar je kan met deze ook lekker wat experimenteren met de stand van je voeten. Wijd met tenen naar buiten, smaller met tenen naar elkaar toe wijzend, voeten midden op de plaat, voeten bovenaan op de plaat.
En lunges/walking lunges? Kan je die wel goed doen zonder last in je knie?

Ah, dan zal ik zodra t wat beter gaat, leggpress erbij pakken, Walking lunges moet ik weer ff gaan proberen dan, die deed ik altijd wel voor ik weer last heb gekregen van men knie. Maar voor ik er weer meer oefeningen bij in gooi, wil ik graag eerst weer kunnen squatten met een normale rom, nu zit ik rond de 70 graden, met alleen stang nog maar

Terug
Naar boven