XXL Nutrition

Vraag over het welbekende FullBody schema

lanx

Cool Novice
Waardering
0
Hallo,
Ben een echte beginner, maar ik train nu enkele weken op het volgende "welbekende"fullbody schema 2 x per week:

Dit schema heb ik uiteraard van het DBB.

Cardio
Squat 3*15
Bent over row 3*15
Bench press 3*15
Pull down 3*15
Militaire press 3*15
Barbell curl 2*15
Push down 2*15
Calf raises 2*15

Nu was ik gisteren in gesprek met de instructeur op de sportschool en we besproken dit schema.

In eerste instantie vond hij het sowieso een nogal een incompleet schema. Hij zou veel meer oefeningen voor mij willen toevoegen. Ik heb aangegeven dat ik geen tijd heb voor meer oefeningen etc.. Ik kan immers slechts 2 x per week max 1 uur trainen ivm werk.

Daarnaast gaf aan dat ik de "militaire press"beter op een toestel kan uitvoeren aangezien dit voor beginners gewoon handiger is. ( en ik dus de oefening beter doe). Verder gaf hij aan dat ik beter ipv "barbell curl" gewoon met twee dumbelels seated de oeferning kan doen voor de biceps.

Tot slot.. Mijn gehele benen mogen mijns inziens extra aandacht krijgen.. is het verstandig Legg press aan het programma toe te voegen?

Wat is jullie mening hierover?

---------- Toegevoegd om 21:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:02 ----------

Oja, nog even ter info:
Deze instructeur stelde het volgende schema voor voor mij (2x per week)

Leg press 3x10
Squat 3x 10
Flat Bench press 3x10
Pull Over 3x 10
Cable Row 3x10
Bent Rowing 3x 10
Shoulder Press 3 x 10 (is dit niet de milltaire press?
Cable Side raise 3x 10
Wing.... overhead 3x 10 (kan niet precies lezen wat er staat)
Seated Bicep Curl 3x10
Buik spier apparaat

Wat vinden jullie eigenlijk van dit Fullbody schema~? Volgens mij doe je er wel sowieso een stuk langer over..

Dank!!

Laatst bewerkt:
als jij vind dat dit nodig is, probeer het eens 2 weken zou ik zeggen, je kan altijd toevoegen en/of weglaten.
luister naar je lichaam

• Topic Starter Topic Starter
Ja dat begrijp ik! Maar ik zou toch graag jullie mening hierover willen weten aangezien ik redelijk perfectionistisch ben.

Military press is een heel eenvoudige oefening en altijd beter dan een machine die het simuleert.

ik vind het eerste schema ook niet zo goed eigenlijk

waarom BOR en latpulldown, en dan niet 2 borst oefeningen?

ik zou eerder gewoon squatten, deadliften, optrekken of rows en (incline) bench en dan wat meer setjes, en dan evt. nog wat setjes van kuiten,biceps,triceps,buik of wat jij belangrijk vind

die kun je ook verdelen over je dagen. dus bijv ene dag buik en kuiten erbij en andere dag biceps en triceps.

Ok bedankt!

Typisch alleen dan vele topics lovend zijn over dit schema! Ik heb graag een beetje houvast.. ik train namelijk nogal gestructureerd..

Kortom, welk schema kan ik het beste volgen? en is legg press een welkome toevoeging?

Als ik jou was zou ik wanneer je maar 2 keer kan trainen die 1e volgen van jezelf met wat aanpassingen.

- Deadlift er sowieso in doen, zie nix staan voor je hamstrings.
- MP gewoon met stang doen en niet in machine
- Pull down vervangen voor chin ups (vind ik zelf toch beter)
- 1 borst oefening erbij, bijvoorbeeld incline bench
- Isolatie voor armen doe ik zelf nooit, wanneer je compound oefeningen doet train je die al behoorlijk mee, maar dat is aan jezelf. Je kan je beter zoveel mogelijk concentreren op de compounds, omdat je al zo weinig tijd hebt, je armen groeien wel mee

Lijkt me sowieso lastig om een schema voor 2x per wk 1 uur te maken, voor mij is dat echt te weinig tijd, maar goed, is bij jou niet anders

ik vind het eerste schema ook niet zo goed eigenlijk

waarom BOR en latpulldown, en dan niet 2 borst oefeningen?

ik zou eerder gewoon squatten, deadliften, optrekken of rows en (incline) bench en dan wat meer setjes, en dan evt. nog wat setjes van kuiten,biceps,triceps,buik of wat jij belangrijk vind

die kun je ook verdelen over je dagen. dus bijv ene dag buik en kuiten erbij en andere dag biceps en triceps.

Rug is een veel grotere spier dan je borst.

Lekker negeren dat soort betweters. Niet dat dit schema niet voor verbetering vatbaar is...

Betweters?. Je bedoeld de sportschoolinstructeur bij deze?

Welke verbeteringen zou u adviseren?

sorry maar in je boveste schema staan squats, en je wil je leg press toevoegen om je benen intenser te traine?
je kan ook gewoon je squat zwaarder maken... squat diep genoeg, en probeer eens 3x8 met een zwaarder gewicht

Betweters?. Je bedoeld de sportschoolinstructeur bij deze?

Welke verbeteringen zou u adviseren?
Iemand die losse gewichten gaat vervangen met inferieure machines, daar zou ik iig niet teveel meer naar luisteren...

Leer je oefeningen gewoon aan met een licht gewicht, kan perfect bij elke beginner of je nu een reus van 120 kg bent of een kind van 30 kg. In begin gaat het om de techniek leren, gewicht verhogen kan later altijd nog (heel geleidelijk). Machines leren je niets.

Kies oefeningen die meerdere gewrichten aanspreken en die je uithoudingsvermogen op de proef stellen. De zwaarste en simpelste oefeningen zijn meestal de beste. Maak een lijstje van die oefeningen en selecteer daaruit je favorieten. Als je iets écht niet graag doet, en je voelt dat je niet alles uit je training kan halen, gooi die oefening er dan uit (tenzij het een onmisbare is, in dat geval moet je zelf maar leren om er plezier in te krijgen, hoewel weinig oefeningen onmisbaar zijn).

Dank, wat u aangeeft lees ik inderdaad overal! Ben inderdaad van plan zo min mogelijk machines te gaan hanteren.

Maar ik begrijp uit uw worden dat onderstaande schema, met relatief weinig reps, ( zoals rippetoe aangeeft) goed is om mee te beginnen, en de komende maanden zoveel mogelijk massa mee te creeren?

Cardio
Squat
Bench press
Pull down
Militaire press
Barbell curl
Push down
Calf raises

Dank, wat u aangeeft lees ik inderdaad overal! Ben inderdaad van plan zo min mogelijk machines te gaan hanteren.

Maar ik begrijp uit uw worden dat onderstaande schema, met relatief weinig reps, ( zoals rippetoe aangeeft) goed is om mee te beginnen, en de komende maanden zoveel mogelijk massa mee te creeren?

Cardio
Squat
Bench press
Pull down
Militaire press
Barbell curl
Push down
Calf raises
Ik zelf ben van de start meteen begonnen met deadlift en raad het beginners zeker aan. Wel goed filmpjes/foto's kijken om te leren hoe het gaat en eventueel hulp vragen van een spotter. Maar hetzelfde geldt voor squat en bench natuurlijk. Zou bijv. een stiff legged deadlift kunnen zijn, dan pak je de hams ook goed aan.

Pull down zou je misschien kunnen vervangen met pull up. Vind die laatste toch beter werken persoonlijk. Maar anderen zullen daar misschien anders over denken.

Bench press is natuurlijk een prima oefening, je zou deze kunnen afwisselen met dumbbells.

De armen train ik persoonlijk veel liever uitsluitend met dumbbells. Maar dat is ook persoonlijk.

Verder mis ik toch een row oefening. Ook daar zal het je niet verbazen dat mijn voorkeur uitgaat naar dumbbells, maar de tbar of barbell row zijn ook hele goeie oefeningen als je die liever doet. Bovendien kan je die laatste ook zo uitvoeren dat je meer de achterkant van de schouders pakt, wat je in dit schema eigenlijk weinig doet. (Military press en bench press zullen je voorkant schouders doen groeien als kool, maar de zij- en achterkant gaan waarschijnlijk achterlopen zo).

Je zou ook nog wat voor je traps en buik kunnen doen.

Verder mag je tutoyeren hoor ;)

Dank voor dit advies..
( en ff voor de zekerheid, het schema dat de sportinstructeur heeft gemaakt zal ik maar links laten liggen??)

Verder, onhandig misschien maar heb je misshien een link waar ik de "pull up"oefening kan zien?

En ipv de barbell row, wat vind je van de seated cable row?? dat vind ik een prettige..of mis ik dan de bovenkant rug?

Ik kan hem namelijk niet direct vinden. Ik begrijp dat dit een ander oefening is om
je rug grotendeels te trainen?

Ik werk zelf ook op een(goeie) sportschool en beginners geven wij ook een schema waarvan 90 % apparaten. We doen dan niet zo achterlijk veel oefeningen. Dit in overleg met de klant natuurlijk... naarmate hij/zij gevorderder is meer losse oefeningen en compounds.

Ontopic: Zeker dat bovenste schema doen;)

Groet

Dan kunnen ze de oefening niet verkeerd doen en hoeft er niet elke week een begeleider bij te zijn.
Trainen met losse gewichten vergt veel meer begeleiding en kennis van de instructeur.

Dan kunnen ze de oefening niet verkeerd doen en hoeft er niet elke week een begeleider bij te zijn.
Trainen met losse gewichten vergt veel meer begeleiding en kennis van de instructeur.

Dat antwoord had ik wel verwacht, maar ik vind het niet echt een goede verklaring. Als ze de eerste weken goed worden begeleid leren ze onmiddellijk de goede techniek met lage gewichten. Uiteindelijk moet je ze toch begeleiden, of dit nu na enkele dagen, weken of maanden is maakt toch niet zoveel uit? Dan is het toch nuttiger om mensen direct de 'beste' methode aan te leren?

ik denk dat 50 procent van de inschrijvingen na 2 maanden niet meer gaat en hebben ze er ook geen tijd in hoeven steken.

ps dit is natuurlijk niet overal zo he, er bestaan ook nog goede sportscholen.

Terug
Naar boven