XXL Nutrition

Vraag Beginnerschema

xDutchi

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
75kg
Vetpercentage
25%
Hallo,

Ben nu tijdje bezig geweest mijn home gym klaar te krijgen en denk dat ik bijna zover ben,
ga alleen nog zelf een power rack maken en nu begon ik te denken over wat een goed schema zou zijn, in het begin dacht ik dat het Starting Strength schema van Rippetoe goed zou zijn maar nu begin ik toch te twijfelen omdat ik op internet niet alleen maar goede ervaringen lees, ook lijkt het dat het schema meer gefocust is op kracht ipv. fitness/massa.

Nu vroeg ik mij dus af wat het beste schema zou zijn?
Lees wel overal dat een fullbody schema het beste is voor beginners en dit lijkt me ook beter dan een split om mee te beginnen, maar nu vraag ik mij dus af of het het beste is voor fitness/massa om met Starting Strength te beginnen of dat er misschien toch nog een beter fullbody schema is,

zo heb ik gezocht naar een goed fullbody beginner schema en kwam ik bij een sticky terecht van bodynet met het volgende schema:

Warming up: 10 minuten op een matige intensiteit op de crosstrainer. Deze is essentieel voor blessure vrij trainen. Sla deze niet over!

Krachttraining zelf:

Squats
Romanian deadlift
Chin ups
Bent over barbell row
Bench press
Standing military press
Shrugs
Side raise
Sitting calf raise
Triceps extensions
Dumbbell curl
Hanging leg raise

is dit een goed beginnerschema voor massa of is de starting strength dan toch iets better?

oh ja:
Hoelang je traint
Heb half jaartje getraind, toen paar maanden niks en wil nu weer beginnen met goed schema + goede voeding.
Train je voor spieruithouding? massa? fitness? powerliften? enz.
voor massa en fitness, wil graag breder worden, maar streef er niet naar de volgende arnold schwarzenegger, meer richting de fysiek van Zyzz.
Beschikbare apparatuur
Barbell 180cm en 2 dumbbells 37.5cm, 188kg gewichten, bench press, chin bar en binnekort power rack.
Beschikbare tijd
max. 5 dage in de week.

ps. voedingsschemazal spoedig gemaakt worden en worden gepost met eventuele vragen.

Ik zou toch met een dergelijk programma als starting strength beginnen om de basis goed onder de knie te krijgen.
Zelf heb ik dit niet gedaan en loop nu tegen technische fouten met bijv. de squat aan, wat vervolgens heel de training verstoort.

Eerst de basis, dan de rest :)

• Topic Starter Topic Starter
ja, ik snap dat de basis belangrijk is,
maar elk schema heeft wel deadlift, bench press en squat erin.

nu twijfel ik gewoon of starting strength wel het goede programma is omdat dit vooral een programma is voor powerlifters, ook zijn de reps/sets meer gericht op powerlifte, ofniet?

Ik heb zelf een half jaar geleden Rippetoe gevolgd. Zitten de compoundoefeningen in die de basis vormen. Het heeft mij heel erg veel gebracht. Snelle toename in kracht, maar lichaam groeide ook snel. BB-ers met heel veel ervaring raden het aan. Mijn tip is gewoon ervoor gaan, jezelf houden aan alle uitgangspunten/programma. Achteraf kun je pas oordelen of het je veel gebracht heeft.

• Topic Starter Topic Starter
Hallo, heb nog even wat opgezocht en veel positiefs gevonden over starting strength en andere beginnersschema's die erop lijken.

Nu heb ik alleen nog een paar vraagjes,

1: Van het starting strength program heb je ook de novice versie, welke van deze schema's is het beste voor een beginner? Starting Strength Wiki

2: Heb ook dit beginnersschema gevonden op aworkoutroutine.com, vroeg me af of het 1ste schema ook een goed/beter schema is aangezien deze ook doorstuurde naar rippetoe. klik

3: Omdat er zoveel beginnersschema's zijn, zou het niet gewoon een goed schema zijn om 3x in de week hetzelfde te doen. Iedere keer Squat, Deadlift en Benchpress, weet niet omdat ik dit niet vaak zie is omdat het minder effectief is of omdat het gewoon wat saaier is 3x per week dezelfde 3 oefeningen te doen.

4: Ik vroeg me ook af hoe de verdelingen/ratio's onder het BP, DL en SQ zijn, nu ik wil gaan beginnen en dus nog laag moet beginnen lijkt het me niet goed om bijv. met alles 30kg beginnen, DL zal waarschijnlijk meer moeten zijn dan BP en als ik zo zou doorgaan dan zou de DL misschien later achterlopen en dus ook mijn benen achterlopen?

Terug
Naar boven