XXL Nutrition

Vooruitgang

Ron Meijers

Cool Novice
Waardering
2
Massa
84kg
Vetpercentage
17%
Wellicht hoort dit topic bij 'Blogs' thuis; ik dacht echter dat het hier, in 'Trainingsschema's' ook wel op z'n plek was.

Ik train pas een tweetal maandjes, en heb me in deze fase gewonnen gegeven voor 5x5, om meer kracht op te doen. In mijn 'gym' adviseerde men mij 3x15, maar na 3 weken proberen kwam ik geen meter vooruit. Ik wilde wat vooruitgang in gewichten zien, er wat meer op kunnen gooien. Dat leek met 12-10-8 herhalingen al een stuk beter te lukken, tot ik las over 5x5. Dat doe ik nu 5 weken en ik ga werkelijk met horten en stoten vooruit. Ik zeg opzettelijk niet 'sprongen', omdat het werkelijk met horten en stoten gaat.

Opeens heb ik 'zonder reden', d.w.z. zonder een voor mij op dat moment duidelijk aanwijsbare reden, vooruit. Achteraf bekeken is de reden vaak toch aan te wijzen: consequent aan het schema houden, intensiever en minder volumineus trainen, die extra rustdag, dus 2 i.p.v. 1 dag af en toe...

Zo heb ik net een koutje achter de rug en 3 dagen niet kunnen trainen. Dat zuigt, eens te meer omdat ik de week voorafgaand aan mijn koutje écht progressie maakte. Ik kon bij vrijwel elke oefening er 5-10kg meer bij doen en ik perste er eindelijk eens 5x60kg bij het bankdrukken uit, terwijl ik 2 maanden terug amper 30kg gedrukt kreeg.

Wat schetst mijn verbazing: ik ben niet achteruit gegaan, ik kan vrolijk verdergaan waar ik gebleven ben, met die 5-10kg meer per oefening. Vandaag had er nog meer ingezeten, maar omdat ik nog ietwat ziekelijk was (geen koorts hoor), besloot ik het relatief rustig aan te doen.

In theorie ken ik de meeste krachtsportprincipes al, in de praktijk begin ik ze nu pas te leren...

Eerst deed ik 3 oefeningen x 3 sets per:
- borst
- schouders
- biceps
- rug
- triceps

En dat 3x per week met een dag rust. Nu doe ik nog 'slechts' 2 oefeningen per spiergroep, 5 sets, 5 herhalingen, oplopend. Qua kracht ga ik prima vooruit. Ik ga dit nog een aantal maanden volhouden, en dan, met wat meer kracht, mij op de massa storten... velen zeggen dat je daarmee moet beginnen, maar zometeen, met wat meer kracht, kan ik tenminste 10 herhalingen met een redelijk gewichtje doen, waar dat in het begin lachwekkende gewichten waren.

Ik vraag me af hoe ik geleidelijk van 5x5, naar een 3x10 of 12, 10, 6 toewerk. Wellicht nog als tussenstap 4 x 6 en 3 x 8?

Ik ga mij ook vragen waar ik sta als ik het aantal herhalingen omhooggooi... ik bankdruk nu:

5 x 35
5 x 40
5 x 45
5 x 50
5 x 60

Ik vraag me af waar ik zometeen sta:

10x40
10x45
10x50?

Ik betwijfel het. Ik denk dat ik met 10 herhalingen weer onder aan de ladder begin. Vandaar mijn vraag of een subtiele overgang, zoals gezegd via 4x6 en 3x8 een idee is.

Groet,

RM

P.S. Ik begin al een gevormder lichaam te krijgen, vooral mijn schouders, die in het begin 3x niks waren, worden mooi vol, en ik krijg eindelijk wat gewicht verzet met de shoulder press... in het begin kreeg ik amper 10kg voor 10 herhalingen geduwd... nu al 25.

wat is de vraag?

Waarom blijf je niet gewoon nog een eindje op 5 x 5 wat kracht opbouwen?

• Topic Starter Topic Starter
Quote:

"Vandaar mijn vraag of een subtiele overgang, zoals gezegd via 4x6 en 3x8 een idee is."

Terug
Naar boven